Jídlo a stravováníZdravé tipy

Chutě na sladké? Naučte se mlsat zdravě a bez výčitek

Dobře víte, že cukr pro vás není dobrý, ale jednoduše si nedokážete pomoct? Naučte se mlsat tak, aby to vašemu tělu škodilo co nejméně. Řešením nemusí být kompletní abstinence, která akorát vede k tomu, že se jednou za čas hrozně přejíte, abyste svoje chutě ukojili. Raději si dopřejte zdravější chuťovky, které vaše touhy ukojí a vy budete moci zdravě žít trvale.

Proč milujete sladké?

Chutě jsou různé a není nic zvláštního na tom, že někdo má radši kus uzeniny, jiný zase čokoládu. Pokud vás ale pronásledují chutě na sladké, které nelze zkrotit, je dobré zamyslet se nad příčinou.

  • Nudíte se?
  • Máte špatnou náladu?
  • Jste unavení?

Toto jsou nejčastější situace, kdy se chutě objevují. V takovém momentu je dobré se na chvíli zastavit a zamyslet se nad tím, zda vám přísun cukru skutečně uleví, nebo je to jen hodně nezdravá náplast na mnohem vážnější obtíže. Pokud vaši konzumaci sladkého vnímáte jako problém, je dobré řešit jej od příčiny – tak to bude skutečně efektivní a trvalé.

I přesto si ale čas od času můžete něco sladkého dopřát. Tyto dobroty jsou zdravé, i když jsou sladké. Vybírejte z nich a nic si vyčítat nemusíte.

Cottage na sladko

Cottage je z hlediska výživy ideální potravina. Má minimum tuku, ale zároveň spoustu bílkovin. To znamená, že vás dokonale zasytí. Není ale nutné jíst ho jen s chlebem a zeleninou. Výborně může chutnat i na sladko. Co do něj přidat třeba čerstvé ovoce, nasekané oříšky, med, džem nebo ořechové máslo? Vše stačí smíchat a máte malou chutnou a zdravou svačinku, která ukojí i vaše chutě po dezertu. 

Proteinový puding

Dnes jsou možnosti výživy skutečně takřka neomezené. I v běžných obchodech dnes můžete sehnat namísto klasického pudingu proteinový pudink. Je to jednoduchá a zdravá svačina nadupaná bílkovinami, která zažene i ty největší chutě na sladké. Koupíte jej jak v prášku, tak i jako hotový výrobek. Vždy je samozřejmě lepší připravit si jej sami, jelikož můžete snadněji regulovat množství cukru a způsob slazení. Namísto bílého cukru můžete přidat med či ovoce, a hned je to zase o trochu zdravější varianta. Díky nepřebernému množství příchutí pudinků i proteinů můžete vymýšlet nekonečné variace, které vás nikdy neomrzí.

Ledová káva s proteinem

Pro některé může být daleko větším lákadlem než dortík sklenice vychlazené kávy se sladkým sirupem nebo šlehačkou. Ano, i taková nenápadná věc může mít tolik kalorií jako kdejaký dezert. Pokud je to i vaše slabé místo, zkuste i tady trochu přehodnotit přístup. Zkuste ledový shake, který je díky slušnému obsahu bílkovin i plnohodnotnou svačinou. Dodá tělu potřebné bílkoviny, zažene chutě a díky kofeinu nabudí vaše tělo k dalšímu výkonu.

Budete potřebovat:

  • 50 ml kokosového mléka
  • 2 čajové lžičky rozpustné kávy
  • 1 mražený banán
  • 25 g čokoládového proteinu
  • 1 čajová lžička čokoládového topingu
  • Led

Vše smíchejte a pochutnejte si!

Proteinový tyčinka

Lákají vás regály obchodů plné sladkých čokoládových tyčinek? Máte daleko lepší a zdravější volbu! Sáhněte raději po alternativě, na které si pochutnáte, ale zároveň bude nutričně hodnotnější. Tou je kvalitní proteinová tyčinka, která vás zasytí, potěší vaše chuťové buňky, a přitom není plná cukru a tuku.

Zdravější nanuky

Zmrzlina je samozřejmě tučná a není radno jí jíst mnoho, ale je velký rozdíl v tom, zda si dáte jogurtovou či tvarohovou zmrzlinu, nebo obrovský nanuk plný ztuženého rostlinného tuku. Například dobře známý Míša je velmi dobrá varianta, která osvěží, ale nedodá vám tolik cukru a tuku jako jiné nanuky. A namísto vaničky dejte přednost jednotlivě balené zmrzlině – mražené pochoutky tak sníte zaručeně méně.

Ovoce

Je to sice trochu ohraná klasika, ale sladké to je, tak proč nezkusit chutě zahnat kouskem ovoce? Ovoce je přirozeně sladké, a navíc nabité živinami. Pro vaše zdraví je to skvělá volba. Pokud z ovoce chcete udělat plnohodnotnou svačinu, je dobré přidat k němu i zdroj bílkovin a tuku. Tuky obstará třeba oříškové máslo, bílkoviny zase trocha jogurtu nebo tvarohu.

Popcorn

Tuhle pochoutku můžete připravit jak naslano, tak i nasladko. Je to ideální snack k televizi nebo k posezení s přáteli. Oproti jiným variantám je totiž i poměrně zdravý a má rozumné hodnoty. Sáček mastných chipsů nebo balíček sušenek nikdy není dobrá volba. Vyhněte se ale popcornu, který koupíte v obchodě. Většinou obsahuje příliš vysoké množství tuku nebo soli. Myslete také na množství a raději si připravte menší porci, aby vás to později nelákalo. Domácí popcorn zvládnete připravit i doma. Ochutit jej můžete solí, kořením nebo sladkým sirupem.

Zdroj náhledového obrázku: Depositphotos

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku a na celém webu Vitalitis.cz psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Jana H.

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři. Psaní článků a předkladům se věnuji přibližně 7 let a stále hledám nové cesty, jak se v této profesi zdokonalovat. Ve volném čase objevuji nová místa po světe, trávím čas v přírodě a s přáteli a snažím se udržovat v dobré kondici. Občas si sice neodpustím sladký zákusek, ale baví mě experimentovat v kuchyni a hledat způsoby, jak nahrazovat rafinované cukry a nezdravé tuky za kvalitní přírodní suroviny.

Podobné články

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button