Jídlo a stravování

Proč byste měli jíst luštěniny

Profilový obrázek

Co přesně jsou luštěniny? Je to zelenina nabitá vlákninou a proteiny a celou škálou vitamínů a minerálů. Mají málo kalorií a patří mezi hlavní složky vegetariánského a veganského jídelníčku.

Přesto však vznikly okolo luštěnin kontroverze, protože obsahují složky nazývané „anti-živiny“, které zasahují do absorpce živin. Naštěstí existují metody, kterými lze minimalizovat tyto efekty anti-živin, díky čemuž se můžete těšit všem benefitům této všestranné ingredience.

Máme mnoho druhů luštěnin, mezi ty nejznámější pravděpodobně patří:

  • Fazole
  • Hrášek
  • Sójové boby
  • Arašídy
  • Fazole navy
  • Čočka
  • Cizrna
  • Tolice vojtěška

Všimněte si, že arašídy jsou jedinou odrůdou ořechů, které jsou v tomto seznamu uvedeny. Je to proto, že na rozdíl od jiných druhů ořechů arašídy rostou pod zemí a patří do čeledi bobovitých.

Luštěniny jsou v mnoha kulturách běžným základem potravy, přičemž některé důkazy ukazují, že se v Andách rapidně rozvinulo několik druhů již před dvěma až čtyřmi miliony let.

I dnes jsou však fazole a luštěniny základními stravovacími složkami po celém světě. Od Jižní Ameriky až po Asii a po celém světě se miliony lidí spoléhají na cenovou dostupnost, pohodlí a nutriční bohatost luštěnin každý den.

Přínosy luštěnin

  1. Bohaté na protein – většina luštěnin je plná bílkovin a je považována za jeden z nejlepších zdrojů rostlinných bílkovin. Protein je důležitou součástí stravy a je rozhodující složkou pro správnou buněčnou funkci a růst svalů
  2. Správné trávení – luštěniny jsou bohaté na vlákninu, která zajišťuje správný chod zažívacího traktu a předchází zácpě a jiným zažívacím obtížím
  3. Pomoc při hubnutí – nejen že jsou luštěniny bohaté na vlákninu a bílkoviny, přičemž obě složky přispívají sytosti a odrazují hlad. Konzumace luštěnin je též spojována s úbytkem na váze. Mají totiž nízký obsah kalorií, ale jsou nabyté minerálu, vitamíny a živinami
  4. Srdeční zdraví – konzumace luštěnin přispívá ke snížení špatného LDL a normálního cholesterolu, což přispívá ke správné funkci srdce, které je nejdůležitějším orgánem v těle. Jeden výzkum dokonce prokázal, že luštěniny snižují hladinu triglyceridů, krevního tlaku a zánětlivost
  5. Obsahují důležité vitamíny a minerály – většina druhů luštěnin je bohatá na mikroživiny, jako je kyselina listová, železo, hořčík, fosfor, mangan a draslík
  6. Stabilizace krevního cukru – vysoký obsah vlákniny v luštěninách funguje na zpomalení absorpce cukru v krvi a udržování vyvážené hladiny

Nejlepší způsoby konzumace luštěnin

  • Klíčení – nechte luštěniny namočit 8-24 hodin, sceďte je a nechte je naklíčit. Nejen, že klíčení pomáhá snižovat kyselinu fytovou, ale může také zvýšit množství dalších užitečných živin
  • Fermentace – další způsob, jak výrazně zlepšit nutriční hodnotu luštěnin. Tato metoda obvykle zahrnuje sloučení semínek s kvasinkami a nějakým druhem tekutiny s kyselým pH k vytvoření zdravých bakterií, které pomáhají rozložit těžko stravitelná jídla v trávicím traktu

O autorovi

Profilový obrázek

Anita Opitzová

Zanechte komentář