Detoxikace Jídlo a stravování

Alkohol nemusí být nepřítel. Naučte se jej pít správně

Jana H.
Napsáno Jana H.

Našemu tělu neprospívá spousta věcí. Je to nezdravé a tučné jídlo, slazené nápoje a samozřejmě také alkohol. Asi byste těžko hledali výživového poradce, který by vám alkohol přímo doporučil. Výjimkou je samozřejmě občasná sklenička červeného vína nebo piva, které nemusí nutně škodit a v některých případech jsou užitečné.

Většina z nás by ale ráda pila alkohol daleko častěji a možná také jiné druhy než jen výše uvedené. Je vůbec nějaká šance konzumovat alkohol „zdravou formou“?

Na alkohol se vždy svádí nejen zdravotní potíže, ale třeba i přibírání na váze. Je to jistě pravda – alkohol má hodně kalorií, ale zároveň nulovou výživovou hodnotu. Ve velkém množství může stát za vážnými zdravotními komplikacemi. Ale konzumace alkoholu v rozumné míře by neměla být zas až takový problém.

Podle některých studií se dokonce zdá, že mírná konzumace alkoholu naopak podporuje kreativitu, snižuje stres a pomáhá zlepšovat paměť. Může na tom být trochu pravdy?

Všechno je o množství

Když jde o alkohol, je klíčové zaměřit se na množství. Jestli si dopřejete pivo, víno nebo třeba whisky už není zas tak důležité. Pokud si při každém popíjení dopřejte maximálně jednu skleničku, nemusíte mít špatné svědomí.

Na množství totiž hodně záleží. Jedna skelnička je v pořádku, ale jakmile jdete nad limit, riskujete nejen nepříjemné následky v podobě kocoviny, ale především si zaděláváte na dlouhodobější zdravotní potíže.

Pití nás navíc často podněcuje ke konzumaci nezdravých potravin jako jsou chipsy, hranolky, solené oříšky a další. Základem je tedy stanovit si pevný limit, který prostě nepřekračujete. Věřte, že i jedna sklenička vína se dá popíjet třeba celý večer, když si k ní dáte i nějaký nealkoholický nápoj.

Voda

Při požití alkoholu je důležité zaměřit se na dostatečnou hydrataci. Díky vodě se pak z těla snadněji dostanou toxické látky, které alkohol obsahuje. Doušky alkoholu tedy prokládejte vodou, anebo si rovnou dopřejte alkoholický nápoj smíchaný s vodou. Třeba vinný střik nebo whisky se sodou.

Stanovte si cíl

Dejte si svůj limit, který budete dodržovat. Nelze univerzálně říci, kolik alkoholu za týden je pro vaše tělo bezpečné. Záleží na vašem zdravotním stavu, věku, tělesné konstrukci a mnoha dalších faktorech. Sami to ale nejspíš zvládnete dobře odhadnout.

Budete-li vědět, kolik toho chcete vypít, snadněji tento cíl dodržíte. Nenechte se přesvědčovat kamarády, vždyť jde o vaše zdraví, a dobře se bavit jde i bez alkoholu nebo s jeho minimálním množstvím.

Pokud již nějakou chorobou trpíte, je vždy vhodné konzultovat užívání alkoholu s lékařem. Některé léky není vhodné s alkoholem kombinovat a některé nemoci mohou být na přítomnost alkoholu v těle obzvlášť citlivé.

Jídlo

Nikdy nepijte na prázdný žaludek. Alkohol by vám pak pěkně rychle mohl stoupnout do hlavy a vy se můžete snadno opít i z jedné skleničky. Vždycky se před konzumací alkoholu najezte, ale vyhněte se příliš pálivému nebo tučnému jídlu. Účinky alkoholu nejlépe zmírní komplexní sacharidy a bílkoviny.

Kalorie

Pokud se v rámci konzumace alkoholu obáváte i nadbytku kalorií, pak se zaměřte na takové druhy, které jsou přeci jen trochu „dietnější“. Pivo bude mít vždy více kalorií než víno, takže zejména pro dámy, které si hlídají linii, je nejvhodnější suché bílé víno.

Nejhorší ohledně obsahu kalorií jsou jakékoliv koktejly. Obsahují většinou nejen tvrdý alkohol, ale také sladké džusy, smetanu, nebo dokonce i zmrzlinu, která z takového drinku udělá kalorickou bombu.

Detox

Po konzumaci alkoholu nezapomeňte tělo očistit. Dopřejte si hodně vody, čerstvou zeleninu a ovoce a výživné jídlo. Snažte se vyspat a odpočinout si. Pokud ale dodržíte předepsané množství, žádné příznaky kocoviny byste stejně neměli pocítit.

O autorovi

Jana H.

Jana H.

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři.

Psaní článků a předkladům se věnuji přibližně 7 let a stále hledám nové cesty, jak se v této profesi zdokonalovat. Ve volném čase objevuji nová místa po světe, trávím čas v přírodě a s přáteli a snažím se udržovat v dobré kondici. Občas si sice neodpustím sladký zákusek, ale baví mě experimentovat v kuchyni a hledat způsoby, jak nahrazovat rafinované cukry a nezdravé tuky za kvalitní přírodní suroviny.