OstatníPéče o tělo

Nošení dětí může ohrozit zdraví matky. Ženy by měly myslet i na sebe

Doba se sice v mnohém neustále posouvá, ale často postupem času spíše zjišťujeme, že to, co dělali lidé dříve, možná dává větší smysl než naše moderní vymoženosti. A podobně je to i v péči o dítě. Stále více maminek se vrací k tradičním postupům a snaží se dítěti umožnit co možná nejpřirozenější vývoj. Řada žen odmítá používat dětskou kosmetiku anebo jednorázové pleny, jelikož dbají nejen o dětské zdraví, ale i o naši planetu.

Také se stále více vrací trend nošení dětí v šátku. Maminky totiž přicházejí na to, že je to mnohdy vůbec nejpraktičtější řešení, nemusíte si lámat hlavu, jak se někam dostanete s kočárkem a zda v něm nebude miminko plakat. Navíc podporujete přirozený kontakt, který upevňuje vaše pouto. Ne všichni ale tuto metodu schvalují a ozývají se i dost hlasité názory, že může škodit miminku i jeho matce.

Maminky by měly myslet i na sebe

Je třeba si uvědomit, že už samotné těhotenství představuje pro tělo ženy extrémní zátěž. Dochází k nárůstu hmotnosti, což vede ke změně centra rovnováhy. Kvůli tomu se proměňuje styl chůze, celkové držení těla a zatěžují se jiné oblasti těla. Není výjimkou, že ženy trpí bederní hyperlordózou, tedy prohnutím, kdy se těžiště posune dopředu, zakulatí se ramena a předsune brada. Bohužel řada žen si neuvědomuje, že podobným způsobem deformuje tělo také nošení miminka v šátku nebo nosítku. Pokud si toho není žena vědoma a záměrně neupravuje svůj postoj a neposiluje vhodné svalstvo, může skutečně snadno docházet k problémům s bolestmi zad a kyčlí.

Nehodí se pro každého

Při úvazu šátku nebo nosítka na naše tělo není z logiky věci možné zachovat přirozené napřímení. Nedochází tak ale jen k přetěžování páteře, nicméně mohou se projevit i problémy s nesprávným tlakem v dutině břišní. Není totiž v silách našeho těla dlouhodobě vyvažovat nepřirozené postavení těla. Extrémně náročné je nošení také pro plíce, které nemají dost prostoru se správně otevírat. Maminky se pod tíhou miminka předklání, stáčí ramena vpřed, lopatky od sebe a fixují si nesprávný postoj.

Obezřetné by měly být především ty maminky, které již před začátkem nošení řeší problém s diastázou břišních svalů. Pro ně může být nošení jistou cestu k tomu, jak oddalovat zlepšení a posílení břišních svalů. Před nošením by se raději měly ujistit, že jsou jejich břišní svaly v dobrém stavu a posílené.

Porodem nic nekončí

Základem všeho je postavení našeho těla. Po porodu je velmi oslabené hluboké břišní svalstvo, které devět měsíců ustupovalo rostoucímu miminku. Aby se mohlo znovu posílit a podporovat správné držení těla, je třeba mít ve správném postavení pánev a hrudník, což je pak spojené také se správným dýcháním a efektivním pohybem. Během nošení dítěte si může žena postavení těla paradoxně ještě více zhoršit.

Neznamená to, že miminko nosit nemůžete, ale je nezbytné vědět o těchto rizicích a kontrolovat své tělo, zda se jeho postoj nehorší. Zároveň je dobré poskytnout tělu dostatek prostoru pro kompenzaci. Nošení by tedy nemělo být jediným způsobem, jak miminko někam přepravujete. I pro něj je občas dobré natáhnout se na rovné ploše v kočárku. Je tedy ideální trénovat obě metody, aby se jejich benefity vzájemně doplňovaly a vyvažovaly.

Nejlepší pohyb je obyčejná chůze

Není nutné objednávat se hned na rehabilitaci, i když špatný nápad to rozhodně není. Základním pohybem je aktivní vědomá chůze. Ta je zcela dostačující i pro rekonvalescenci po porodu. Důležité je ale chůzi praktikovat skutečně správně – tedy s vědomím správného držení těla, zpevněného středu těla, lehce podsazené pánve a rovnoměrně postavených ramen. Soustřeďte se také na správný došlap a hluboké aktivní dýchání.

Nošení šátku má své výhody

Je nepopiratelné, že nošení má své benefity, jako například snadný přístup k prsu, prevence kojeneckých kolik a navázání vztahu matky a dítěte. Je ale třeba mít také na vědomí, že každá matka by měla v prvé řadě myslet i na svůj zdravotní stav a neustupovat trendu před péčí o vlastní tělo.

Zdroj náhledového obrázku: Depositphotos

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku a na celém webu Vitalitis.cz psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Jana H.

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři. Psaní článků a předkladům se věnuji přibližně 7 let a stále hledám nové cesty, jak se v této profesi zdokonalovat. Ve volném čase objevuji nová místa po světe, trávím čas v přírodě a s přáteli a snažím se udržovat v dobré kondici. Občas si sice neodpustím sladký zákusek, ale baví mě experimentovat v kuchyni a hledat způsoby, jak nahrazovat rafinované cukry a nezdravé tuky za kvalitní přírodní suroviny.

Podobné články

Back to top button