Péče o tělo Tipy čtenářů

Trpíte poruchami spánku? Přinášíme návod, jak se naučit usnout během chvilky

Spánek je pro lidské tělo důležitý, dodává mu energii a sílu na další den. Ne všichni však usnou ve chvíli, kdy se dotknout hlavou polštáře. Stále více a více lidí trápí poruchy spánku. Samozřejmě, každého z nás čas od času prostě postihne nespavost, kdy sebou v posteli házíme dvě hodiny poté, co jsme si šli lehnout. Tento jev však může být způsobený běžnými problémy, stresem, starostmi a podobně. Někteří lidé však mají s usínáním a celkově se spánkem větší a pravidelnější problém.

sleep-feat-image

Reálné tipy

Máte-li problémy se spánkem a usínáním, často hledáte rady a metody, jak si ke spánku dopomoci. Teplé mléko, větraná místnost, nesledovat před usnutím televizi, nestresovat se, chodit spát ve stejný čas, nemít plný žaludek. Tyto všechny tipy jste vyzkoušeli a stále nic? Často koukáte do stropu, hodiny pomalu tikají a vy víte, že usnete nad ránem, probudí vás budík, budete v práci nevrlí, nevyspaní a bez energie. Mnozí před spaním přemýšlejí a nedají mozku ani na vteřinu odpočinout. A slyšeli jste již o dýchacím triku „4-7-8“?

O co vlastně jde?

Jde o techniku, kterou vymyslel Dr. Andrew Weil. Jedná se o wellness poradce, který studoval Harvard a zabývá se tím, jak může pomoci dýchání a meditace k neutralizaci stresu. Na co tento doktor přišel? Stačí správně dýchat. Říkáte si, že to přece děláte, ale vůbec vám to nepomáhá? V tomto dýchání je totiž systém. Dýchejte nosem a to po dobu 4 sekund. Poté zadržte dech a to na dobu 7 sekund. Následně vydechujte ústy a to po dobu 8 sekund. Tato metoda pomáhá zpomalit srdeční tep, z mozku pomáhá uvolnit chemikálie, které nás uklidňují.

Zní to možná až příliš jednoduše a optimisticky. K této metodě mnoho lidí přistupuje skepticky. Nicméně není co ztratit, u mnoha lidí tato metoda funguje. Spánek se u nich často dostavil ještě předtím, než dokončili čtvrté opakování. Tedy usnuli i za méně, než jednu jedinou minutu.

Nejen před spaním

Tato „dýchací metoda“ nemusí být využívána jen před spaním, k povzbuzení usínání. Můžete jí využít i při nervozitě či ve stresu. Jsme-li ve stresu, náš endokrinní systém uvolňuje prostřednictvím našich nadledvinek adrenalin. To zvyšuje tepovou frekvenci, kdy se tělo cítí být nervózní a nemocné. Dýchání se tak proto stává mělké a rychlé. S touto dýchací technikou dokážete v těle stabilizovat adrenalin a tělo tak svou tepovou frekvenci zpomaluje.

Na začátku je možné, že se budete cítit maličko nepříjemně. Ovšem vydržíte-li a budete dál pokračovat, tepová frekvence se bude ustalovat a vaše mysl se stane jasnější. Tato technika napomáhá zklidnění, podobně jako relaxační odpoledne na pláži, na masáži či doma v křesle. Jde o uklidňující metodu, která pomůže v zátěžových a kritických situacích. Proč jí tedy nevyzkoušet? Dnes večer tuto metodu zkuste a uvidíte, jestli vám pomůže.

Zdroj

2 komentáře

  • Nějak mi tam chybí ještě jedno číslo… nádech(4) – pauza(7) – výdech(8) – a? pauza zase 7 nebo bez pauzy nádech?
    To nejspíš usnu přidušením…

Zanechte komentář

loading...