Jídlo a stravování Péče o tělo

Kávy se bát nemusíte. Zdraví vašich cév neohrozí

Jana H.
Napsáno Jana H.

Co vás pozdě večer udržuje v bdělosti a pomáhá vám se soustředit? Odpověď je jasná, je to káva. Jenže občas nám radost z chutného šálku kávy kazí jedna drobnost – pořád slýcháme, že káva není příliš zdravá a její konzumaci bychom měli omezovat. Dopřát si jeden dva šálky denně nevadí, ale více už může být problém. No ale ruku na srdce – pokud jste opravdoví milovníci kávy, pak vám takové množství určitě nestačí.

Pro vás, milovníky dobré kávy v neomezeném množství, máme ale dobrou zprávu. Podle posledních výzkumů nám káva neškodí tak moc, jak se dříve říkalo. Takže konečně byste se po každém šálku nemuseli cítit tak zle a s radostí si dopřát ještě další. Největší obava panuje okolo působení kávy na cévy. Jenže podle nové studie se zdá, že to nakonec nebude tak vážné, jak by se mohlo zdát.

Tento výzkum byl provedený na Queen Mary University v Londýně a dokazuje, že pití kávy neohrožuje zdraví cév tak, jak se doposud myslelo. A výzkumu se dokonce zúčastnili i takoví lidé, kteří pijí třeba i dvacet pět šálků denně, což už sami uznáte, je docela extrém.

Funkce cév

Hlavní funkcí cév je přenášet krev, které v sobě nese kyslík a další živiny. Díky tomu je pak celé naše tělo včas a dostatečně zásobováno vším, co potřebuje k výkonu svých funkcí. Když dochází ke kornatění cév, zvyšuje se nápor na srdce, což samozřejmě v dlouhodobém měřítku významně zvyšuje riziko infarktu nebo mrtvice.

Výzkum , který byl v Británii proveden na více než 8 tisících lidech, vyvrací předchozí názory, že pití kávy způsobuje kornatění cév. Což je určitě dobrá zpráva pro všechny, nejen pro milovníky tohoto hořkého černého nápoje. Od zítřka si tedy kávu můžete dopřát bez větších výčitek.

Studie

Pro účely této studie byli lidé rozčleněni do 3 kategorií:

  1. Lidé, kteří pijí méně než jede šálek kávy denně.
  2. Lidé, kteří pijí mezi dvěma a třemi šálky kávy denně.
  3. Lidé, kteří pijí více než tři šálky kávy denně.

Účastníkem, který pil nejvíce kávy ze všech sledovaných, byl muž, který udal, že denně vypije až dvacet pět šálků kávy!

Podle výsledků studie nebylo zjištěno žádné spojení s výskytem kornatění cév a množstvím vypité kávy. Naopak bylo ale odhaleno, že ti, co pijí kávu nejvíce jsou často muži, kuřáci a pravidelní konzumenti alkoholu.

Zdá se tedy, že předchozí výzkumy, které se zaměřovali na dopad pití kávy na lidský organismus, možná nebyly úplně vedle, ale posuzovaly jako příčinu nesprávnou skutečnost. Zatímco na vině nejspíš nebude káva, zodpovědnými elementy za kornatění cév určitě může být alkohol nebo kouření.

Závěry

Profesor Dr. Kenneth Fung tedy upozorňuje, že negativní účinky kávy jsou zjevně zbytečně přeceňovány. Káva neškodí tolik, jak se dříve předpokládalo a rozumná konzumace kávy by neměla zdravému člověku působit potíže.

Uvedl také, že většina ze zkoumaného vzorku byli lidé, kteří pili průměrně 5 šálků kávy denně. To je podle profesora Dr. Funga na hranici toho, co je rozumné. Ideální je prý nepřekračovat hranici tří šálků denně a v takovém případě máte jistotu, že vás kvůli kávě nečekají vážné zdravotní obtíže.

Ohledně kávy se toho už řeklo a napsalo tolik, že je někdy obtížné se v tom zorientovat a najít pravdu. Podle většiny odborníků je ale řešení prosté. Nemá cenu si něco zbytečně zakazovat, pokud nám to přímo neškodí, což rozhodně pro kávu platí. Je ale nesmírně důležité držet se hesla, že všeho moc škodí. To znamená, že i konzumace kávy v nezřízeném množství může být problém. To samé pak platí pro netypické uživatele, kteří třeba již trpí nějakými chorobami a kterým může konzumace kávy uškodit. Obyčejný zdravý a dospělý člověk se ale nemá čeho bát.

O autorovi

Jana H.

Jana H.

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři.

Psaní článků a předkladům se věnuji přibližně 7 let a stále hledám nové cesty, jak se v této profesi zdokonalovat. Ve volném čase objevuji nová místa po světe, trávím čas v přírodě a s přáteli a snažím se udržovat v dobré kondici. Občas si sice neodpustím sladký zákusek, ale baví mě experimentovat v kuchyni a hledat způsoby, jak nahrazovat rafinované cukry a nezdravé tuky za kvalitní přírodní suroviny.