Cvičení Péče o tělo

Začít cvičit můžete i s obezitou. Těmito aktivitami si neublížíte

Jana H.
Napsáno Jana H.

Pro to, abyste zhubli, je naprosto nezbytné se hýbat. Samotná změna jídelníčku je sice důležitý krok, ale bez pravidelného a dostatečného pohybu to prostě nepůjde. Jenže jak se začít hýbat, když vaše váha dávno překročila hranici 100 kil a jakýkoliv pohyb je pro vás opravdu velmi namáhavý a někdy také bolestivý? Nikdo nemůže čekat, že vyběhnete do parku nebo začnete jen tak zvedat činky. Mohli byste si tak akorát ublížit.

Pro obézní lidi nebo osoby s nadváhou je velmi těžké začít s nějakým pohybem. Naštěstí ale existuje několik možností, kterých se nemusíte bát, ani pokud se zadýcháváte i při cestě do práce a zpět. Rozhodně vám nemůžeme garantovat, že to bude zcela bez bolesti nebo námahy. To by ani dost dobře nešlo. Ale co slíbit můžeme je, že to rozhodně nebude nad vaše možnosti a po pár týdnech takového pohybu si budete schopni troufnout i na jiné cvičení.

Tak s chutí do toho. S čím tedy začít?

Domácí posilování

Nejsnadnějším začátkem je začít cvičit pěkně v pohodlí domova, kde se vyhnete zvědavým a pohoršeným pohledům a můžete si stanovit vlastní režim a tempo.

Existuje mnoho videí, návodů a aplikací, které vám sestaví cvičební program na míru a provedou vás začátky. Na co musíte především pamatovat je toto. První věc je zlepšit držení těla. Snažte se rovnat a stát i sedět s rovnou páteří. Dále začněte s protahováním. Nikdy nechoďte přes bolest, ale postupně se snažte každý den dosáhnout o kousek větší flexibility. Důležité je také rozhýbat klouby. Až poté je čas začít se skutečným posilováním. Vystačíte si naprosto s váhou těla, žádné pomůcky nebudete potřebovat. Začněte se cviky na zemi, kde vaše váha nepředstavuje tak velký problém.

Svižná chůze

I pokud máte nadváhu či obezitu, chodit musíte. I kdyby mělo jít jen o to dojít si k autu a poté se pohybovat po obchodě. Chůzi tedy zvládáte a nyní je třeba ji přetvořit ve sport. Namísto sezení u televize se večer vypravte na procházku do parku. Klíčová je především vhodná obuv a také oblečení, ve kterém se cítíte pohodlně a můžete se v něm zpotit. Je totiž dost pravděpodobné, že minimálně ze začátku z vás dost poteče. Pokud vaše tělo není na pohyb zvyklé, bude to pro něj dost velký šok. Respektujte své možnosti a schopnosti, ale nedělejte si to jednoduché. Cílem je dosáhnout toho, abyste se pohybovali svižně.

Výhody rychlé chůze:

  • Neničí klouby ani svaly.
  • Podporuje mobilitu a sílu.
  • Můžete ji praktikovat téměř kdykoliv a kdekoliv.

Pokud ale při chůzi zaznamenáte prudkou bolest kolen, kyčlí nebo zad, měli byste se o dalším postupu poradit s lékařem.

Jak na správnou chůzi:

  • Ze začátku choďte alespoň 15-20 minut v kuse, poté sekvenci prodlužujte.
  • Choďte skutečně každý den včetně víkendu.
  • Nesoustřeďte se tolik na rychlost jako spíše na držení těla a správné dýchání.

Skupinová cvičení

V mnoha městech existují speciální cvičební programy pro obézní. Jedná se většinou o skupinové lekce, které jsou speciálně navrženy tak, aby vyhovovaly potřebám osob s velkou hmotností. Nemusíte se tedy ostatními účastníky stydět, jste zde všichni na jedné lodi.

Je jasné, že různí lidé budou zvládat různé druhy cviční lépe či hůře. Je nutné být zcela upřímný k instruktorovi, který lekci vede, a dát mu vědět vždy, když je něco nad vaše síly. Pečlivě se držte jeho pokynů a snažte se plnit zadané cvičení co nejlépe a nejpoctivěji. Cvičení, při kterém se nenamáháte, je k ničemu, takže nečekejte, že to bude snadné a půjde to samo. Zkuste se účastnit takového cvičení, kde se například kombinuje cvičení i s různými formami relaxace a meditace. A pamatujte, že začít je nejtěžší. Všechno ostatní už půjde lépe.

O autorovi

Jana H.

Jana H.

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři.

Psaní článků a předkladům se věnuji přibližně 7 let a stále hledám nové cesty, jak se v této profesi zdokonalovat. Ve volném čase objevuji nová místa po světe, trávím čas v přírodě a s přáteli a snažím se udržovat v dobré kondici. Občas si sice neodpustím sladký zákusek, ale baví mě experimentovat v kuchyni a hledat způsoby, jak nahrazovat rafinované cukry a nezdravé tuky za kvalitní přírodní suroviny.