Spolupráce

Znáte microgreens? Je to superpotravina?

Co dělá microgreens tak výživnými? Mohou microgreens poskytnout mému tělu imunitu? Mohou být microgreens tou superpotravinou, která může pomoci zvrátit mé chronické nemoci?

Jsou microgreens superpotravina?

Takzvané superpotraviny jsou nutričně bohaté potraviny, které jsou součástí vyvážené stravy, která může mít vynikající zdravotní přínosy. Jsou většinou rostlinného původu, včetně zeleniny, fazolí a luštěnin. A jejich microgreens forma má 5 až 40 krát více živin než jejich vzrostlá podoba.

Konzumace microgreens jako součást vyvážené zdravé stravy pomůže předcházet, oddálit a zvládnout chronická onemocnění v každém věku.

Co je to superpotravina?

Pokud se zeptáte vědce nebo odborníka na výživu: „Co je to superpotravina?“ Někteří vás mohou pobavit. Ostatní se vám budou posmívat.

Ve vědeckých kruzích je pojem „superpotravina“ považován za marketingový nástroj bez podpory akademického výzkumu.

Přesto se tento termín široce používá. A seznam potravin, který se takto označují, narůstá.

Kava po kudzu, mořské řasy, kombucha, chia semínka, goji, açaí, miso a kurkuma, vypadá to, že každý den někdo najde nějakou novou superpotravinu.

V čem jsou tedy tak jedinečné?

Pokud má potravina mnoho vitamínů, minerálů, fytonutrientů, antioxidantů, flavonoidů atd., bývá označována jako superpotravina. Je to kvůli tomu, že tyto živiny mohou pozitivně ovlivnit vaše zdraví a existují důkazy, které tato tvrzení podporují.

Žádná jednotlivá potravina však sama o sobě nemůže zabránit onemocnění. Když budete každý den jíst hrst plodů goji, získáte potřebné živiny. Ale nejsou to superpotraviny, které z nás udělají superzdravé lidi. Superpotraviny jsou většinou rostlinného původu, včetně zeleniny, fazolí a luštěnin.

Patří mezi ně rukola, ředkvičky, zlatý hrášek, amarant, špenát, kapusta, cizrna, fazole a čočka.

Microgreens sklízíme dříve, než vyroste ve zralou bylinku nebo rostlinu.

Vědci našli velké rozdíly mezi 25 odrůdami, které testovali. Ukázali, že microgreens obsahují výrazně více vitamínů a karotenoidů než dospělé rostliny.

Například ve zralém amarantu byly fylochinon (vitamín K1), bazalce a červeném zelí 26 krát nižší než hodnoty pro jejich odpovídající microgreens.

Červené zelí microgreens mělo šestkrát více vitamínu C než zralé červené zelí.

A studie dále ukázala, že microgreens zelí obsahovalo více než 40 krát více vitamínu E než jeho zralý protějšek.

Proč jsou superpotraviny důležité?

Na základě nejnovějších výzkumů by měla být lidská strava pestrá, tudíž i rostlinná.

Měla by zahrnovat široký výběr zeleniny, fazolí, ovoce, celozrnných výrobků, ořechů, semen a zdravých živočišných produktů, jako jsou ryby.

Zdravé jídlo musí splňovat alespoň tři z následujících kritérií:

  • Musí být snadno dostupné.
  • Musí to být dobrý nebo vynikající zdroj vlákniny, vitamínů, minerálů a dalších živin.
  • Musí mít vysoký obsah fytonutrientů a antioxidačních sloučenin (vitamíny A, E a beta karoten).
  • Musí existovat důkaz, že může pomoci snížit některá chronická onemocnění.

Mikro bylinky tato kritéria splňují. A tudíž jsou dobré pro lidské zdraví.

Může pomoci zlepšit zdraví vašich očí, díky luteinu a beta-karotenu, které existují ve velkém množství v microgreens brokolice.

Tmavě zelená listová zelenina je vynikajícím zdrojem živin, včetně kyseliny listové, zinku, vápníku, železa, hořčíku, vitamínu C a vlákniny.

Ale jejich microgreens jsou superpotraviny, které mají potenciál snížit vaše riziko cukrovky 2. typu.

Vědci prokázali, že mikrogreeny červeného zelí mohou snížit hladinu cholesterolu v krvi a játrech a zánětlivých cytokinů u myší krmených stravou s vysokým obsahem tuku.

Přibývá důkazů, že fytochemikálie v microgreens mohou snížit tvorbu tukových buněk.

Tyto fytochemikálie zahrnují beta-karoten, kyselinu retinovou (RA), polyfenoly a flavonoidy, jako je kvercetin v microgreens.

Tato schopnost microgreens naznačuje, že mohou chránit před obezitou.

Zdroj obrázku: Pixabay

Podobné články

Back to top button