Jídlo a stravování Péče o tělo Tipy od babičky Zdravé tipy

Ty nejlepší potraviny pro vaše srdce

Jana Horká
Napsáno Jana Horká

To, co jíme, je přímo úměrné míře našeho zdraví a naší tělesné i psychické pohody. Vše, co naše tělo přijme v podobě potravy se odráží na našem zdraví a i na kondici našeho srdce. A protože srdce je zcela nenahraditelný orgán, o který musíme zvláště pečovat, měli bychom preferovat taková jídla, která srdci prospívají a pomáhají mu správně pracovat.

Dopřejte si taková jídla, která obsahují živiny, které podpoří činnost srdce i celé cévní soustavy a pomohou vám cítit se dobře a podávat každodenně ty nejlepší výkony.

Omega 3-mastné kyseliny

O těchto látkách už jste bezpochyby slyšeli. Jsou jich plné reklamy, takže určitě tušíte, že jsou pro tělo naprosto nezbytné a podporují zdravé fungování nejrůznějších orgánů včetně srdce. Největším zdrojem těchto vzácných kyselin jsou tučné mořské ryby, které bohužel nebývají úplně běžnou součástí českého jídelníčku. Pokud bychom tedy udělali průzkum, je velice pravděpodobné, že většina lidí bude trpět nedostatkem těchto živin. Dopřejte si tedy tuňáka, makrelu nebo lososa alespoň jednou týdně. Pro vaše zdraví to bude velký krok kupředu.

Vitamíny

Každý asi ví, že potřebujeme vitamíny. Mnoho lidí se ale domnívá, že je potřebujeme jen v zimě, aby nás ochránili před nachlazením nebo nemocemi. To je samozřejmě velký omyl. Všechny naše orgány potřebují ke svému správnému fungování celou řadu vitamínů a srdce není žádná výjimka. Zmírnit riziko vzniku srdečních onemocnění pomohou vitamíny E, C a D. Dopřejte si hodně ovoce, zejména citrusy a papáju a šanci dejte také zelené zelenině jako je brokolice nebo listový salát. Nebojte se také slunce, právě ono nám dodává maximum vitamínu D.

Vláknina

Že je vláknina potřebná jen ke správnému trávení? Omyl! Vláknina odstraňuje z krve špatný cholesterol, a tím zlepšuje zdraví celého kardiovaskulárního systému. Pomůže vám také udržet na uzdě krevní tlak a podpoří správnou funkci cév a žilního systému. Dopřejte si banány, luštěniny i obiloviny, abyste vždy měli zásoby vlákniny na maximum.

Antioxidanty

Antioxidanty brání poškození buněk vlivem toxinů, které se do našeho organismu dostávají z potravy, vody a z okolního prostředí. Zabraňují také vzniku usazenin uvnitř cév, čímž snižují riziko vzniku infarktu nebo krevních sraženin. Potraviny bohaté na antioxidanty jsou například cibule, česnek, plody moře, celozrnné výrobky, zelenina, mléko atd.

Hořčík

Potraviny bohaté na hořčík mohou pomoci bojovat proti tzv. metabolickému syndromu, což je stav vedoucí k srdečním onemocněním a cukrovce. Zahrňte do svého každodenního jídelníčku banány, rozinky nebo mandle. Tyto potraviny vám také pomohu udržet správnou hladinu krevního tlaku. Kromě výše zmíněných potravin, můžete zkusit také špenát, kapustu, luštěniny, ořechy, avokádo a další.

Červené víno

Alkohol všeobecně není považován za dobrý pro náš organismus. Lékaři ale vědí, že sklenka červeného vína může naopak našemu tělu velmi prospět, a to zvláště našemu srdci. Obsahuje totiž látky, které posilují cévní stěny. Důležité však je v žádném případě nepřekračovat doporučenou dávku!

Oves

Ovesné vločky patří k nejdoporučovanějším snídaním vůbec. A je k tomu dobrý důvod. Skutečně pomáhají nejen tělu dodat dostatek zdravé energie, ale také pomáhají redukovat špatný cholesterol a posilovat srdce. Udržují také metabolismus v rovnováze a mimo jiné dodávají tělu i vlákninu a jiné důležité vitamíny a minerály.

Káva a čaj

Tyto oblíbené nápoje dokážou snižovat riziko cukrovky až o 25 %! Samozřejmostí ale je, že je pijeme bez cukru! Pozor ale, pokud trpíte vysokým tlakem, kofein obsažený v těchto nápojích by vám neprospíval.

Kromě správné stravy je pro zdraví srdce klíčový i zdravý životní styl, který zahrnuje dostatek fyzické aktivity a eliminaci rizikových faktorů. To znamená žádné kouření, žádné nadměrné pití alkoholu, tučná nebo přeslazená jídla. Pohyb posiluje naše srdce a pomáhá mu dobře zvládat stresové situace a vypětí.

O autorovi

Jana Horká

Jana Horká

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři.

Psaní článků a předkladům se věnuji přibližně 7 let a stále hledám nové cesty, jak se v této profesi zdokonalovat. Ve volném čase objevuji nová místa po světe, trávím čas v přírodě a s přáteli a snažím se udržovat v dobré kondici. Občas si sice neodpustím sladký zákusek, ale baví mě experimentovat v kuchyni a hledat způsoby, jak nahrazovat rafinované cukry a nezdravé tuky za kvalitní přírodní suroviny.

error: Content is protected !!