Jídlo a stravováníPéče o tělo

Během těhotenství na vás čeká řada omezení. I zdánlivě neškodné aktivity mohou být problém

Zvláště ženy, které jsou těhotné poprvé, mohou být dost zmatené ze všech těch pravidel, příkazů a zákazů, které se na ně valí doslova ze všech stran. Každá nastávající maminka se pro své očekávané dítě snaží udělat maximum. Že musíte přestat kouřit a pít alkohol, je jasné. Ale zde to rozhodně nekončí. Existuje spousta dalších věcí, kterým byste se v zájmu zdraví vašeho potomka měly vyhnout.

Tento seznam vám pomůže zorientovat se alespoň v několika základních skupinám činností. V ostatním samozřejmě plně následujte doporučení vašeho lékaře. Ten ví nejlépe, co konkrétně vy potřebujete.

Nemyté ovoce, zelenina a nepasterizované mléko

To, že byste měly ovoce a zeleninu vždy před konzumací pečlivě omýt, platí vždy bez ohledu na to, zda jste v očekávání či nikoliv. V těhotenství to ale nabývá na ještě větší důležitosti. Hrozí vám například žloutenka typu A a nebezpečí mohou představovat také pesticidy a herbicidy. Ty mohou mít dokonce negativní vliv na vývoj mozku plodu. Vadí ale i obyčejný hnůj, často v něm přebývají bakterie listeriózy. Podobně nebezpečné je i nepasterizované mléko nebo nedostatečně tepelně upravené maso či zrající sýry.

Sushi a syrová vejce

Jistě vás může v těhotenství přepadnout touha po sushi i tataráčku s čerstvým vejcem, ale tato jídla jsou pro vás zcela tabu. Rostoucí plod může ohrozit větší množství rtuti, proto se v těhotenství vyhněte problematickým druhům ryb a také tuňákovým konzervám. Málo rtuti obsahuje treska, mořská štika a pstruh, hejk, losos, sardinka, sleď, šprot a sardel. Ze syrových vajec pak logicky hrozí především salmonelóza. Vypusťte vejce naměkko i nahniličko, dezerty ze syrových vajec (např. klasické tiramisu) či domácí majonézu.

Sauna a horká koupel

Sauna je sama o sobě zdraví prospěšná a často vede ke zlepšení imunity nebo stavu pleti, ale v těhotenství si ji odpusťte. Horko zvyšuje tělesnou teplotu, prokrvení i krevní tlak – a platí to nejen v sauně. Daleko lepší je pravidelné sprchování v teplé, nikoliv horké vodě. Některé studie dokonce varují, že pobyt v horké vodě v prvních šesti týdnech těhotenství může zvyšovat riziko vážných poškození plodu, například rozštěpu páteře.

Domácí mazlíčci

Aby matčino tělo nevypudilo plod jako cizorodý objekt, dochází během těhotenství k potlačení normální imunity a budoucí maminky jsou náchylnější třeba k virovým infekcím. I proto je vhodné omezit kontakt s domácími mazlíčky, kteří chtě nechtě mohou kdejakou nákazu přenášet, zvlášť pokud se pohybují venku. Obávaná je také toxoplazmóza, tu lze získat od kočky, králíka nebo morčete (a také z konzumace syrového masa). Může vyvolat potrat a poškozuje plod. Snažte se také maximálně omezit kontakt s trusem mazlíčka. Pokud je to možné, měl by za vás úklid kočičího záchodku nebo králičí klece během těhotenství převzít někdo jiný.

Kosmetika a čisticí prostředky

Možné nebezpečí se může schovávat i v chemických látkách, které do organismu pronikají z kosmetiky nebo úklidových prostředků. Bohužel vám nepomohou ani ochranné rukavice a jiné pomůcky – škodlivé jsou totiž i výpary, které takové prostředky vydávají. Vedle agresivních čistidel tak může škodit i barva na vlasy, lak na nehty nebo umělé nehty kvůli použitému lepidlu. Pokožka bývá také náchylnější k alergiím a podráždění. Doporučuje se tedy omezit počet kosmetických produktů a snažit se používat takové, které mají co nejnižší obsah syntetických látek.

Sport

V těhotenství se nesmíte přetěžovat. Vyloučeny jsou tedy všechny sporty, při kterých se velmi namáháte. Sport jako takový však není zakázán, jen je vhodné vybírat vhodné typy cvičení. Pravidelným cvičením v těhotenství by se budoucí maminky měly udržovat v co nejlepší kondici a posilovat svalové skupiny důležité pro porod. Nevhodné je třeba potápění, nebo veškeré sporty, kde hrozí pád či tvrdý úder. Nevhodné je i sportování ve velkém vedru, kdy se neúměrně zvyšuje krevní tlak, teplota i nároky na organismus.

Zdroj náhledového obrázku: Depositphotos

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku a na celém webu Vitalitis.cz psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Jana H.

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři. Psaní článků a předkladům se věnuji přibližně 7 let a stále hledám nové cesty, jak se v této profesi zdokonalovat. Ve volném čase objevuji nová místa po světe, trávím čas v přírodě a s přáteli a snažím se udržovat v dobré kondici. Občas si sice neodpustím sladký zákusek, ale baví mě experimentovat v kuchyni a hledat způsoby, jak nahrazovat rafinované cukry a nezdravé tuky za kvalitní přírodní suroviny.

Podobné články

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button