Jídlo a stravováníZdravé tipy

Zelenina vám „nevoní“? Naučte se ji jíst s pomocí snadných triků

Cesta ke zdravému stravování u většiny lidí znamená, že musí zvýšit příjem zeleniny. S ovocem většinou takový problém nebývá, neboť je příjemně sladké a osvěžující, ale se zeleninou je to těžší. Častokrát k ní někteří lidé mají odpor a je pro ně nesmírně obtížné zařadit je do svého jídelníčku tak, aby se nemuseli přemáhat.

Zelenina patří mezi nízkokalorické potraviny s nízkým glykemickým indexem, což jinými slovy znamená, že dobře zasytí a má přitom minimální obsah kalorií. Co však dělat, když si na zelenině moc nepochutnáte? Naučte se chytře vařit.

Přidejte zeleninu do oblíbených pokrmů

Zelenina, to nemusí být jen plná mísa syrového salátu nebo obrovské kusy dušené brokolice jako příloha. Jde to i docela jinak. Řada druhů zeleniny se dá použít k přípravě velice chutných pokrmů, například dezertů. Třeba taková řepa dodá dezertu vláčnou chuť, ale jinak ji prakticky nepocítíte. Chutnat vám bude také mrkvový dort nebo křupavé mrkvové sušenky. Na sladké pokrmy se ale omezovat nemusíte, z cukety například upečete chutný chleba, který může nahradit kupované pečivo ze supermarketu. Na chuti to nepoznáte, ale na výživových hodnotách ano.

Buďte kreativní

Ovšem zelenina toho umí mnohem víc. Možná vás překvapí květáková pizza bez mouky. Z květáku lze podobným způsobem připravit i dietní smažák bez mouky a bez smažení. Málokdo pozná, co všechno jste do uvedených pochoutek dali a nedali. Podobných receptů najdete nesčetně, stačí jim dát šanci. Jednoduše zapátrejte na internetu nebo zkuste experimentovat v kuchyni. Zeleninu lze přidat do řady pokrmů, kde byste to nečekali.

Zelenina se umí dobře maskovat

Zelenina umí být nenápadná. Často je nezbytnou součástí mnoha tradičních jídel a nikdo se nad tím nepozastavuje. Když na oblíbenou svíčkovou použijete dostatek kořenové zeleniny, nemusíte ji třeba vůbec zahušťovat jíškou a bude ještě o to zdravější. A stejné je to u dalších receptů. Papriky, cibule, mrkev, dýně, česnek, celer…, to vše se hodí dusit či péct s masem a nakonec rozmixovat či propasírovat na hladkou omáčku třeba ke knedlíku. Vaše vaření bude výrazně jednodušší, lehčí a zdravější. Právě kombinace s masem je většinou snesitelná i pro ty, kterým jinak zelenina vůbec „neleze“. I mnoho oblíbených italských omáček je jednoduše z drcených rajčat či rajského protlaku, do boloňského ragú se přidává mrkev, kousek celeru, česnek… A to je najednou nějaké zeleniny! Když se tedy trochu zamyslíte, zelenina je vlastně v řadě velice chutných pokrmů, stačí jen nepoužívat kupované varianty a vše si připravit hezky postaru.

Ovocné smoothie

Velmi elegantně se dá zelenina schovat do ovocného smoothie. Mixovaný drink si vytvořte libovolnou kombinací ovoce a přimíchejte k němu jednu nebo dvě zeleninové přísady. Chuťově to nepoznáte, ale snadno snížíte obsah cukru a dodáte svému tělu vitamíny a minerály, které v ovoci nenajdete. Časem můžete zkusit udělat si třeba i čistě zeleninové smoothie a možná vám to zachutná.

I brambory jsou zelenina

Na chroupání syrového celeru každý není, ale třeba pečené brambory jako příloha – to už nezní tak zle, že? Do zeleniny lze zařadit i brambory, batáty nebo také česnek nebo cibuli. Když už tedy nejste úplně na špenát nebo cuketu, zkuste do svého jídelníčku zařadit alespoň tyto suroviny. Je však samozřejmě nutné upravovat tuto zeleninu zdravě. Smažené hranolky tedy jednoznačně neprojdou. Vaření a pečení s minimem tuku je však v pořádku. Pečená zelenina je obecně pro mnoho lidí snesitelnější, takže pokud do sebe prostě syrovou mrkev nedostanete, zkuste ji nakrájet na tenké hranolky, lehce osolit a v troubě opéct dozlatova. Zároveň je ale třeba upozornit, že tepelně upravená zelenina ztrácí některé výživové hodnoty, ale pro začátek je to rozhodně lepší než nic.

Zdroj náhledového obrázku: Depositphotos

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku a na celém webu Vitalitis.cz psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Jana H.

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři. Psaní článků a předkladům se věnuji přibližně 7 let a stále hledám nové cesty, jak se v této profesi zdokonalovat. Ve volném čase objevuji nová místa po světe, trávím čas v přírodě a s přáteli a snažím se udržovat v dobré kondici. Občas si sice neodpustím sladký zákusek, ale baví mě experimentovat v kuchyni a hledat způsoby, jak nahrazovat rafinované cukry a nezdravé tuky za kvalitní přírodní suroviny.

Podobné články

Back to top button