CvičeníPéče o tělo

Jak vytěžit i z krátké procházky maximum? Zkuste nordic walking

V době, kdy máme především zůstávat doma a pohyb venku si dopřávat jen skutečně krátce, je dobré vědět, jak správně chodit, aby i krátká vycházka měla pozitivní účinky na vaši tělo i mysl. Pro tyto účely byste těžko hledali lepší druh pohybu než je právě nordic walking. Tento sport získává v dnešní době stále více příznivců a vůbec se není čemu divit.

Sport pro každého

Je to totiž velmi univerzální sport, který můžete vykonávat bez ohledu na svůj věk, kondici a jiná zdravotní omezení. Užijete si při něm relaxaci na čerstvém vzduchu, můžete objevovat nová místa v okolí, ale zároveň klidně vyrazit i s kamarádkou či partnerem a hezky si popovídat. Navíc nepotřebujete žádné náročné vybavení. Zcela si vystačíte s holemi určenými pro tento druh pohybu, vhodnou sportovní obuví a oblečením.

Aktivita v každém ročním období

Samotný název této aktivity nás odkazuje na místo, kde vznikla. Dostala se k nám z dalekých severských zemí, tedy konkrétně z Finska. Ve své podstatě jde o velmi dynamickou chůzi, při níž využíváte speciálních holí, díky kterým zapojujete do pohybu celé tělo, což je mimořádná výhoda oproti „klasické“ chůzi. Původně tento sport vznikl jako příprava běžců na lyžích v letním období. S plynoucími roky se však dostal do povědomí široké veřejnosti a začal nabývat na popularitě.

Velkou výhodou je, že je mnohem efektivnější než klasická chůze. Nejde totiž o tom, jak rychle dokážete jít nebo kolik ujdete, daleko více záleží na správné koordinaci pohybů. Klidně můžete sportovat společně s někým, kdo je ve zcela odlišné kondici, a tento pohyb přinese požadovaný efekt oběma z vás.

Výběr hole je klíčový

I když nepotřebujete žádné drahé vybavení, jedno přeci jen nepodceňte – a to je výběr vhodných holí. Ty musí být lehké, ale pevné a v jejich spodní čísti musí být umístěn hrot. Na hole je také možné zakoupit tzv. botičky, které se umístí na hrot a zakryjí jej. Hole musí mýt také vhodnou délku pro vaši postavu. Bez obtíží ji určitě i sami nebo vám poradí na prodejně. Postavte se na rovný povrch v obuvi, ve které budete nordic walking provozovat. Poté vezměte hole do ruky a hroty je opřete o zem. Úhel vaši paže v lokti by měl svírat maximálně 90°. Takto vyberete správnou hůl a můžete v podstatě vyrazit do terénu.

Zdravotní benefity jsou významné

Co s pomocí tohoto pohybu získáte? Při nordic walkingu zapojíte rovnoměrně celé tělo, posílíte tedy velmi snadno široké spektrum svalových skupin. Zároveň při něm však nejsou přetěžovány klouby, jelikož zde nevznikají nadměrné otřesy jako třeba při běhu. Je to tedy aktivita vhodná i pro lidi s nadváhou nebo s některými jinými onemocněními, které vás limitují v jiných sportech. Pravidelný nordic walking pomáhá při řešení problémů s bolestí zad, podporuje dýchání a také správné funkce srdce a oběhové soustavy. Díky tomuto pohybu můžete pomalu a rozumně shazovat přebytečný kila a budovat si dobrou tělesnou kondici. Díky zapojení rukou si také zlepšíte držení těla a posílíte zádové svalstvo. Pohybová aktivita také přispívá k vyšší emoční stabilitě a odbourává negativní účinky stresu na naše tělo.

Techniku nepodceňte

Než se však nadšeně pustíte do chůze, zaměřte se na správnou techniku. Pro to, abyste mohli těžit z tohoto zajímavého sportu v plné míře, je vhodné využít ze začátku různé programy, skupinové či individuální lekce nebo alespoň konzultace s proškoleným instruktorem. Technika není složitá, ale musí se provádět správně a přesně. Mezi časté chyby patří zejména nesprávný výběr holí, nevhodná koordinace pohybů horní a dolní poloviny těla nebo i nesprávné držení těla. Nepodceňte také výběr pohodlné, prodyšné a pevné obuvi, která bude poskytovat dostatečnou oporu pro vaši klenbu.

Zdroj náhledového obrázku: Depositphotos

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku a na celém webu Vitalitis.cz psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Jana H.

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři. Psaní článků a předkladům se věnuji přibližně 7 let a stále hledám nové cesty, jak se v této profesi zdokonalovat. Ve volném čase objevuji nová místa po světe, trávím čas v přírodě a s přáteli a snažím se udržovat v dobré kondici. Občas si sice neodpustím sladký zákusek, ale baví mě experimentovat v kuchyni a hledat způsoby, jak nahrazovat rafinované cukry a nezdravé tuky za kvalitní přírodní suroviny.

Podobné články

Back to top button