Jídlo a stravováníZdravé tipy

Microgreens: Jak se liší od klíčků a proč byste je měli jíst i vy

Víte, co jsou to microgreens? Tento trend nyní hýbe světem zdravé výživy a mnoho lidí do nich vkládá naději na pevnější zdraví a lepší imunitu. Jde o mladé zelené výhonky zeleniny, které se sklízí a konzumují ještě předtím, než je možné je nazývat mladými rostlinkami. Jde prostě a jednoduše o rostlinky, které jsou určeny k okamžité spotřebě, konzumují se bez kořínků a mají na rozdíl od klíčků již vyrážené lístky. Jedí se proto obvykle v rozmezí 7–21 dní od zasazení. Tyto mladinké rostlinky obvykle obsahují vyšší množství zdraví prospěšných bioaktivních látek, než je možné najít v klasických dospělých rostlinách. 

Je možné je koupit, ale také si je můžete samostatně vypěstovat z nejrůznějších druhů semen. Mezi obvyklé patří:

  • brokolice, květák, ředkvička, řeřicha
  • česnek, cibule, pór
  • bylinky jako máta, bazalka, oregano, rozmarýn
  • traviny a obiloviny jako rýže, oves, kukuřice nebo 
  • luštěniny jako cizrna, čočka nebo fazole

Je sice pravdou, že hodnoty prospěšných látek jsou u microgreens mírně vyšší než u klasické dospělé rostliny, ale pokud uvážíme množství, které je průměrný člověk schopen zkonzumovat, pak je jasné, že nelze očekávat nějaké zázračné výsledky. Nicméně rozhodně platí, že i tato troška, kterou dovedou nabídnout navíc, může mít zásadní vliv, pokud si budete microgreens dopřávat pravidelně. Prospět mohou zejména díky vysokému obsahu antioxidačních látek, jako jsou polyfenoly nebo isothiokyanáty.

Jaké jsou zdravotní benefity konzumace microgreens?

Přestože se může na první pohled zdát, že obsah zdraví prospěšných látek v microgreens je zanedbatelný, pravidelná konzumace rozhodně dokáže přinést své ovoce. Velkou výhodou je, pokud si dovedete microgreens pěstovat doma a zařadit je skutečně do své každodenní stravy.  Pozitivní účinky se mohou projevit hned v několika oblastech.

Podpora zdraví srdce a cév

Microgreens obsahují cenné polyfenoly, které pomáhají udržovat normální stav krevních cév a rovněž zabraňují zvýšené míře oxidace tzv. špatného cholesterolu. Díky tomu může být vaše srdce zdravější a vaše cévy pevnější a odolnější.

Snížení rizika rozvoje některých rakovinných onemocnění

Polyfenoly jsou podstatné i v tomto případě. Je prokázáno, že mohou mít pozitivní antioxidační a protizánětlivé účinky v procesu prevence a léčby některých nádorových onemocnění. Samozřejmě není radno spoléhat pouze na ně a je třeba si uvědomit, že riziko vzniku nádoru je do značné míry dáno také genetikou, životním stylem a dalším.

Podpora funkce imunitního systému

Microgreens obsahují cenné antioxidanty, které mají prokazatelný pozitivní vliv na ochranu buněk imunitního systému. Hlavní roli mají zejména u lidí, kteří jsou ve zvýšené míře vystaveni environmentálním zdrojům volných radikálů.

Prevence rozvoje cukrovky II. typu

Opět hrají roli zejména antioxidanty, které dle některých studií snižují riziko vzniku tzv. peroxidových řetězových reakcí, čímž mají ochranný účinek proti rozvoji diabetu II. typu.

Jsou microgreens vždy bezpečné?

Není důvod považovat microgreens za jakkoliv nebezpečné. Důležité je však věnovat pozornost zejména možné kontaminaci semen nebo půdy. Určitě se tedy zaměřte na to, abyste nakupovali pouze u osvědčených prodejců, kde je riziko výskytu bakterií rodu Escherichia, Campylobacter nebo Salmonella skutečně minimální. Opatrní buďte také při pěstování microgreens z luštěnin. Určité druhy fazolí jsou zasyrova zdrojem toxických sloučenin.

Domácí pěstování microgreens je snadné

Microgreens lze snadno a efektivně pěstovat po celý rok, a to jak uvnitř, tak i venku. Vytvoří vám nejen krásnou zelenou dekoraci kuchyně, ale také můžete mít tyto čerstvé a antioxidanty nabité výhonky vždy po ruce. Jediné, co budete potřebovat, jsou kvalitní semena, vhodná půda, nádoba na pěstování a dostatečné osvětlení – ideálně aspoň 12 hodin denně (denní nebo ultrafialové světlo).

Nádobu stačí naplnit zeminou a mírně zalít vodou. Rovnoměrně nasypte vybraná semena na zeminu, jemně postříkejte vodou, zakryjte víkem, denně kontrolujte vlhkost a podle potřeby opět navlhčete. Jakmile semínka vyklíčí, můžete z nádoby sejmout víko. Denně kontrolujte vlhkostt a sklízet můžete po 7–21.

Skvěle chutnají v salátu, ale také jen položené na pečivu, pizze nebo jako ozdoba prakticky jakéhokoliv pokrmu.

ZDROJ: https://www.webmd.com/diet/what-to-know-about-microgreens

ZDROJ obrázku: Autor/ka fotografie: Mikhail Nilov: https://www.pexels.com/cs-cz/foto/jidlo-zdravy-rostliny-organicky-8543293/

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku a na celém webu Vitalitis.cz psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Jana H.

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři.

Podobné články

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button