Péče o tělo Přírodní léčba

Neignorujte tyto varovné příznaky nedostatku vitamínu B12

Nedostatek vitamínu B12 neboli hypokalaminémie je v lidském těle problém. Projevuje se mnoha příznaky, některé z nich mohou souviset s psychickým či emociálním zdraví. Hladina vitamínů musí být v rovnováze, je to důležité pro správnou funkci těla a pro celkové zdraví. Neignorujte tyto varovné příznaky.

Nejčastější příčiny

Mezi nejčastější příčiny snížení příjmu vitamínu B12 je užívání některých léků, genetika, podvýživa, špatná intestinální absorpce, chronický zánět žaludku, střevní parazity a také mnoho dalšího. To je způsobeno skutečností, že tento vitamín je taková sběrna energie, je nezbytný pro zdravou funkci mozku, produkci DNA, nervových a krevních buněk a zdravý imunitní systém.

Nedostatek vitamínu B12 může způsobovat dokonce také vážné krevní onemocnění a neurologické problémy. Když je vitamínu nedostatek, tělo vás upozorňuje varovnými příznaky. Přinášíme vám pět varování, které se spojují s nedostatkem vitamínu B12 v lidském těle. Jaké to jsou?

Nevysvětlitelná únava

Cítíte se vyčerpaní? I když jste spali několik hodin a to dobře, stále nemáte dostatek energie. Pak je možné, že se vašemu tělu nedostává tolik vitamínu, kolik by potřebovalo. Důvodem je nedostatek tvorby červených krvinek, což je jedna z funkcí B12. V tomto případě je přenos kyslíku do orgánů bráněn a vede tak k únavě.

Závratě

Nedostatek vitamínu B12 může také způsobovat závratě či se vám může točit v hlavě. Stejně tak můžete pociťovat určité zakolísání, když se zvednete příliš rychle a prudce.

Zapomnětlivost

Nízká úroveň vitamínu B12 může způsobovat zapomnětlivost. Na určité věci můžete začít zapomínat, jednoduše vám to vypadne z hlavy. Starší lidé mohou mít pocit, že jde o demenci, ale chronická a netypická zapomnětlivost je běžným příznakem nedostatku vitamínu B12. Zvýšit svou paměť můžete pomocí doplnění vitamínu B12.

Mravenčení

Nedostatek vitamínu B12 často může způsobovat mravenčení v celém těle, protože vitamín B12 ovlivňuje tvorbu červených krvinek a tím kontroluje hladinu kyslíku. Mravenčení nebo brnění může způsobovat poškození nervu.

Svalová slabost

V případě, že svaly nemají dostatečné množství kyslíku z červených krvinek, oslabují se a může se objevovat právě svalová slabost.

Denní dávky vitamínu B12

Existuje správné dávkování vitamínu B12. Rozlišuje se to podle věku a my pro vás máme správné denní dávky vitamínu B12. Množství uvádíme v mikrogramech.

  • Děti od 1 – 3 let by měly konzumovat 0,9 mcg
  • Mladší děti 4 – 8 let by měly konzumovat 1,2 mcg
  • Děti 9 – 13 let by měly konzumovat až 1,8 mcg
  • Děti od 14 let by měly konzumovat 2,4 mcg
  • Těhotné ženy by měly konzumovat 2,6 mcg
  • Kojící ženy by měly konzumovat 2,8 mcg
  • Dospělí jedinci mohou konzumovat až 3 mcg

Většina lidí do svého těla dostává vitamín B12 prostřednictvím jídla, zejména pak konzumací masa, mléka, sýrů nebo vajec. Správná absorpce je rovněž důležitým faktorem, což závisí na zdraví střevního traktu.

Které potraviny jsou bohaté na vitamín B12?

Nejlepším zdrojem vitamínu B12 jsou živočišné produkty a to včetně masa vepřového, hovězího, ledvin, jater, svalů a srdce. Tento vitamín je možno najít také v rybách, vejcích a všech potravinách, které obsahují kyselinu mléčnou. Dále jsou to také rostlinné potraviny, které obsahují vitamín B12.

Ovšem v rostlinných potravinách vitamín B12 najdete v menším množství. Vegetariánům se proto doporučuje konzumace spousty semínek, sójových produktů a pivovarských kvasnic. Kvůli své specifické stravě, která neobsahuje vitamín B12 jsou náchylnější k nedostatku vitamínu.

Kde dále najít vitamín B12?

Tento vitamín se vyskytuje také v červené řepě, některých zrnech, sójových bobech, lískových oříšcích, sezamu, mořských řas a podobně. Zde je však tento vitamín v menším množství. Dobrým zdrojem vitamínu B12 je zelí a všechny další potraviny, které obsahují kyselinu mléčnou, například nakládaná zelenina. Doporučená denní dávka pro dospělé není větší, než tři mikrogramy.

Jestliže zkonzumujete víc vitamínu B12, není to důvod k obavám a panice. Příliš mnoho tohoto vitamínu ve stravě nezpůsobuje hypervitaminózu. B12 je vitamín rozpustný ve vodě, takže tělo nevytváří velké množství. Navíc, trávicí trakt ho neabsorbuje vždy dobře, proto působí v těle s pomocí vápníku. Budete-li dobře jíst, nedostatek vitamínu B12 bude nahrazen co nejlépe a to bez nutnosti léčby.

Proč je vitamín B12 tak přínosný?

  • Léčí různé nervové poruchy
  • Stimuluje tvorbu, růst a zrání červených krvinek
  • Převádí tuky, sacharidy a bílkoviny na energii
  • Zvyšuje paměť a koncentraci
  • Zabraňuje anémii
  • Zlepšuje bdělost
  • Snižuje podrážděnost
  • Snižuje hladinu homocysteinu, což je aminokyselina, která zvyšuje riziko srdečních onemocnění
  • Uvolňuje nepříjemné pocity během menstruace
  • Zvyšuje chuť k jídlu u dětí
  • Optimální absorpce

Pro optimální absorpci je nutno mít zdravý žaludek. To znamená, že by v něm neměly být žádné bakterie a viry. Neměl by obsahovat Helicobacter a také další bakterie, které způsobují infekci sliznic a škodí tak vašemu tělu.

Jestliže zjistíte, že máte nedostatek vitamínu B12, pak doporučujeme provést změny v jídelníčku. Začněte konzumovat potraviny bohaté na tento vitamín. Jestliže máte opravdu závažný nedostatek vitamínu B12, pak doporučujeme vyhledat lékařskou pomoc a začít s přiměřenou léčbou.

Zdroj

O autorovi

Profilový obrázek

Zuzana Žáková

Zanechte komentář