Přírodní léčbaZdravé tipy

Strašák, který má jméno menopauza. Může přinést úzkosti i deprese

Pokud se vás menopauza aktuálně týká nebo se minimálně blíží, jistě jste si o ní již stihly zjistit spoustu věcí. Jenže na internetu se dozvíte řadu informací, které si vzájemně protiřečí, jsou v nesouladu nebo doporučují různé prostředky a metody na zmírnění obtíží. Důvodem asi bude i to, že každá žena toto období prožívá velmi individuálně, a co platí pro jednu, nemusí platit pro jinou.

Ženy v přechodu většinou vždy konkrétní projevy jejich těla překvapí. Ženy v přechodu jsou více náchylné k infekcím močových cest a vaginálním mykózám. Asi u poloviny z nich se navíc objevuje také poševní suchost, což může vést i ke ztrátě libida, typické je i zrychlené stárnutí organismu. Časté jsou právě výkyvy nálad a záchvaty úzkosti.

Je normální prožívat úzkost či deprese?

Ano, je to normální. Kolísání hladiny estrogenu a progesteronu může vyvolat úzkost, panické ataky či deprese. Není však běžné, aby se tyto stavy opakovaly na denní bázi. Pokud vám tyto projevy výrazně komplikují život, je na místě poradit se s lékařem a hledat možnosti řešení. U některých žen se panická porucha může rozvinout. Jedná se však o onemocnění, které je nutné léčit a nepodceňovat.

Jak se záchvaty projevují?

Jak poznáte, že se jedná skutečně o panický záchvat? Pokud si všimnete náhlých a intenzivních pocitů úzkosti nebo zaznamenáte následující fyzické symptomy, může jít o panickou ataku. K příznakům patří bušení srdce, dušnost, závratě, slabost, pocení, nevolnost či pocit mravenčení. Jeden nebo několik izolovaných ataků paniky neznamenají automaticky, že trpíte panickou poruchou. Projevy se musí často opakovat a diagnostikovat by vás měl lékař.

Bude to běžná součást vašeho života?

Co když je vám tato porucha skutečně diagnostikována? Není z toho cesty zpět? Úzkostné stavy jsou léčitelné a nemusí být navždy. Velmi často odezní po skončení menopauzy a poté, co tělo přestane produkovat hormony.  Toto období ale může trvat i několik let. Podpůrně se většinou ženám s úzkostmi podávají kompenzační hormony, které pomáhají obtíže překonávat. Není nutné příznaky jen tak trpět a čekat až samy odezní.

Které metody léčby pomohou?

Existují různé možnosti léčby, spolu s hormonální terapií vám může lékař předepsat léky na úzkost. Pozor si ale dejte na léky typu Xanax či Neurol, obsahují léčivou látku alprazolam, což je lék proti úzkosti navozující pocity uvolnění a zklidnění. Krátkodobě vám samozřejmě velmi uleví, ale z dlouhodobého hlediska se jedná o návykovou látku. Pomůže i zdravý životní styl – omezte kofein, alkohol, cigarety a začněte se více hýbat. Pokud do sebe nechcete cpát léky, můžete zkusit odborné psychologické poradenství. Občas ženám daleko více pomůže, mohou-li se vypovídat ze svých pocitů a cítit se alespoň chvíli přijaté a oceňované.

Které ženy jsou ohroženější?

Je pravda, že některé ženy mohou být k panickým poruchám náchylnější. Ženy, které již v minulosti trpěly úzkostmi nebo které měly poporodní deprese, mívají vyšší pravděpodobnost panické poruchy během menopauzy. Není to však žádná jistá diagnóza. Rozvinutí poruchy závisí na řadě různých faktorů. Sami lékaři si nejsou jisti, co přesně poruchy způsobuje a zda se jim dá nějak preventivně vyhnout.

Pokud vás projevy menopauzy velmi obtěžují, a nemusí jít nutně jen o úzkosti a deprese, pomůže většinou změna životního stylu. Projevy lze zmírnit i úpravou jídelníčku a celkové životosprávy. Pomůže například dostatečný příjem minerálů a potravin s vysokým obsahem vlákniny. Návaly horka zmírní třeba vápník a vitamín E, který se nachází například v za studena lisovaném olivovém oleji, listové zelenině nebo mandlích.

Zdroj náhledového obrázku: Depositphotos

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku a na celém webu Vitalitis.cz psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Jana H.

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři. Psaní článků a předkladům se věnuji přibližně 7 let a stále hledám nové cesty, jak se v této profesi zdokonalovat. Ve volném čase objevuji nová místa po světe, trávím čas v přírodě a s přáteli a snažím se udržovat v dobré kondici. Občas si sice neodpustím sladký zákusek, ale baví mě experimentovat v kuchyni a hledat způsoby, jak nahrazovat rafinované cukry a nezdravé tuky za kvalitní přírodní suroviny.

Podobné články

Back to top button