Jídlo a stravování Ostatní

Domácí zelí tajnou zbraní proti tuku, rakovině a srdečním nemocem

Kyselé zelí se řadí do skupiny nakládaných nebo fermentovaných potravin a využití kyselého zelí se datuje už od Římské říše. Vznik se přisuzuje Číně, odkud se později rozšířila téměř do celého světa. Fermentované potraviny mohou zůstat čerstvé po velmi dlouhou dobu, což je neuvěřitelně výhodné.

Fermentované potraviny

Jsou dobré pro lidské tělo; mají spoustu výhod, které podpoří vaše zdraví. Možná zjistíte, že mají kyselou a hořkou chuť. Ovšem když je dobře připravíte a uvědomíte si, jak skvělé výhody pro vaše tělo tyto potraviny mají, pak je budete velmi rádi konzumovat. Přemýšlíte, jak připravit kyselé zelí?

Není nijak složité na přípravu. Potřebujete jen dvě přísady – sůl a syrové zelí. Když dochází k fermentaci přírodních cukrů, vytváří se kyselina mléčná, která poskytuje zelí kyselou a hořkou chuť. Jednoduše si pořiďte čerstvé zelí a s pomocí konzervační soli, nebo dokonce lepší mořské soli či himálajské soli jednoduše naložte.

  • Ze zelí odstraňte všechny poškozené listy a nakrájejte zelí na kusy. Přirozené bakterie, které potřebujete, se nachází v listech – proto zelí neumývejte
  • Použijte keramickou nebo skleněnou nádobu pro skladování zelí
  • Přidejte sůl podle vlastního uvážení, neexistuje žádné zvláštní pravidlo, kolik soli byste měli přidat. Sůl pomáhá vytahovat z kapusty vodu, zpevňuje pektiny a zajistí možnost delšího skladování. Obvykle se dává 3 až 5 lžic soli na 2 kilogramy zelí
  • Je důležité zmáčknout zelí prsty, protože potřebujete uvolnit co nejvíc vody
  • Použijte nějaký těžký předmět, abyste zelí zatížili – to povede k uvolnění většího množství vody
  • Nechejte několik hodin působit a následně zkontrolujte nádobu. V případě, že voda nezakrývá kousky, přidejte ještě sůl (rozpusťte jednu čajovou lžičku v misce s vodou a přidejte do zelí)
  • Opět je nutné zatížit nádobu něčím, aby se do nádoby nedostal prach či hmyz
  • Neuspěchejte to. Je důležité, abyste nádobu uchovávali na chladném místě, čtyři až šest týdnů. Po nějaké době zkontrolujte zelí, abyste se ujistili, že je to podle vašeho vkusu. Pokud ne, nechejte zelí působit tak dlouho, dokud potřebujete. Skleněná nádoba se doporučuje udržovat v chladnější oblasti, má to lepší účinky
  • Vaše zelí je nyní připraveno ke konzumaci. Chcete-li fermentaci zastavit, pak vložte nádobu do lednice
  • Během fermentačních procesů ho neohřívejte, aby nedošlo k ničení užitečných bakterií

Zdravé přínosy zelí

Můžete získat přínosy a prospěch povětšinou ze syrové zeleniny, která obsahuje mnoho prospěšných látek, ale kvašení také nezanedbávejte. Kvašení je klíčový proces pro zařazení zelí do seznamu zdravotních posilovačů. Přírodní bakterie se vyrábějí během procesu fermentace, a to je mimořádně přínosné pro vaší střevní flóru.

Kyselé zelí je také silným antioxidantem, zejména díky vitamínu C a minerálům. Najdete v něm také vitamín K, který pomáhá podporovat zdraví kůže a zraku, snižuje hladinu cholesterolu, chrání vás před určitým onemocněním, zlepšuje cirkulaci a také pomáhá zlepšovat váš pohyb. Posiluje také kosti a snižuje či úplně eliminuje záněty.

Zlepšuje trávení

Surové zelí je dobře známé díky vysokému obsahu vlákniny, která je nezbytná, pokud jde o lepší trávení. Pomáhá také při zácpě, při lepším pohybu střev, zabraňuje křečím a také nadýmání. Pokud se pravidelně staráte o svůj zažívací systém, zabráníte tak některým závažným onemocněním, například žaludečním vředům, rakovině tlustého střeva a podobně.

Zvyšuje energii

Přítomnost železa zvyšuje energii těla, oběhu a metabolismu, pomáhá také zvyšovat průtok krve. Kyselé zelí má vysokou hladinu železa – zabraňuje tak vzniku anémie, pomáhá při únavě a bolestech hlavy.

Posiluje kosti

Kyselé zelí vám dává téměř 23 % doporučené denní dávky vitamínu K. Tento vitamín není v zelenině tak běžný. Je schopen posílit kosti a zabraňovat osteoporóze. Vitamín K podporuje sílu kostí produkcí bílkovin, které zlepšují mineralizaci kostí.

Zlepšuje imunitní systém

Kyselé zelí je doslova nabito vitamínem C, což je nejdůležitější vitamín pro posilování a zlepšení imunitního systému. Kyselé zelí vám dává 35 % doporučené denní dávky vitamínu C. Přítomnost tohoto vitamínu hraje zásadní roli při regeneraci buněk, produkci kolagenu a produkci bílých krvinek.

Snižuje zánět

Kyselé zelí obsahuje fytonutrienty a antioxidanty, jež jsou silnými protizánětlivými činidly. Spotřeba zelí pomáhá snižovat bolest v každé postižené oblasti.

Zlepšuje zdraví srdce

Obsah vlákniny je nejen dobrý pro trávení, ale také prospěje vašemu srdci. Vláknina zabraňuje tvorbě cholesterolu na stěnách tepen a cév, proto zabraňuje ateroskleróze, infarktu, mrtvici a dalším kardiovaskulárním chorobám.

Zabraňují rakovině

Za silné antioxidanty můžeme považovat křupavou zeleninu. Právě silné antioxidanty – podle některých studií – mohou mít vliv na rakovinné buňky. Silné antioxidanty eliminují volné radikály, které jsou nezbytné pro tvorbu rakovinných buněk.

Podporuje zdraví pokožky a zrak

Vitamín A se ukázal jako mimořádně užitečný v mnoha ohledech, například při péči o pokožku a zdraví. Kyselé zelí je také naloženo vitamínem A podobně jako karotenoidy, které jsou známé pro odstraňování volných radikálů z vašeho těla, řadí se ke skupině antioxidantů. Dále umí podporovat zdraví pokožky, zpomaluje stárnutí a udržuje pokožku přirozenou a mladou.

Chcete-li využít všechny výhody z kyselého zelí, pak jej nevařte nebo jinak tepelně neupravujte. Díky těmto procesům se z něj mohou vytratit některé z nejdůležitějších živin. Konzumujte čerstvé a nezapomeňte, že se během fermentace objeví plíseň. Jakmile si jí všimnete, odstraňte jí.

Zdroj

O autorovi

Profilový obrázek

Zuzana Žáková

Zanechte komentář