CvičeníZdravé tipy

Chození naboso jako terapie. Mnozí na něj nedají dopustit

Možná se už i vám stalo, že jste na ulici ve městě potkali člověka, který si po betonu zcela bez okolků vykračoval naboso. Pokud jste to dříve nikdy neviděli, jistě vás to muselo překvapit a možná to ve vás také probudilo zvědavost. Proč to asi dělá? Má to nějaký smysl?

Zkoušeli jste se někdy projít naboso alespoň na trávě nebo na pláži? Vsadíme se, že to pro vás byl velmi příjemný pocit. Je to velmi uvolňující a dodává vám to pocit jakési svobody a volnosti. Snad nám to dokonce někde hluboko v mysli připomíná staré časy, kdy naši předkové chodili bez bot zcela běžně za každého počasí a na každém povrchu.

Mnoho lidí dnes tvrdí, že chození naboso je velice terapeutické a může řadě lidí pomoci vyrovnat se stresem, únavou i depresemi. Vyzkoušíte to také?

Naboso – chůze s výhodami

Chůze naboso se většinou praktikuje pouze na jemných a měkkých površích jako je tráva, měkká hlína nebo písek. „Pokročilí“ uživatelé ale běžně chodí i po betonu nebo dlažebních kostkách. Nohy si na to snadno zvyknout, a to, co vám dříve připadalo bolestivé, se po čase stane normální.

Podle názorů samotných tvůrců myšlenky až přes výzkumy odborníků – všichni se shodují na tom, že chození bosky má řadu benefitů. Podle těchto závěrů zvyšuje kognitivní schopnosti, podporuje cirkulaci krve, uvolňuje od stresu a napětí a snižuje zánětlivost organismu.

Proč to pomáhá?

Působí jako jóga

Stejně jako i jiné části těla, i vaše chodidla musí být pravidelně procvičována a protahována aby si udržela své zdraví. Chůze naboso pomáhá svalům uvolnit se, využít svůj celkový potenciál a snižuje riziko zranění kostí a svalů v chodidlech. Můžete si tak snadno pomoci od bolesti celého pohybového ústrojí. Chůze v botách je vlastně pro naše tělo méně přirozená než chození bez bot. Naše chodidla tedy občas potřebují „návrat k přirozenosti“, aby si dobře plnila svou funkci.

Mentální pohoda a klid

Díky chození naboso je možné úžasným způsoben procvičovat mysl a maximálně se zaměřit na své tělo. Při každém kroku, kdy vaše chodidla nejsou chráněna botami, se musíte na pohyb daleko více soustředit. Budete se tak hýbat daleko pečlivěji, budete se soustředit na svůj postoj i na to, které svaly zapojujete. Tak se uvolní vaše mysl a propojí se s tělem v dokonalé harmonii.

Uvolnění od stresu a úzkosti

Pokud bojujete s napětím, stresem a únavou, vyrazte na procházku naboso! Prý to dokáže snížit míru stresu až o 60 %. Toto cvičení uvolňuje do těla endorfiny, hormony štěstí, které vám vrátí ztracenou radost a rovnováhu.

Dobrý a kvalitní spánek

Podle mnohých dokáže toto cvičení bezpečně člověka zbavit nespavosti. Zajišťuje totiž dobré prokrvení celého těla a také pomáhá uvolnit mysl a odprosit ji od problémů všedního dne. Bude se vám tedy snadněji usínat a ráno se probudíte skutečně svěží a odpočatí.

Uzemňuje tělo

Naše těla jsou z více než 60 % tvořena vodou. Ta je samozřejmě také skvělým vodičem elektrické energie. Když chodíme naboso, je naše tělo dobře uzemněné a lépe se vypořádáváme s řadu potíží. Negativní náboj synchronizuje fyziologický rytmus, hormonální cyklus i vnitřní hodiny.

Reflexiologie

Podle reflexologie jsou na těle umístěné body, které jsou propojeny s vnitřními orgány. Když tyto body stimulujeme, dochází nejen k lepšímu prokrvení, ale také to přímo působí na zdraví konkrétních orgánů. Snižuje to také citlivost na úrazy a na nemoci.

Chození naboso je jednoduše úžasné – vyzkoušejte jej i vy. Jen dávejte pozor, kam šlapete. Planeta se od dob našich předků také proměnila a kromě měkké trávy na vás na zemi mohou číhat i různá nebezpečí.

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku a na celém webu Vitalitis.cz psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Jana H.

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři. Psaní článků a předkladům se věnuji přibližně 7 let a stále hledám nové cesty, jak se v této profesi zdokonalovat. Ve volném čase objevuji nová místa po světe, trávím čas v přírodě a s přáteli a snažím se udržovat v dobré kondici. Občas si sice neodpustím sladký zákusek, ale baví mě experimentovat v kuchyni a hledat způsoby, jak nahrazovat rafinované cukry a nezdravé tuky za kvalitní přírodní suroviny.

Podobné články

Back to top button