Tiskové zprávy

Tipy, jak přelstít jarní únavu. Vyzrajte na psychickou i fyzickou nepohodu!

Profilový obrázek
Napsáno redakce

Ačkoli je jarní únava někdy považována za nesmysl, opravdu existuje. Hlavními příznaky jsou psychická i fyzická únava, potíže se soustředěním či podrážděnost. Jak s těmito neduhy zatočit?

Jarní únava. Co ji způsobuje?

Jarní únava sužuje dle odhadů až 75 % lidí. Jenže jak je to možné? Na jaro se přece většina z nás těší, takže může působit podivně, že se s koncem zimy necítíme nejlépe. Za jarní únavu může právě naše chování v průběhu chladných měsíců. Na organismus nepůsobí nejlépe nejen nízké teploty a málo slunce, ale také nedostatek vitamínů či málo pohybu. Imunitní systém navíc obvykle v tomto období pracuje na plné obrátky, takže náš organismus je zkrátka a dobře po zimě poněkud vyčerpán.

8 tipů, jak přelstít jarní únavu

1. Doplňte vitamíny

Pokud jste během zimy nepřijímali vitamíny (hlavně „céčko“) v dostatečné míře, měli byste tak učinit na jaře. Jejich zdrojem přitom není pouze čerstvé ovoce, ale pořídit si lze i mnoho doplňků stravy. Aktuálně je navíc možné využít různé slevové kupóny, které snižují pořizovací ceny. Využijte tedy kupony, které najdete například na stránce https://kuponer.cz/obchody/drmax-cz/, a díky nimž za přípravky proti jarní únavě nezaplatíte tolik.

2. Choďte pravidelně na sluníčko

Kromě vitamínu C je důležitý i vitamín D, který tělo získává především ze slunečního záření. Ačkoli nevadí ani zataženo, zimu mnoho lidí tráví za „pecí“, takže jejich pokožka nebyla paprskům ze slunce vystavena dostatečně. Přirozené světlo navíc stimuluje produkcí serotoninu, jenž bývá nazýván hormonem štěstí a dobré nálady, což při jarní únavě potřebujeme.

3. Zaměřte se na kvalitní spánek

Člověk, který špatně spí, může být jen těžko v psychické a fyzické pohodě. Nezáleží přitom ani tak na délce, ale především na kvalitě. Rozhodující vliv má delta fáze spánku, tedy hluboký spánek, v němž opravdu efektivně regenerujeme. Problém nastává kupříkladu ve stresových obdobích, neboť stres organismu znesnadňuje do delta fáze přejít.

4. Změňte jídelníček

O zdravé stravě již byla (a ještě bude) řeč. Mnoho lidí má v každém případě během zimních měsíců tendenci jít hutnější jídla, což ovšem není nejvhodnější. Náš jídelníček by totiž mělo v co největším množství tvořit čerstvé ovoce a zelenina. To má zásadní vliv i na imunitní systém, který v zimě pracoval na plné obrátky, takže je na čase ho podpořit.

5. Eliminujte stres

Stres se vyplatí eliminovat celkově, a to nejen s důrazem na jarní únavu. Mnoho lidí si ovšem neuvědomuje, že mezi stresory nepatří pouze shon, problémy v rodině nebo nevyhovující zaměstnání, ale také špatné životní prostředí a nekvalitní strava. Chcete-li se tedy se stresem účinně vypořádat, vyrazte alespoň jednou za čas do přírody a zaměřte se na svůj jídelníček.

6. Pravidelně se hýbejte

Stres eliminují také fyzické aktivity, které mají i další blahodárné účinky na náš organismus. Tak například se podílí na častější buněčné regeneraci, což vede k biologicky mladšímu tělu. A nemusíme asi sáhodlouze rozebírat, že takové tělo si se zimními měsíci i jarní únavou poradí lépe. Běžte tedy na procházku, zaběhejte si nebo vyrazte na kolo. Na jaře ostatně teploty takovým aktivitám přejí.

7. Dodržujte pitný režim

Během pocitů jarní únavy vám může pomoci i pitný režim. Ten přitom nemusí nutně záviset na příjmu tekutin. Budete-li totiž konzumovat průmyslově a tepelně neupravené potraviny, ty obvykle obsahují mnoho vody. Ovšem pozor! Neměli byste konzumovat příliš tekutin bez elektrolytů (hlavně sodíku a draslíku), protože může dojít k hyponatrémii, což je vlastně „otrava vodou“.

8. Posilujte svou psychiku i fyzičku

Mnoho kroků jsme v tomto ohledu už zmínili výše. Můžete toho ale udělat daleko více. Kupříkladu byste měli zapracovat na psychické pohodě, a to třeba občasným „vypnutím“. S jarní únavou ovšem může pomoci i otužování, které mj. zlepšuje imunitu. Cest je zkrátka a dobře mnoho. Veškeré kroky přitom nesouvisí pouze s jarní únavou, ale měli by se stát součástí vašeho životního stylu.

O autorovi

Profilový obrázek

redakce