Detoxikace Jídlo a stravování Péče o tělo

Škrob není nepřítel. Jen musíte vědět kdy a jak jej jíst

Jana H.
Napsáno Jana H.

Ve světe plném nízkosacharidových diet zní škrob jako úhlavní nepřítel číslo jedna. Zvlášť to platí, pokud se snažíte zhubnout nebo si udržet váhu. Pravdou ale je, že mnoho jídel, které škrob obsahují, jsou velmi zdravé, a budeme-li se jim vyhýbat, našemu zdraví tím rozhodně dobrou službu neuděláme. Tyto potraviny mají také většinou vysoký obsah vlákniny, důležitých vitamínů a minerálů a živin.

Proč je škrob důležitý?

Škroby patří mezi nejtypičtější zástupce sacharidů v naší stravě. Fungují jako důležitý zdroj energie. Pomáhají totiž měnit glukózu na energii, kterou naše tělo umí využít k fyzické i psychické činnosti. Kromě toho ale také zlepšují trávení a pomáhají regulovat hladinu cukru v krvi. Právě díky škrobu se v našich střevech udržují zdravé bakterie, které pomáhají správné rozkládat potravu a umožňují našemu tělu získávat z jídla potřebné živiny. Bez škrobu tedy naše tělo postrádá dost důležitou látku, kterou nelze jinak nahradit.

V žádném případě byste se tedy neměli vyhýbat jídlům, které škrob obsahují. Volte však potraviny, které mají vyvážený poměr škrobů a také jiných výživných látek a vitamínů, abyste ze stravy dostali skutečně to, co vaše tělo žádá a potřebuje. Následující seznam vám může napovědět, jaká jídla do svého jídelníčku zařadit.

Zdravé potraviny bohaté na škrob i jiné živiny

Brambory

Řada lidí se řídí poučkou, že při dietě se mají vynechávat přílohy. Ano, pokud hubnete, měli byste konzumovat spíše větší množství masa a bílkovin na úkor sacharidů, ale vynechávat přílohu úplně se nevyplácí. Zaprvé budete ihned zase hladoví a zadruhé vám ve stravě budou chybět některé nezbytné látky.

Brambory patří mezi potraviny, které by měly být součástí vašeho jídelníčku. A to nejen kvůli obsahu škrobu. Brambory totiž zlepšují trávení a podporují činnost střevních bakterií. Jsou také zdrojem energie, která se uvolňuje postupně a dodává vám sílu po dlouhou dobu. Pomáhají také udržovat přirozenou hladinu cukru v krvi.

Rýže

A zase jsme u příloh. Podobně jako i brambory, rýže patří mezi potraviny, kterým není nutné se za každou cenu vyhýbat. Rýže se tráví velmi pomalu a na dlouho vás zasytí a dodá vám potřebnou energii. Je také zdrojem vlákniny. Zaměřte se především na konzumaci dlouhozrnné hnědé rýže, která má i celou řadu vitamínů a minerálů. S konzumací to ale nepřehánějte. rýži si jako přílohu dopřejte jednou či dvakrát do týdne.

Čočka

Čočka a luštěniny obecně patří mezi skvělé zdroje přírodní bílkoviny. Je tedy oblíbeným pokrmem vegetariánů, kteří si tak nahrazují nedostatek bílkovin z masa. Obsahuje hodně vlákniny a zasytí vás na dlouho. Je však poměrně náročná na trávení a u některých lidí může způsobovat plynatost. Zjistěte, jak jste na tom vy, a pokud vám čočka nedělá dobře, můžete ji zkusit nahradit nějakou jinou luštěninou.

Celozrnné pečivo

Jíst celozrnné produkty se v posledních letech stalo takřka módou. Lidé v obchodech nakupují tmavé pečivo v domněnce, že díky tomu zhubnou nebo budou zdravější. Je ale obrovský rozdíl mezi tmavým pečivem v supermarketu a skutečným celozrnným produktem. V našich obchodech se pečivo jako celozrnné často pouze tváří a ve skutečnosti je uměle dobarvené, ale jinak pečené z obyčejné mouky. A těch pár semínek na povrchu žádný rozdíl opravdu neudělá.

Pokud chcete opravdové celozrnné pečivo, zajděte raději do menší pekárny a zeptejte se na složení jednotlivých produktů. A buďte připraveni, že za kvalitu si také připlatíte. Nemůžete čekat, že kvalitní celozrnné produkty budou za stejné peníze jako rozpečené bagetky z bílé mouky. Rozdíl ale poznáte nejen na chuti, ale především na vašem zdraví.

O autorovi

Jana H.

Jana H.

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři.

Psaní článků a předkladům se věnuji přibližně 7 let a stále hledám nové cesty, jak se v této profesi zdokonalovat. Ve volném čase objevuji nová místa po světe, trávím čas v přírodě a s přáteli a snažím se udržovat v dobré kondici. Občas si sice neodpustím sladký zákusek, ale baví mě experimentovat v kuchyni a hledat způsoby, jak nahrazovat rafinované cukry a nezdravé tuky za kvalitní přírodní suroviny.