Péče o tělo Přírodní léčba

5 zvyků, o kterých si myslíte, že jsou zdravé, ale nejsou

Snažíte se žít zdravě, jíst zdravou stravu, chodit cvičit, moc neholdovat alkoholu a tím pádem dodržujete určité zvyky a návyky. Pravidelně pětkrát denně jíte, konzumujete dostatek zeleniny a ovoce, soustředíte se na lehké maso, nesmažíte a podobně. Všude se říká, že jsou právě tyto návyky správné. Den je třeba začít velkou snídaní, je důležité se vyhýbat tukům, chodit cvičit, ideálně každé ráno, pít dostatečné množství vody a podobně. Jsou to zvyky, které skutečně prospívají vašemu zdraví?

Zdravé návyky = zdravý život

Ajurvéda má však trošku jiný pohled na celou věc. Podporuje cvičení, to ano, ale jen tehdy, pokud vás nic nebolí nebo netrpíte PMS, tuky omezte, ale nevyškrtněte je úplně, je důležité jíst některé tuky. Když máte žízeň, tak pijte a na snídani si dejte lehké pokrmy. Když něco děláte a sami cítíte, že to není vašemu tělu po chuti, spíš vám to ublíží, než pomůže. Zjistěte, co je zdravé a co naopak ne.

Ajurvéda je starodávná lékařská moudrost, která existuje již přes pět tisíc let. Jde o přístup, který zahrnuje tělo, mysl, duši i smysly a podporuje zdraví na všech úrovních. Učí o obecném blahobytu, zdraví. Vaše zdraví by mělo být v rovnováze, duše, tělo, mysl i smysly mají spolupracovat a tím pádem bude vše v pořádku. Přinášíme pět zvyků, které lidé považují za zdravé, ale ve skutečnosti to tak není.

Den začněte velkou snídaní

Ajurvédská doporučená denní rutina říká, že snídaně, oběd a večeře by měly být největším jídlem dne. Je to díky tomu, že Ajurvéda sleduje přirozený cirkadiánní rytmus. Věří, že bychom měli sledovat své tělo v každodenních rutinách a díky tomu nastolíte přirozené zdraví. Trávení je v Ajurvédě považováno za odraz celkového zdraví. Největší kapacita pro trávení bývá okolo poledne, proto je dobré v tu chvíli jíst největší porce jídla. Snídat a večeřet je dobré jen lehce stravitelná jídla.

Každodenní cvičení

Podle Ajurvédy si má každý člověk vybrat svůj vlastní a individuální druh cvičení, intenzitu i frekvenci cvičení. Navíc se Ajurvéda domnívá, že by ženy neměly cvičit, když mají své dny. Cvičení by se měli vyhnout všichni, kteří jsou nějak zranění, nemocní nebo unavení. Dobré je také v jarních a zimních měsících silnější a cardio cvičení. V létě a na podzim je dobré cvičení zmírnit.

Pijte osm sklenic denně

Podle Ajurvédy bychom měli dbát na pravidelný pitný režim a pít vody. Ovšem pozor, Ajurvéda říká, že je dobré pít jen tehdy, pokud cítíte žízeň. Když člověk pije víc, než jeho tělo potřebuje, může to mít vliv na problémy s trávením, s kůží, obezitou a další zdravotní problémy. Pokud vaše tělo signalizuje žízeň, napijte se a klidně vypijte osm sklenic, pokud nepociťujete velkou žízeň, můžete vypít i méně.

O víkendu spěte delší dobu

Přes týden lidé moc času nemají, tak často, než udělají vše, co je potřeba, chvíli to trvá a spánek se tak krátí. Mávnete nad tím rukou, o víkendu to dospíte, o co jde. Nicméně Ajurvéda říká, že správný a dobrý každodenní spánek je jeden ze tří pilířů zdraví. Budete překvapeni rozdílem, který pocítíte, když budete spát do desíti, nebo vstanete v šest.

Vyhněte se konzumaci tuků

V dnešní době je spousta lidí, kteří jsou obézní nebo bojují s obezitou. Pokud takhle nechcete skončit, hlídáte si svůj jídelníček a vyhýbáte se všem tukům. Ajurvédská a západní medicína říká, že lidské tělo potřebuje tuk, pokud možno vybírejte zdravý druh tuku. Bez ohledu na to, jestli člověk bojuje s obezitou či nebojuje, je nutno přijímat tuky ze zdravých zdrojů. Například z ořechů, kokosu, avokáda a podobně. Tuky jsou prospěšné jen to té míry, kdy je můžeme strávit, proto s nimi opatrně, konzumujte malé množství a správné tuky.

Zdroj

O autorovi

Profilový obrázek

Zuzana Žáková