Jídlo a stravováníPéče o tělo

Není dieta jako dieta. Tato vám nepomůže zhubnout, ale zachrání vaše zažívání

Ne každý má to štěstí, že může sníst prakticky cokoliv a nic mu to neudělá. Jsou takoví lidé, kteří mohou ve svém jídelníčku plácat doslova páté přes deváté, ale žádné potíže jim to nezpůsobuje. Pokud ale vy k této skupině nepatříte, je rozhodně na místě hledat příčinu vašich potíží.

Možná jste zkusili vysadit mléčné výrobky, lepek nebo třeba luštěniny, ale stále nic nezabírá. Dost možná vám nedělá dobře zcela běžná součást našich jídelníčků – sacharidy. Existuje skupina lidí, kterým právě sacharidy způsobují nepříjemné zažívací problémy. Právě pro ně je určen tento nový typ diety, který se nazývá FODMAP. Nejde o dietu v pravém slova smyslu – nehodí se pro ty, kteří chtějí hubnout, ale spíše pro ty, kteří si chtějí vhodně upravit jídelníček, aby je netrápily průjmy nebo bolesti břicha.

Každý jsme jiný

Stejně tak jako máme každý jiný obličej i otisky prstů, máme i jiné zažívání. A právě tomu bychom měli přizpůsobovat, co jíme a pijeme. Zdravé zažívání je totiž nezbytné nejen pro náš komfort, ale především pro silnou imunitu.

Mezi nejznámější intolerance patří ty na lepek a laktózu, ale těmto specifickým potřebám už řada výrobců vychází vstříc. Jedno z méně častých, ale o nic méně závažných forem intolerance je tzv. FODMAP intolerance. V tomto případě se jedná spíš o neschopnost správně trávit určitou složku potravy – v tomto případě sacharidy.

FODMAP je zkratkou pro fermentované oligosacharidy, disacharidy, monosacharidy a polyoly. Tyto typy sacharidů se běžně vyskytují v potravinách a většinová populace je zcela bez potíží tráví. Jenže u některých osob dochází k tomu, že naše tělo je nedokáže zcela absorbovat, střevní bakterie je snadno fermentují a následkem pak bývají gastrointestinální problémy jako třeba průjmy, zácpy nebo zvracení.

Co může způsobovat komplikace?

Problémy mohou způsobovat potraviny, které jsou u některých jedinců špatně tolerovány a vedou k řadě trávicích obtíží, které komplikují běžný život. Jedná se například o:

  • fruktózu – obsahuje ji například ovoce, med, kukuřičný sirup s vysokým obsahem fruktózy, agáve
  • laktózu – typicky se nachází v mléčných výrobcích
  • fruktany – které obsahuje pšenice, cibule, česnek
  • galaktany – běžně se vyskytují v luštěninách, které jsou už samy o sobě dobře známé pro svou komplikovanou stravitelnost
  • polyoly – nachází se často v umělých sladidlech nebo v ovoci se zrníčky – jablkách, avokádu, třešních, fících, broskvích, švestkách

Je to samozřejmě dost široká skupina potravin. Pro člověka, jehož tělo tyto látky nedokáže správně zpracovávat, to rozhodně nejsou dobré zprávy. Mnoho lidí si navíc tuto intoleranci pomýlí právě s přecitlivělostí na lepek či laktózu. Když totiž přestanou jíst mléčné výrobky nebo běžné pečivo, uleví se jim, byť potíže zcela nezmizí.

Kdy FODMAP využít?

FODMAP dieta se aplikuje u lidí, kteří obecně řečeno trpí problémy s trávením. Špatné trávení sacharidů se nejčastěji projevuje nadýmáním, častým říháním, křečemi v břiše, zácpou nebo průjmem. Vyřazení výše uvedených potravin může pacientovi výrazně ulevit.

FODMAP se ale využívá také u lidí, kteří trpí syndromem dráždivého tračníku nebo u pacientů s Crohnovou chorobou. Může těmto lidem také ulevit a dát jim jakýsi podklad pro své vlastní stravování. Nemusí být totiž zprvu snadné se v nabídce potravin a jejich možných vlivech na naše zdraví správně zorientovat.

Začít se musí tvrdě

Prvním krokem je až na dva měsíce zcela vyřadit problematické potraviny z vašeho jídelníčku. Ač se to může zdát na první pohled nemožné, ve skutečnosti je dnes nabídka potravin tak široká, že se nemusíte bát, že zemřete hlady.

Poté jsou jednotlivé potraviny postupně pacientovi navráceny do jídelníčku, a tak se zjišťuje, zda se intolerance týká celého spektra, anebo třeba jen jeho části. Většinou se právě ukáže, že člověk může s klidem jíst mléčné výrobky, ale už si třeba musí dávat pozor na luštěniny nebo peckovité ovoce. 

Cílem je tedy najít potraviny, které způsobují trávicí obtíže. Není totiž ideální vyřadit tyto potraviny z jídelníčku šmahem jen proto, že představují určité riziko. Mnoho těchto potravin je totiž zároveň velmi výživných a zdravých a byla by škoda se jich vzdávat zbytečně.

Je třeba vytrvat

Navracení potravin do jídelníčku probíhá postupně a je to často zdlouhavý proces, který zabere několik měsíců. Pro nikoho to asi není příjemné pořád se hlídat a v každé restauraci pečlivě kontrolovat z čeho se daný pokrm skládá. Je to ale nezbytné pro to, abyste do budoucna věděli, co vašemu tělu dělá potíže. K zaznamenávání pomáhá nutriční deník, kam si dotyčný zapisuje, co snědl, a jak se potom cítil. Každý člověk je v tomto ohledu jiný, a proto je nezbytné, aby celý proces absolvoval každý, koho jeho zažívání opravdu trápí a chce najít způsob stravování, který pro něj bude vyhovující a zdravý.

Zdroj náhledového obrázku: Depositphotos

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku a na celém webu Vitalitis.cz psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Jana H.

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři. Psaní článků a předkladům se věnuji přibližně 7 let a stále hledám nové cesty, jak se v této profesi zdokonalovat. Ve volném čase objevuji nová místa po světe, trávím čas v přírodě a s přáteli a snažím se udržovat v dobré kondici. Občas si sice neodpustím sladký zákusek, ale baví mě experimentovat v kuchyni a hledat způsoby, jak nahrazovat rafinované cukry a nezdravé tuky za kvalitní přírodní suroviny.

Podobné články

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button