Jídlo a stravováníZdravé tipy

Zázračná quinoa vám dodá mnoho důležitých živin. Ale připlatíte si za ni

Znáte quinou? Tato potravina teprve nedávno vstoupila na český trh, ale od té doby stále roste na popularitě a lékaři i jiní odborníci si nemohou vynachválit její zdravotní benefity. Je to zásobárna bílkovin, minerálních látek i vitamínů a úžasný pomocník při hubnutí.

Někdy je u nás tato plodina známá též pod názvem merlík čínský. Z Číny ale nepochází, její kořeny jsou v jihoamerických Andách. Inkové quinou uctívali a nazývali ji matkou obilnin. Byla pro ně denním chlebem a údajně dodávala zázračnou sílu jejich bojovníkům. To zní docela dobře, ne? Že by podobné účinky mohla mít i na nás? Dodnes je naprosto běžnou součástí stravy lidí v Peru, Bolívii, Chile či Ekvádoru a postupně ji objevuje i evropský trh.

Quinoa patří mezi pseudoobiloviny, což znamená, že stonek, na kterém její zrnka rostou, se nesklízí kvůli klasu, ale kvůli semínkům. Ta se pak nemelou, ale užívají se v celku. Mezi jídla stejné kategorie patří například pohanka, jáhly, chia semínka nebo sezam. Bílá quinoa má jemnou máslovou chuť, zatímco její černá varianta je chuťově velmi výrazná. Existuje i červená quinoa, která je křupavější a má jemně oříškovou příchuť.

Quinoa stoupá ke hvězdám

Popularita této pseoudoobiloviny raketově roste. Je oblíbena hlavně mezi vegetariány a zastánci zdravé výživy, ale není důvod, proč by ji neměli do jídelníčku zařadit úplně všichni od malých dětí až po dospělé. Je mimořádně dobrým zdrojem bílkovin a obsahuje osm nejdůležitějších aminokyselin. Jako bonus naopak neobsahuje lepek, takže je vítanou součástí stravy celiaků. A tím její přínosy zdaleka nekončí. Obsahuje vitaminy A, B, C a E a spoustu minerálů, zejména vápník, železo a fosfor. Obsah těchto minerálů a vitamínů je vyšší než u jiných běžně konzumovaných obilovin jako je pšenice, ječmen nebo kukuřice.

Funguje jako skvělá prevence kardiovaskulárních onemocnění, rakoviny, vysokého krevního tlaku a onemocnění ledvin. Nenadýmá, lehce se tráví a většině lidí také velmi chutná. Má vysoký podíl vlákniny a může být vítaným zpestřením každodenního jídelníčku.

Trochu si připlatíte

Pokud jsme vás nyní nalákali, možná vás budeme muset zároveň trochu zklamat. Za takové skvělé zdravotní benefity si totiž trochu připlatíte. Quinoa je v porovnání s ostatními zrníčky, obilovinami a produkty zdravé výživy poměrně drahá zábava. Trend zdravé stravy je totiž momentálně doslova módní záležitostí. A právě to dělá z quinoy docela drahou záležitost. Cena za čtvrtkilový pytlíček se blíží klidně i stokoruně. A jihoamerické státy, kde se quinoa pěstuje, dobře pochopily, že se jedná o mimořádně žádanou komoditu a cenu šponují neustále výše.

Jak si na quinoe pochutnáte?

Quinoa se připravuje podobně jako třeba jáhly nebo kuskus. Většinou se doporučuje zrníčka namočit na 5 až 10 minut do studené vody. Poté se tato voda slije a v nové vodě se dá quinoa vařit na mírný plamen. Vaření je rychlé, obvykle stačí asi 15 minut než bude měkká. Pro ještě chutnější výsledek lze nahradit vodu vývarem nebo přidat nějaké koření či bylinky. A jaké množství tekutiny použít? Platí jednoduché pravidlo, na jeden díl quinoy dejte dva díly osolené vody či vývaru.

Tuto chutnou pseudoobilovinu můžete přidat do polévek či salátů, ale snadno z ní připravíte i rizoto nebo přílohu k masu či zeleninovému pokrmu. Dá se zapékat, můžete ji uvařit i na sladko. Možnosti jsou jednoduše téměř neomezené a je jen na vás, co vám zachutná nejvíce. S quinoou můžete vytvářet nejrůznější kombinace chutí a vůní. A zároveň máte jistotu, že svému tělu dodáváte velmi důležité živiny, které se jistojistě projeví i na vašem zdraví. Možná se tedy vyplatí investovat do tohoto malého zázraku i pár korun navíc – vaše tělo vám bude vděčné.

Zdroj náhledového obrázku: Depositphotos

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku a na celém webu Vitalitis.cz psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Jana H.

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři. Psaní článků a předkladům se věnuji přibližně 7 let a stále hledám nové cesty, jak se v této profesi zdokonalovat. Ve volném čase objevuji nová místa po světe, trávím čas v přírodě a s přáteli a snažím se udržovat v dobré kondici. Občas si sice neodpustím sladký zákusek, ale baví mě experimentovat v kuchyni a hledat způsoby, jak nahrazovat rafinované cukry a nezdravé tuky za kvalitní přírodní suroviny.

Podobné články

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button