CvičeníJídlo a stravování

Jak se vám vede s novoročním předsevzetím zhubnout? Možná vás brzdí tyto běžné chyby

Máme už březen a pokud jste si na začátku nového roku stanovili cíl zhubnout, je nyní možná správný čas udělat si takové první zhodnocení. Pokud jste tedy vydrželi až doposud a stále je vaše úsilí aktivní a smysluplné. Jestliže máte pocit, že jste čekali větší změny nebo se vám nedaří zrovna tak, jak jste doufali, je určitě na místě zamyslet se nad svou strategií a zjistit, zda přeci jen někde neděláte něco špatně a zbytečně si nesnižujete šanci na úspěch. Tyto chyby patří k těm nejčastějším, kterých se lidé dopouští. Nepatříte mezi ně i vy?

Hodnotíte jen čísla

Určující pro váš úspěch je pouze ručička na váze a to, kolik vám ukáže. Jistě, váha je důležitá, ale není to všechno. Samozřejmě je to skvělý pocit, když vám na váze mizí jedno kilo za druhým. Může to však být i příznakem nesprávné strategie, která povede k jojo efektu. Kdo chce zhubnout, musí si nejprve vypracovat svaly, a ty jsou, jak známo, těžší než tuk. Je to tedy paradoxní, ale při správném hubnutí může vaše váha dokonce stoupat. Daleko lépe vám zprávu o vašem hubnutí podá měření obvodu pasu a boků. Pomohou i fotky před a po, které vám také hodně napoví.

Vaše cíle jsou nerealistické

Chcete-li něčeho dosáhnout, vaše sny a cíle musí být velké, to je jasné. Jde-li ale o hubnutí, jsou malé krůčky daleko důležitější než sen, že budete vypadat jako fitness modelka. Rychlé hubnutí je zaprvé nezdravé a zadruhé je to pro organismus tak šílený nápor, že po konci takové diety s největší pravděpodobností zase naberete – jojo efekt je neúprosný. Hrozí vám také nedostatečný přísun živin, který se neprojeví ani tolik na vaší váze jako spíše na kvalitě vaší pleti, vlasů a nehtů. Proto si stanovte reálné cíle a mějte radost i z maličkých pokroků. Za zdravé je považováno zhubnout 0,5–1 kg týdně.

Odmítáte si jakoukoli radost

Jestliže chcete zhubnout, je disciplína klíčová. Musíte pečlivě dodržovat jídelníček a také se občas doslova dokopat ke cvičení, ale pokud si nikdy nedopřejete žádnou odměnu ani drobnou radost, brzy se vyčerpáte a budete svůj nový životní styl nenávidět. Vyplatí se tedy zařadit do své diety i hřešící dny, kdy si dáte to, na co máte chuť. Cílem není vybílit lednici, ale pochutnat si na něčem, co si jindy nedopřejete. Dobroty prostě k životu patří a není chyba se občas odměnit a udělat si radost.

Řídíte se pravidly, které na vás neplatí

Názorů na správnou cestu k hubnutí je mnoho. Vybrat si ten správný je dost náročné a někdy je kámen úrazu právě v tomto. Problém je například v tom, jak často by se mělo jíst. Většinou převládá názor, že ideální je 5x až 6x denně. Jenže to neplatí univerzálně. Rozhodně byste neměli jíst jen proto, že to od vás žádá nějaký výživový směr. Jezte spíše intuitivně, dle svých potřeb, ale dle toho uzpůsobte i svůj kalorický příjem. Neexistuje důvod myslet si, že když celodenní příjem rozložíte do šesti porcí, dokáže to, že zhubnete.

Bojíte se sacharidů

Dříve jsme se báli tuků, dnes jsou strašáky sacharidy. Ani jedno však není dobře, lidské tělo potřebuje všechny živiny ve vyváženém poměru. Sacharidy jsou základním palivem pro mozek, potřebujeme je úplně všichni. Bez sacharidů dříve nebo později člověk umře. Nedostatek sacharidů vede také ke ztrátě koncentrace a energie, ale i za depresemi a nevolnostmi. Sacharidy by měly tvořit 50–55 procent celkového energetického příjmu, tedy u ženy, která se snaží zhubnout a sní denně průměrně 6400 kJ, to je asi 220 g sacharidů. Hubnutí je velice komplexní proces, při kterém je řada proměnných. Daleko spíše než bezhlavé dodržování pravidel je ale dobré zamyslet se nad vším se selským rozumem a zvážit, co vaše tělo skutečně potřebuje.

Zdroj náhledového obrázku: Depositphotos

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku a na celém webu Vitalitis.cz psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Jana H.

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři. Psaní článků a předkladům se věnuji přibližně 7 let a stále hledám nové cesty, jak se v této profesi zdokonalovat. Ve volném čase objevuji nová místa po světe, trávím čas v přírodě a s přáteli a snažím se udržovat v dobré kondici. Občas si sice neodpustím sladký zákusek, ale baví mě experimentovat v kuchyni a hledat způsoby, jak nahrazovat rafinované cukry a nezdravé tuky za kvalitní přírodní suroviny.

Podobné články

Back to top button