Jídlo a stravování Zdravé tipy

Potraviny, které vyvažují hormony, zlepšují metabolismus a snižují váhu

Profilový obrázek
Napsáno redakce

Máte problémy se spánkem? Nemůžete usnout, popřípadě se v noci několikrát probouzíte? Spíte jen pár hodin, přes den jste unavení, ale jakmile si lehnete, nedaří se vám spát. Stoupají čísla na vaší váze? A přitom se snažíte žít zdravě, pravidelně cvičíte, jíte hodně zeleniny, ovoce a vyhýbáte se všemu sladkému a smaženému. Možná jsou na vině hormony ve vašem těle.

Hormony v rovnováze

Hormony v lidském těle regulují některé funkce a procesy v organismu. Všechny procesy musejí být v rovnováze, aby tělo správně a dobře fungovalo. Pokud to tak není, objevují se různé příznaky, které vás informují, že je něco špatně, že se v těle něco děje. Jaké příznaky to mohou být?

  • Ztráta hmotnosti
  • Přibývání na váze
  • Nespavost
  • Změny v tkáních prsu (u mužů i u ženy)
  • Předmenstruační syndrom
  • Noční pocení
  • Migrény a silné bolesti hlavy
  • Snížení chuti na sex
  • Ztráta svalové hmoty v těle
  • Nadýmání
  • Pravidelné infekce močového měchýře
  • Podrážděnost, střídání nálad
  • Problémy s pamětí
  • Akné
  • Revmatoidní artritida
  • Nízký krevní tlak
  • Neustálá únava
  • Hypoglykémie
  • Problémy se žlučníkem
  • Ovariální cysty
  • Skvrny na obličeji

Příčiny hormonální nerovnováhy

Některé příčiny hormonální nerovnováhy jsou součástí běžného stárnutí, některé zase důsledkem chronického stresu, špatné životosprávy, faktorů životního stylu (obezita, vysoký cholesterol a podobně). Jako další příčiny hormonální nerovnováhy se uvádí:

  • Únava ledvin z nadměrného stresu a vyčerpání
  • Nadměrný růst kvasinek, které se živí progesteronem, což narušuje jeho rovnováhu s estrogenem
  • Toxiny, které se nachází v potravinách, výrobcích v domácnosti, plasty a podobně
  • Toxicita těžkými kovy
  • Neurotransmitery, které selhávají kvůli nadměrnému obsahu cukrů, nikotinu, alkoholu
  • Nedostatek bílkovin a zdravých tuků, spousta bílé mouky
  • Chemoterapie a ozařování
  • Problémy se štítnou žlázou
  • Nádory varlat

Nebudete-li tyto problémy řešit, pak to může mít velmi vážné a dlouhodobé zdravotní důsledky. Je velmi snadno zjistit, zda tělo produkuje příliš mnoho nebo naopak příliš málo hormonů z dané skupiny. Stačí provést test na slinách. A nemusíte ani chodit k lékaři, stačí si provést test s domácí soupravou.

Většina tělesných procesů může být naštěstí obnovena a opět se hladina hormonů vyváží, chce to jen správnou stravu a pravidelný pohyb. Přinášíme několik potravin, které jsou bohaté na různé živiny. Ty pomohou dostat hladinu hormonů zpět do své hladiny. Vyřaďte ze stravy mléko, pšenici, cukry a zpracované potraviny.

Potraviny bohaté na proteiny:

  • Semena
  • Namočené klíčky
  • Fazole
  • Čočka
  • Ekologický kuřata
  • Hovězí maso, krůtí maso, losos
  • Quinoa
  • Divoká ryba

Potraviny bohaté na antioxidanty:

  • Zelená zelenina (koriandr, špenát, chřest, brokolice, kapusta)
  • Jasně zbarvená zelenina (červená cibule, bílá cibule, mrkev, rajčata, červené zelí, papriky)
  • Škrobová zelenina (okurka, sladké brambory, yucca, artyčoky, řepa)

Bylinky a koření:

  • Česnek
  • Kurkuma
  • Skořice
  • Kmín
  • Zázvor
  • Kájenský pepř

Potraviny s vysokým obsahem zdravých tuků:

  • Ořechy a semena (lněný olej, namočené ořechy, olivy, fermentovaný olej z tresčích jater, olivový olej z konopných semen)
  • Avokádo (je bohatým zdrojem kyseliny listové, vlákniny, hořčíku, draslíku, vitamínu E, vitamínu B)
  • Žloutky vajec (vysoký obsah živin, které podporují hormonální rovnováhu. Obsahují vápník, železo, chlor, fosfor, draslík, vitamíny A, E, D, B2. B6 a B9)
  • Kokosový olej (obsahuje kyselinu laurovou, ta stimuluje hormonální produkci a je přínosem pro pokožku, zvyšuje metabolismus, bojuje proti bakteriím a virům)
  • Syrové máslo (obsahuje vitamíny rozpustné v tucích jako A, D, E, K2. Jsou důležité pro produkci hormonů, podobně jako mastné kyseliny)

Zdroj

O autorovi

Profilový obrázek

redakce