Spolupráce

Ketodieta zlepší zdraví nebo přináší zdravotní problémy?

Ketodieta vás nadchne svými jasně danými pravidly a rychlostí, jakou vaše přebytečné kilogramy budou mizet, pokud máte nadváhu, a navíc může pomoci zmírnit některé vaše zdravotní potíže. Jenže jak na ni, abyste si zdraví naopak nepodlomili? 

Ketodieta se ukazuje jako vhodná pro řešení nadváhy, ale je potřeba mít se na pozoru. Nadváha jde často ruku v ruce s jinými zdravotními riziky. Bez porady s lékařem by zahájení jakékoliv diety mohl být zbytečný risk. 

Jen pro pořádek se podívejme, v čem ketodieta spočívá. Základem je omezit ve stravě sacharidy a bílkoviny. Sacharidů by mělo tělo přijmout při tomto dietním režimu maximálně 50 g denně. Bílkoviny by měly být v množství 1 g na 1 kilogram hmotnosti, tedy také poměrně malé množství. Hlavní zdroj energie potřebný pro fungování organismu proto budou představovat tuky, které pokryjí okolo 70 %. 

Než nastoupí ketóza

Při splnění těchto podmínek začnou játra na výrobu energie pro fungování organismu využívat náhradní zdroj energie, a to uložené tuky, které přemění v rámci ketózy na ketony. Organismus při ketóze skvěle hubne. Ke ketóze ale nedochází okamžitě.

Období od zahájení diety a odstranění sacharidů z potravinového příjmu po nastartování čerpání energie z tuků trvá u každého jinak dlouho. U někoho jsou to dny, u někoho se ale může jednat o týdny. Toto je kritické období celé diety. Tělo se bude ozývat a požadovat to, na co bylo zvyklé – sacharidy. Výsledkem dané chvíle je malátný a unavený člověk. Je potřeba počítat i s tímto obdobím a být v takovou chvíli naprosto přesvědčený, že chcete pokračovat. Když překonáte toto období, nastoupí období lepší koncentrace i pocit větší energie a výsledky začnou být vidět. 

Jak jde dohromady ketodieta a zdravotní problémy? 

Ketodieta se ukázala jako vhodná u některých neurodegenerativních chorob a metabolických onemocnění (např. diabetes II. typu). Než se do hubnutí s ketodietou pustíte je nutné prokonzultovat vše s lékařem a zjistit, zda u vás nejsou kontraindikace. Stejně tak je dobré navštívit výživového specialistu, který vám sestaví jídelníček na míru a doporučí ideální množství přijímaných látek ve stravě. 

Abyste nehladověli a nemuseli dlouho zjišťovat, co vlastně jíst, jsou k dispozici balíčky jídel na týden nebo dokonce několik týdnů dopředu. Budete tak mít jistotu, že vaše tělo nebude hladovět. Vaší starostí v takovém případě je jen dodržovat pravidlo pěti jídel denně a doplňovat ho dostatkem tekutin. Získáte tak ideální návyk pravidelného stravování na období po dietě. Jakmile si budete více jisti, můžete se pustit do vaření podle receptů sestavených právě pro ketodietu.

V ketóze ale nezůstávejte dlouhodobě. Dlouhodobá ketóza vede k utlačení inzulinu a právě proto může stoupat hladina krevního cukru. Bez odborníků by ketodieta neměla u cukrovkářů probíhat a to i přesto, že je pro ně vhodná. 

Při ketodietě je třeba vzít v úvahu, že se nekonzumuje ani ovoce. I zelenina je zdroj sacharidů, i na ni je potřeba dávat pozor. Tělo je při ketodietě prakticky bez vlákniny a mění se proto i mikroorganismy ve střevě. Častý problém u ketodiety proto může být zácpa. I s tím by mohly pomoci sestavené balíčky, které obstarají potřebné množství vlákniny a minerálů pro tělo. 

Důležitá je i psychika

Do ketodiety byste se měli pouštět v případě, že jste o ní přesvědčeni. Někteří mají rádi svůj stabilní styl stravování a přinést zásadní změny v podobě ketodiety do jídelníčku nemusí nakonec přinést mnoho dobrého. V opačném případě bude člověk podrážděný, naštvaný a bude mít problém nový režim dodržovat. I takovou svou stránku osobnosti je dobré si předem přiznat. Ačkoliv není ještě seriózně vysvětleno, ketolátky u některých osob ovlivňují mozek a během ketodiety nastupují i změny nálad. 

Osoby trpící psychickými problémy, problémy se závislostmi a choleričtí lidé by se měli ketodietě vyhnout. U těchto osob je totiž vyšší riziko, že se dieta stane závislostí, nebo se začnou bát běžného jídla. 

Po dodržení ketodiety je potřeba dodržovat nastolený režim zdravé výživy. Pokud se po dietě vrátíte zpět k neřízenému jídelníčku, dočkáte se pouze jojo efektu, tedy že po krátkém období zhubnutí, nastoupí přibírání, což by mohla být další rána pro psychiku. 

Zdroj náhledového obrázku: Depositphotos

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku a na celém webu Vitalitis.cz psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Podobné články

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button