Tipy od babičky Zdravé tipy

Horečku lze snížit i přírodními metodami. Vedou bylinky a tekutiny

Jana H.
Napsáno Jana H.

Zejména při náhlých změnách počasí může být naše tělo náchylné k nemocem. Náš obranný mechanismus může být oslaben i stresem, prací nebo nedostatkem kvalitního odpočinku a problém může být na světě dřív, než se nadějete. To, že s vámi není něco v pořádku, poznáte nejen tak, že se cítíte slabí a unavení, ale i zvýšenou tělesnou teplotou. Tak tělo signalizuje, že byl spuštěn krizový režim a tělo bojuje proti viru či bakterii.

Horečka je vlastně způsob, jakým náš imunitní systém bojuje proti nemoci. Nízká horečka tedy vlastně není problémem, který je nutné akutně řešit, a zbytečně ji srážet by nemělo smysl. Jakmile ale stoupne k hodnotám okolo 38 nebo 39 stupňům a výše, je na místě mít se na pozoru a raději zajít k lékaři. Vysoká teplota může tělo oslabit a zbavit jej tekutin a v nejhorším případě i poškodit vnitřní orgány.

Proti vysoké teplotě je tedy vhodné zakročit. Nejtypičtěji přistupujeme k použití různých léčebných přípravků, které obsahují látky, jež teplotu drží v normě. Není to ale ideální řešení, daleko lepší je vyhnout se chemickým přípravkům a vsadit na přírodní řešení. Jde to vůbec? Ano i na horečku platí přírodní metody.

Odpočinek

Světe div se, první způsob rozhodně není nijak revoluční. Když vám není dobře, je nejlepším lékem odpočinek. Právě horečka může být někdy příznakem přepracovanosti a vyčerpání organismu a pár dní v posteli udělá více než deset doktorů. Dopřejte si vydatný spánek a klidový režim, kdy nebudete vycházet ven a budete se snažit relaxovat. Snažte se omezit i používání telefonů, počítače nebo sledování televize.

Tekutiny

Když má tělo zvýšenou teplotu, odpařuje se z něj daleko větší množství vody než normálně. To znamená, že více než kdy jindy musíme pít. Tělo se při horečce velmi rychle dehydratuje, což samozřejmě léčebnému procesu nijak neprospěje. Vypijte alespoň 9-12 sklenic čisté vody a vyhněte se všem slazeným nápojům. Vyřaďte také kávu, která odvodňuje, a maximálně si dopřejte trochu ovocné šťávy ředěné vodou.

Bylinky

Bylinky sou všemocné a dokáží si poradit s celou řadou problémů včetně horečky. Zejména indická ajurvéda si umí s tímto problémem poradit. Doporučuje především užití zázvoru, který podporuje imunitní systém a usnadňuje dýchání i vykašlávání. Nebo lze použít i česnek, který má podobné vlastnosti, a navíc přirozeně snižuje teplotu vašeho těla. V neposlední řadě bychom neměli zapomenout ani na tulsi, která bojuje proti infekcím a pomáhá nastolit rovnováhu v těle.

Koupel

Dobrým nápadem je dopřát si koupel. Pozor ale, neměla by být studená, spíše vlažná. Studená voda by vás sice krátkodobě zchladila, ale podpořila by rozehřívání organismu, což by ve výsledku nevedlo k ničemu dobrému. Teplota vody by měla být tedy něco okolo 28-30 stupňů, aby se tělo lehce zchladilo, ale nezažilo žádný šok. Koupel vám navíc pomůže odpočívat a načerpat síly pro boj s infekcí.

Kořeněné jídlo

Je to možná překvapivé, ale právě kořeněné jídlo prý dokáže snížit teplotu těla. Podporuje totiž cirkulaci krve a pocení, čímž se tělo velmi přirozeným způsobem ochlazuje. Není to žádný šok a tělo také vyplavuje toxiny a jiné nevhodné látky. Takže se nebojte si do oběda přidat pár vloček chilli papričky nebo nasypat trochu více pepře. Pozor ale, u dětí tuto metodu vynechejte.

Vlhký hadřík

Se snížením tělesné teploty pomůže i vlhký hadřík umístěný na čele nebo zátylku. Podobně se dá osvěžovat i místo v podpaží nebo tříslech. Hadřík by měl být namočen v lehce studené vodě, postupně se tělesnou teplotou zase ohřeje. Přikládejte jej dle potřeby alespoň třikrát denně, abyste dosáhli co možná nejlepších výsledků.

O autorovi

Jana H.

Jana H.

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři.

Psaní článků a předkladům se věnuji přibližně 7 let a stále hledám nové cesty, jak se v této profesi zdokonalovat. Ve volném čase objevuji nová místa po světe, trávím čas v přírodě a s přáteli a snažím se udržovat v dobré kondici. Občas si sice neodpustím sladký zákusek, ale baví mě experimentovat v kuchyni a hledat způsoby, jak nahrazovat rafinované cukry a nezdravé tuky za kvalitní přírodní suroviny.