Jídlo a stravování Přírodní léčba

Zelenina, která dokáže snížit hladinu cukru v krvi

Jana H.
Napsáno Jana H.

Cukrovka je v dnešní době jednou z nejrozšířenějších civilizačních chorob. Za nárůst nemocných může jen a jen špatný životní styl a nevhodný způsob stravování. Každý druhý člověk je dnes cukrovkou ohrožen. Neznamená to nutně, že jí musí onemocnět, ale riziko je velké a rozhodně by se nemělo podceňovat. Proto je neustále nutné myslet na to, že jsme za naše zdraví zodpovědní a že to, že onemocníme, je z části i vinou špatné životosprávy.

Cukrovka není jen nemoc, která vyžaduje omezení některých jídel a úpravu životního stylu. Problém je i v tom, že tato nemoc postupně ovlivňuje i další orgány, což může vést k rozvoji dalších chorob. Mezi typická onemocnění, která vznikají jako následek cukrovky patří:

  • Kardiovaskulární onemocnění
  • Vysoký krevní tlak
  • Poškození očí
  • Selhání ledvin

A přitom často stačí i drobné změny, které mohou vést k pozitivním výsledkům a mohou vás ochránit před rizikem vážných chorob. Nutné je především vyhnout se konzumaci hotových jídel a všech potravin s vysokým obsahem cukru, soli a tuku. Je nezbytné konzumovat velké množství zeleniny a zdravých obilovin, které podporují dobré zažívání a obsahují hodnotné živiny, které nám dodávají energii a všechny látky, které naše tělo potřebuje. Mezi tyto prospěšné potraviny řadíme především:

  • vaječné bílky
  • chia semínka
  • vlašské ořechy
  • mandle
  • lněné semínko

Mnoho lidí také doporučuje brát různé doplňky stravy, ale ty by nikdy neměly být náhradou pestré stravy s vysokým obsahem vitamínů a živin. Doplňky stravy by se měly brát pouze krátkodobě k překlenutí období, kdy není rozmanitá strava z nějakého důvodu možná.

Jakou zeleninu jíst?

Určité druhy zeleniny dokáží regulovat hladinu cukru v krvi a doporučují se tedy jako účinná prevence cukrovky i jako prostředek jak s nemocí bojovat přírodní cestou.

Mrkev a další kořenová zelenina

Mrkev je velice chutnou a nesmírně zdravou zeleninou. Podobně i jako jiné druhy kořenové zeleniny obsahuje mnoho vitamínů a minerálů, které se podílí na zdravém fungování celého organismu. Mrkev obsahuje například vitamín A, který je nezbytný pro zdraví očí a chrání je před poškozením. Mrkev se dá jíst syrová ve formě salátů nebo i v polévkách či jinak vařená. Zařaďte do své stravy hodně kořenové zeleniny a máte jistotu, že děláte něco dobrého pro své zdraví.

Okurka

Okurka je skvělou zeleninou zejména v letním období, protože příjemně osvěžuje a dodává tělu hydrataci. Pomáhá udržovat hodnoty inzulínu a zabraňuje tak stoupání hladiny krevního cukru. Má vysoký obsah vlákniny a podporuje také oběh krve. Ideálně by se měla jíst syrová. Můžete si ji třeba připravit i ve formě smoothie s jinou zeleninou nebo si připravte studenou okurkovou polévku.

Ibiškovec

Ibiškovec patří v našich končinách k méně známým potravinám. Jedná se vlastně o nezralé plody rostliny pocházející původem z Indie. Tyto plody jsou jedlé a chutné a obsahují velké množství živin. V indické kuchyni se vaří na různé způsoby, ale dá se jíst i čerstvý. Pomáhá snižovat hladinu cholesterolu, a tím pomáhá i diabetickým pacientům.

Rajčata a další bobulovité plody

Rajčata patří k velice oblíbeným druhům zeleniny. Mají příjemnou bohatou chuť, jsou šťavnatá a dobře dostupná. Pokud máte možnost, můžete si rajčata snadno vypěstovat i na balkoně nebo venku na záhonku. Takové plody jsou pak zaručeně bez pesticidů a jiných nebezpečných látek. Rajčata mají minimum kalorií a sacharidů, což je pro diabetiky neméně důležité. Pomáhají také při hubnutí a tělu dodávají řadu nezbytných vitamínů a živin. Použít je můžete do salátů nebo si z nich připravit polévky či omáčky. Přebytek rajčat můžete třeba i zavařit na zimu a mít zásobu vitamínů i do chladného období.

O autorovi

Jana H.

Jana H.

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři.

Psaní článků a předkladům se věnuji přibližně 7 let a stále hledám nové cesty, jak se v této profesi zdokonalovat. Ve volném čase objevuji nová místa po světe, trávím čas v přírodě a s přáteli a snažím se udržovat v dobré kondici. Občas si sice neodpustím sladký zákusek, ale baví mě experimentovat v kuchyni a hledat způsoby, jak nahrazovat rafinované cukry a nezdravé tuky za kvalitní přírodní suroviny.