Jídlo a stravováníNemoci a komplikace

Které doplňky stravy posílí vaši imunitu? Tyhle by vám na podzim neměly chybět

S příchodem podzimu není výjimkou, že se většina lidí začne více než dřív zajímat o svou imunitu a o její stav. Je to pochopitelné – všude okolo se šíří různé virózy, nachlazení a další nepříjemné infekce, takže je na místě ověřit si, zda je vaše tělo schopno se případnému napadení zvnějšku bránit.

Výhodou je, že stav naší imunity lze do jisté míry ovlivnit. Klíčová je celková péče o tělo a dodržování zdravého životního stylu. Před začátkem zimního období se také vyplatí zaměřit se na podporu vaší obranyschopnosti i prostřednictvím vhodných výživových doplňků, které mohou dost pomoci. Ne vždy totiž jen samotný jídelníček poskytuje dostatek všech důležitých vitaminů a minerálních látek. Co se tedy vyplatí suplementovat?

Syrovátkový protein

Možná vás na první dobrou nenapadne, že právě protein by měl být zásadním doplňkem pro podporu imunity. Nicméně právě bílkoviny jsou ve skutečnosti nesmírně důležité i pro vaši imunitu. Představují totiž základní stavební materiál pro tvorbu protilátek a také samotných buněk imunitního systému.

Pokud máte sedavé zaměstnaní a zvlášť nesportujete, spotřebujete za den asi 0,8–1 g bílkovin na kilogram tělesné hmotnosti. Novější výzkumy ukazují, že pro optimální vyvážený příjem by bylo ideální přijímat denně alespoň 1,2 g bílkovin na kilogram tělesné hmotnosti. Z vyššího příjmu mohou mít prospěch zejména starší lidé. Syrovátkový protein může být skvělým způsobem, jak nedostatek bílkovin snadno doplnit.

Vitamin C

Tento notoricky známý vitamín se nazývá také jako kyselina askorbová a má zcela prokazatelný vliv na funkci imunity. Jedná se o silný antioxidant, který snižuje míru únavy a vyčerpání a podporuje vstřebávání železa.Vyplatí se jej užívat i preventivně v rámci ochrany před nachlazením. Je však třeba si správně nastavit jeho příjem a také si jeho užívání rozdělit do menších dávek. U běžné populace by se denní příjem měl pohybovat právě v rozmezí 250–1000 mg denně a ideálně by měl být rozdělen do několika menších denních dávek.

Vitamin D

Vitamín D je dnes již dobře znám jako zcela zásadní činitel při podpoře imunity. Dostatečný příjem vitamínu D dovede chránit před onemocněními horních cest dýchacích, ale celkově také podporuje zdravý stav celého organismu. Vyplatí se proto vybrat si kvalitní doplněk stravy s vitaminem D3, který vám poskytne alespoň 20 ug této nezbytně potřebné látky. Je třeba pamatovat na to, že jde o vitamin rozpustný v tucích, takže jeho lepšímu vstřebání si pomůže, pokud si jej vezmete s jídlem obsahujícím tuk.

Zinek

Tento stopový prvek sice může působit nenápadně, ale ve skutečnosti je součástí celé řady nezbytných procesů v našem těle. Pro muže je zajímavý z pohledu udržení normální hladiny testosteronu a plodnosti, u žen má zase zásadní vliv na kvalitu pleti, vlasů i nehtů. Doporučená denní dávka je 10 mg.

Při volbě vhodného doplňku stravy se vyplatí zaměřit se na výběr správné formy. Lépe se totiž vstřebávají formy organické (citrát, glukonát, bisglycinát) než formy anorganické. Skvělá proto může být například chelátová forma bisglycinátu zinečnatého.

Esenciální mastné kyseliny omega-3

Prakticky každou infekci či poškození tkání doprovází obranná reakce našeho těla. Aby tyto postupy ale správně fungovaly, je třeba mít dostatečné množství signálních látek, které se podílí na správném průběhu tohoto procesu. Právě tyto látky si naše tělo vytváří prostřednictvím esenciálních mastných kyselin EPA a DHA. Ty se přirozeně vyskytují v tučných mořských rybách. Málokdo je ale schopen si na talíř dvakrát do týdně naservírovat kvalitní mořskou rybu. Proto se vyplatí doplňovat tyto důležité látky prostřednictvím rybího oleje v kapslích.

A co oblíbený multivitamin?

Zdá se toho až příliš? Nechce se vám denně brát několik pilulek? Oblíbeným řešením může být nějaký komplexní přípravek, které obsahuje všechny tyto látky zároveň – navíc obvykle v nižším množství, než obsahují jednotlivé preparáty. Pokud máte vyváženou a zdravou stravu, může být skutečně nadbytečné denně polykat několik tobolek s náloží vitamínů, ale může se vyplatit zvolit jeden kvalitní multivitamin, který vám pojistí dostatečný příjem, ale nezatíží ani vaše tělo, ani peněženku.

ZDROJ: https://health.clevelandclinic.org/eat-these-foods-to-boost-your-immune-system/
ZDROJ obrázku: Autor/ka fotografie: Polina Tankilevitch: https://www.pexels.com/cs-cz/foto/zdravi-lekarsky-leky-lecba-3873135/

Zdroj náhledového obrázku: Depositphotos

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku a na celém webu Vitalitis.cz psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Jana H.

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři.

Podobné články

Back to top button