Jídlo a stravováníZdravé tipy

Povzbuďte svou imunitu. Inspirujte se známými tipy i alternativními metodami

Během zimy dostává naše imunita zabrat. Chřipky, nachlazení a všudypřítomný chlad může ohrozit i tu nejlepší imunitu. Zkuste závěr letošní zimy přežít ve zdraví. Nedejte šanci virům a bakteriím a zapracujte na tom, aby vaše tělo odolalo. Co všechno udělat, aby vaše imunita nepodlehla nemocem?

Životní styl

Dennodenně se setkáváme se spoustou bakterií a virů. Naše imunita by ale měla zvládnout si se všemi poradit. Pokud to imunita nezvládá, pak je oslabená a je potřeba ji podpořit. Obranyschopnost neboli imunita hraje při vzniku nemoci hlavní roli. Jde o velmi složitý systém buněk, zejména mnoha druhů bílých krvinek, z nichž některé produkují protilátky, jiné likvidují škodlivé bakterie přímo apod. Skvělé ale je, že imunitu můžeme podpořit i obyčejnou změnou životního stylu. To zahrnuje samozřejmě správné oblékání, hygienu i zdravé stravování. Těmito základními pravidly ale můžete opravdu ovlivnit daleko více než čekáte. V zimním období buďte hlavně opatrní v hromadných dopravních prostředcích, kde se bakterie šíří lavinovou rychlostí.

Důležité “déčko”

Základním principem podpory zdravého imunitního systému je dostatek vitaminu D. Ten se tvoří v kůži působením slunečních paprsků, jenže ty v zimě vzhledem ke krátkým dnům na pokožku prakticky nedopadají. Zejména v zimě jej tedy většina populace má nedostatek a je to problém. Základem je konzumovat potraviny, kde se tento vitamín nachází – například ořechy, čerstvé ovoce, zelenina, mléčné výrobky a libové maso. Potřebujeme dostatek bílkovin, nenasycených mastných kyselin, lykopenu, vitaminů, minerálních látek a stopových prvků. Tímto způsobem ale většinou dostatek tohoto vitamínu nezískáte, a je tedy nutné jej doplnit i synteticky, například ve formě kapiček.

Nezapomeňte na pohyb

Na všechny civilizační choroby, včetně druhotných poruch imunity, působí dobře dostatek pohybu. Navozuje totiž tvorbu enkefalinů, tedy takzvaných vnitřních opiátů, které vzbuzují pocit pohody a štěstí a podporují produkci serotoninu, dopaminu a noradrenalinu a uplatňují se i v regulaci imunitních reakcí. Ani v zimě byste tedy na pohyb neměli zapomínat, a to ani na pohyb ve venkovním prostředí. Nemusíte se bát, že byste se nachladili. Pokud se řádně oblečete a venku nestrávíte celý den v šíleném mrazu, nic by vám hrozit nemělo.

Probiotika

O probiotikách jste už určitě slyšeli. Jsou pro imunitu velmi podstatné. Jedná se o užitečné bakterie, která žijí ve střevě, a pak mají svoji důležitou funkci prebiotika, což je nestravitelná součást stravy, která podporuje růst a množení probiotických bakterií ve střevě. Je však potřeba je dodat tělu ve správné formě. I když se říká, že je najdeme v jogurtech, muselo by se jednat o zcela čerstvý produkt. V trvanlivých produktech jich moc nepřežije. Proto raději investujte do kvalitních kapslí s ověřenou účinností.

Otužování

Imunitní systém také skvěle nakopne otužování. Dobrou zprávou je, že s ním můžete začít kdykoli a v kterémkoli věku. Ke správnému otužování patří ranní studená sprcha, saunování a pohyb na čerstvém vzduchu. Pomoci může i spánek při otevřeném okně, anebo alespoň v dostatečně chladné místnosti. Imunitní systém oslabuje stres, přepětí i nedostatek spánku. Proto využijte zimní počasí k dostatečnému spánku a odpočinku. Naučte se relaxovat v přírodě, choďte často na procházky, zhluboka v lese dýchejte a čerpejte energii z přírody.

Co radí čínská medicína?

Tradiční čínská medicína má samozřejmě také své prostředky na posílení imunity. Zde hraje velkou úlohu zázvor, který se doporučuje konzumovat raději vařený než syrový, a to navzdory tomu, že se tímto procesem ničí některé vitaminy. Udělejte si zázvorový čaj s medem. Jako prevence to působí výborně. Je zajímavé, že podle čínské medicíny byste neměli při nemoci užívat citron. Jeho kyselost totiž prý vtahuje dovnitř energii, kterou naopak chceme dostat na povrch. Číňané také doporučují v zimě podporovat vnitřní teplo. Dejte si proto k snídani teplou kaši a během dne lehce kořeněná jídla.

Zdroj náhledového obrázku: Depositphotos

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku a na celém webu Vitalitis.cz psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Jana H.

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři. Psaní článků a předkladům se věnuji přibližně 7 let a stále hledám nové cesty, jak se v této profesi zdokonalovat. Ve volném čase objevuji nová místa po světe, trávím čas v přírodě a s přáteli a snažím se udržovat v dobré kondici. Občas si sice neodpustím sladký zákusek, ale baví mě experimentovat v kuchyni a hledat způsoby, jak nahrazovat rafinované cukry a nezdravé tuky za kvalitní přírodní suroviny.

Podobné články

Back to top button