Jídlo a stravování Návod Tipy od babičky Zdravé tipy

Nejlepší potraviny pro čerstvé maminky. Zjistěte co jíst, aby bylo dobře vám i miminku

Jana Horká
Napsáno Jana Horká

Mateřství je vzrušující a zároveň nesmírně náročné období v životě každé ženy. tolik změn se děje nejen s vaším tělem, ale také s vaší psychikou. Pocity štěstí střídá zoufalství a strach. Jedno ráno jste nejšťastnější žena pod sluncem a večer už byste nejraději odešla od rodiny.

Nebojte, je to normální a prožívá to většina novopečených maminek. Sžít se s novým človíčkem a také se naučit rozumět jemu i vlastnímu tělu je náročné. To, jak se s tím vypořádáte, je z velké části ovlivněno vaším stravováním. Možná mnohem víc, než vůbec tušíte. Zjistěte tedy, jaké potraviny vaše tělo v tomto náročném období potřebuje, a dopřejte mu vitamíny a minerály, aby fungovalo nejen pro vás, ale především pro vašeho drobečka.

Co si jako čerstvá maminka dopřát?

Po porodu, a zvlášť pokud kojíte, potřebujete tělu dodávat velké množství živin. Krmíte nejen své vyčerpané tělo, které právě přivedlo na svět nový život, ale také malé dítě, které potřebuje hodně sil k růstu a dalšímu vývoji. Stravu nepodceňujte a dopřejte si zejména tyto potraviny.

Ovesné vločky

Začněte každý den miskou ovesných vloček s ovocem a medem. Prospějete tím svému tělu víc, než tušíte. Ovesné vločky obsahují velké množství vlákniny a napomáhají tak správnému trávení. Důležitý je takové vysoký obsah železa, který pomůže zabránit rozvoji anémie. Zasytí vás na dlouhou dobu a pomáhají také celkové pohodě organismu.

Mandle

Ořechy obecně nejsou vůbec špatný nápad – samozřejmě za předpokladu, že na ně nejste alergická. Mandle obzvlášť jsou plné bílkovin, vitamínu E i zdravých tuků, které potřebujete vy i vaše dítě. Mandle podporují přirozenou produkci mléka. Pro děti jsou důležité proto, že v sobě mají látky, které podporují stavbu kostí a zubů.

Meruňky

Je škoda, že se v našich končinách meruňky nekonzumují tak často, jak by bylo zdrávo. Často se nahrazují broskvemi, které jsou možná šťavnatější, ale nemají tolik vitamínu A, C, vlákniny ani draslíku. Tyto vitamíny a minerály jsou nezbytné k úspěšnému zotavení po porodu a dodávají vám vše, co potřebujete, abyste se cítila v pohodě. Meruňky také obsahují látky stimulující produkci prolaktinu, který je zodpovědný za tvoření mléka. Pokud tedy máte mléka nedostatek, honem do obchodu pro pár meruněk.

Fazole

Fazole nejsou vhodné ihned po porodu, protože mohou způsobit střevní potíže. Pokud ale několik týdnů počkáte, můžete si je již bez obav dopřát a čerpat z jejich benefitů. Fazole jsou úžasným zdrojem přírodní bílkoviny a také železa. Na dlouho vás zasytí a jsou velmi výživné. Přesně to, co potřebujete po dlouhé probdělé noci.

Borůvky

Borůvky většinou nekonzumujeme na denní bázi, ale je to škoda. Jsou plné antioxidantů a vitamínů a zajišťují denní přísun látek, které jinde nenajdeme. Bobulovité plody jsou lehce stravitelné a hodí se skvěle jako lehká svačinka mezi jídly nebo jako doplněk ovesné kaše nebo musli.

Čemu se po porodu vyhnout?

Na závěr si ještě uveďme několik potravin, kterým je dobré se po porodu vyhnout. Samozřejmostí je nepít alkohol a s kávou také opatrně. Pokud to bez ní nejde, pak volte bezkofeinovou variantu. Jinak vás čeká více probdělých nocí, než je zdrávo.

Pozor si dejte na nadýmavé potraviny jako je cibule, česnek, kapusta, květák, nebo pečivo z kynutého těsta. Raději se vyhněte také kyselému ovoci jako jsou citrusy nebo kiwi a nejezte třeba nakládané okurky.

Řada lidí nedoporučuje ani čokoládu, protože má povzbuzující účinky a navíc může způsobit zácpu. Nemusíte se jí ale vyhýbat úplně, jen to prostě nepřehánějte a kostičku čokolády si dopřejte spíše vyjímečně.

O autorovi

Jana Horká

Jana Horká

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři.

Psaní článků a předkladům se věnuji přibližně 7 let a stále hledám nové cesty, jak se v této profesi zdokonalovat. Ve volném čase objevuji nová místa po světe, trávím čas v přírodě a s přáteli a snažím se udržovat v dobré kondici. Občas si sice neodpustím sladký zákusek, ale baví mě experimentovat v kuchyni a hledat způsoby, jak nahrazovat rafinované cukry a nezdravé tuky za kvalitní přírodní suroviny.