DetoxikaceJídlo a stravování

Bylinkové hody. Pomohou s hubnutím, spaním i péčí o pleť

Už naše babičky věděly, že obracet se pro pomoc do přírody se vyplatí. Sice si v dnešní době můžeme vybírat z široké nabídky různých farmaceutických i kosmetických výrobků, ale postupem času zjišťujeme, že sama příroda je nejmocnější čarodějka, a vracíme se k umění bylinkářství, které dřívější generace výborně ovládaly.

Bylinky vám mohou pomoci s celou řadou potíží. Dokáží ulevit od nespavosti, podporují zdraví nervové soustavy a pozitivně ovlivňují i kvalitu pleti nebo vlasů. Bylinám se prostě vyplatí důvěřovat. Častokrát fungují lépe než kdejaký preparát za stovky nebo tisíce korun. Které bylinky si dopřát a k čemu vám mohou pomoci?

Meduňka lékařská

Při nespavosti sáhněte po meduňce. Zklidní pocuchané nervy a povzbudí při psychické vyčerpanosti. Meduňka patří k těm bylinkám, se kterými je vhodné začínat. Je velice jemná a dobře ji snáší téměř kdokoliv. Teprve pokud nezabere a vy stále nemůžete spát, je na místě sáhnout po „těžším kalibru“. Jak si připravit nálev pro ideální spánek? Lžičku meduňky (sušených nebo čerstvých listů) zalijte 250 ml horké vody (cca 90 °C) a louhujte asi 10 minut. Můžete vypít dva šálky nálevu v průběhu celého dne, ideálně v odpoledních nebo večerních hodinách.

Kozlík lékařský

Kozlík není žádné „ořezávátko“. Patří k těm silnějším a účinnějším bylinkám. Má pozitivní efekt při nervovém vyčerpání, nespavosti, špatném usínání či neurózách. Užívá se jen po omezenou dobu, maximálně 14 dní. Během nich by vás měl srovnat a dostat do normy. Delší užívání se nedoporučuje, mohlo by to mít na vaše zdraví negativní vliv. Uklidňující nápoj připravíte zalitím jedné čajové lžičky sušeného kozlíku horkou vodou, louhujte 10 až 15 minut. Dejte si jeden šálek před spaním. To úplně postačí a s největším pravděpodobností budete spát jako když vás do vody hodí.

Bukvice lékařská

Existují i méně známé bylinkové poklady, třeba taková bukvice. Pokud nejste zrovna zkušený bylinkář, pravděpodobně jste o ní ještě neslyšeli. Dříve se bukvice dávala do těsné blízkosti osoby před spaním, aby pomohla uvolnění a zlepšila usínání. Ví se, že mírně snižuje krevní tlak, působí proti nervovému vypětí, používá se tedy při nespavosti, neuróze, dokonce se doporučuje na určité druhy epilepsie. Bukvice se ale neužívá vnitřně, hodí se třeba jako náplň polštářku, který můžete mít položený u hlavy.

Ženšen pravý

Ženšen je velmi silný adaptogen. Znamená to, že podporuje imunitu, zlepšuje koncentraci, prokrvování i tlak, upravuje spánek a celkově vlije energii do žil a harmonizuje tělo i mysl. Ženy také potěší, že zvyšuje tvorbu kolagenu, a přispívá tedy ke krásnější pleti i vlasům. Studie prokázaly, že ženy, které užívaly ženšen po dobu 24 týdnů, měly významně nižší množství vrásek. Kořen ženšenu seženete většinou v prášku ve směsi s další ingrediencí, ale lze ho sehnat i v čisté formě nebo ve formě tablet. Při konzumaci se držte instrukcí na obale.

Chmel otáčivý

Hledáte silnou bylinku, která má účinky srovnatelné s antidepresivy? Je to chmel, který je v léčbě nespavosti velmi mocný, a to i bez nežádoucích účinků. Dříve než tedy vyrazíte k lékaři pro recept na léky, dejte šnaci chmelu – ale ne tomu v pivě! Tato bylinka tělu dodává obrovské množství minerálních látek a vitaminy skupiny B. Pomáhá i při stresu, přepracování, napětí, podráždění a bušení srdce nervového původu. Chmele stačí malé množství, často se využívá ve směsi s meduňkou a kozlíkem.

K bylinkám s respektem

Většinu bylinek není vhodné popíjet dlouhodobě, proto vždy po třech týdnech užívání (není-li doporučeno jinak) bylinu vysaďte a udělejte si na stejně dlouhou dobu pauzu. Dejte pozor také na kombinace bylinek, některé spolu nemusí úplně souznít. Vždy se tedy raději ujistěte, že spolu konkrétní bylinky jdou použít, a neexperimentujte bez rozvahy.

Zdroj náhledového obrázku: Depositphotos

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku a na celém webu Vitalitis.cz psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Jana H.

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři. Psaní článků a předkladům se věnuji přibližně 7 let a stále hledám nové cesty, jak se v této profesi zdokonalovat. Ve volném čase objevuji nová místa po světe, trávím čas v přírodě a s přáteli a snažím se udržovat v dobré kondici. Občas si sice neodpustím sladký zákusek, ale baví mě experimentovat v kuchyni a hledat způsoby, jak nahrazovat rafinované cukry a nezdravé tuky za kvalitní přírodní suroviny.

Podobné články

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button