Jídlo a stravování Návod

Jak poznat kvalitní olivový olej? A co vůbec vyčtete z názvů na obalu?

Jana H.
Napsáno Jana H.

Zatímco naše maminky a babičky o olivovém oleji za jejich mládí ani neslyšely, pro nás už je běžnou součástí kuchyně. Věříme, že olivový olej je pro naše zdraví lepší než jiné typy oleje a že je tedy lepší do něj investovat a dát mu přednost před jinými, levnějšími variantami.

Je to tak ale doopravdy nebo se zase jedná jen o chytrý marketingový tah, na který jsme už po tolikáté skočili? Na trhu je dostupná celá řada typů a druhů olivových olejů. Jsou zde extra panenské, čisté, pocházející z určité oblasti… Jak se v nich vyznat a je rozdíl ve jejich kvalitě nebo chuti?

Pravdou určitě je, že v porovnání s jinými oleji (například běžně dostupným slunečnicovým nebo řepkovým) je olivový olej zdravější. Obsahuje velké množství jednoduchých tuků, které se snadno zpracovávají a přeměňují na energii. Jsou také klíčové pro rozpouštění vitamínů, které se rozpouští jen v tucích.

Velkou výhodou olivového oleje také je, že má jemnou chuť, která se skvěle hodí i do salátů a výrobků studené kuchyně. Můžete jej tedy využít velice široce a stane se snadno běžnou součástí vašich pokrmů.

Rozdíly ve výrobě

Extra panenský olivový olej je považován za vůbec nejlepší. Je totiž vyráběn tak, že se olivy lisují zcela za studena. Má tak nejvyšší podíl živin a prospěšných látek, které mohou u jiných typů vlivem jiné produkce scházet.

Ostatní typy olivových olejů se vždy extrahují s pomoci zahřívání. Někdy se dokonce finální produkt míchá i s jiným, levnějším olejem, aby výsledná cena nebyla tak vysoká. Nevýhodou je, že teplo snižuje kvalitu oleje a bere mu důležité živiny.

Rozdíl je také to, zda jsou olivy mladé nebo staré. Čím čerstvější jsou olivy, ze kterých se olej vyrábí, tím více živiny si zachovají. To se však samozřejmě odrazí na ceně. Takovýto olej je velmi drahý a možná se vám nebude chtít do něj tolik investovat. Na druhou stranu za své peníze dostanete opravdovou kvalitu, která prospěje i vašemu zdraví.

Vaření

Jak snad všichni víme, olivový olej snáze než jiné oleje dosahuje stavu, kdy se začne jakoby připalovat a pak už není vhodný ke konzumaci. Na olivovém oleji tedy rozhodně nelze smažit řízek, ale k vaření jej můžete používat bez obav.

Platí, že čím je olej kvalitnější, tím vyšší teplotu snese. Zatímco drahý extra panenský olej tedy můžete bez obav použít na přípravu jídla v troubě, u jiných typů olivového oleje je lepší se mít na pozoru.

Jakmile totiž olej dosáhne svého teplotního maxima, začne uvolňovat látky, které jsou pro tělo škodlivé. A to určitě nechcete.

Rozdíl v barvě

Pokud porovnáme oleje dle barvy, zjistíme, že extra panenský je o poznání tmavší než ostatní. Podle toho snadno poznáte, jestli se vás někdo snaží podvést. Jestliže vám na trhu nabízí drahý extra panenský olivový olej, který má světlou barvu jako řepkový olej, pak víte, že vám lže.

Pravý olivový olej, který není ředěný žádnými jinými oleji má také lehce nazelenalou barvu. Na obalu by vždy mělo být uvedeno, zda je olej čistý nebo ředěný. Proto nezapomínejte etikety pečlivě číst.

Jak olej správně používat?

Zde je několik tipů, jak olej používat tak, aby sloužil vašemu zdraví i vašim chuťovým buňkám.

  • Nejlépe chutná v salátových dresincích.
  • Použijte jej také v marinádách na maso a na ryby.
  • Vynikne zvlášť v italské kuchyni. Dopřejte si jej na pizzu nebo těstoviny.
  • Použijte jej namísto másla při přípravě bramborové kaše.
  • Použijte jej i v omáčkách a zálivkách.

O autorovi

Jana H.

Jana H.

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři.

Psaní článků a předkladům se věnuji přibližně 7 let a stále hledám nové cesty, jak se v této profesi zdokonalovat. Ve volném čase objevuji nová místa po světe, trávím čas v přírodě a s přáteli a snažím se udržovat v dobré kondici. Občas si sice neodpustím sladký zákusek, ale baví mě experimentovat v kuchyni a hledat způsoby, jak nahrazovat rafinované cukry a nezdravé tuky za kvalitní přírodní suroviny.