Jídlo a stravování Krása Návod Zdravé tipy

Jak bez námahy snížit příjem cukrů? Inspirujte se

Jana H.
Napsáno Jana H.

Všichni víme, že cukr není pro naše zdraví vhodný. Všichni taky víme, že ho jíme možná až příliš a že by nám vůbec neuškodilo trochu jeho příjem limitovat. Jenže, to se snadněji řekne, než udělá. Často nám chybí informace o složení potravin, a tak jíme jídla, aniž bychom tušili, kolik soli nebo cukru obsahují. Dříve než si řeknete, že stejně nemá cenu se snažit, si přečtěte následující tipy jak příjem cukru radikálně snížit. Uvidíte, že je to velmi přímočaré, jasné a vůbec ne složité. Jde jen o to rozhodnout se a konečně skoncovat s nekonečnými výmluvami.

Hlídejte, co pijete

Pitný režim je nesmírně důležitý. Hodně lidí ale zapomíná, že nejde jen o to, kolik pijeme, ale také co pijeme. To je možná ještě závažnější než skutečný příjem tekutin. Naše tělo potřebuje denně přibližně 2 litry vody. A tak se tím pojďme řídit, a pijme skutečně vodu. Nikoliv minerálky, džusy, slazené nápoje… Čaj si dopřát můžete, ale přednost dejte zelenému nebo ovocnému. Všechny výše zmíněné možnosti obsahují obrovské množství skrytého cukru. Pokud tyto nápoje zcela vyloučíte, extrémně tím snížíte svůj příjem cukru a buďte si jisti, že to bude poznat.

Čtěte složení

Ano, je to otravné a někdy skoro nemožné. Člověk aby si na ty mravenčí písmenka pořídil brýle. Možná je ale lepší chodit po obchodě s lupou a být trochu za blázna, než jíst věci, o kterých vůbec nevíte, co obsahují. Ze zákona musí každý výrobek obsahovat své složení, stačí jen číst. A tam už se podrobně dozvíte, kolik cukru obsahuje, jaké konzervanty nebo barviva a můžete se zodpovědně rozhodnout, zda ho chcete nebo nechcete jíst. Budete překvapeni, že i zdánlivě vůbec nesladké věci obsahují cukru poměrně dost. Dejte si také pozor na umělá sladidla. Není to sice cukr, ale pro vaše zdraví nejsou o moc lepší.

Přeskočte dezert

Mnoho z nás je zvyklých dopřát si po jídle tzv. sladkou tečku. Bez toho jakoby jídlo nebylo kompletní. Jedná se ale o zlozvyk, se kterým je lepší co nejdříve zatočit. Jídlo by vás mělo uspokojit samo o sobě. Cukr je pouze to, co si váš mozek závislý na sladké chuti, žádá. Zlomte tento zvyk co nejdříve. Nejprve můžete dezert nahradit kouskem ovoce a postupně jej vyřadit úplně. Váš příjem cukru se díky tomu dramaticky sníží a určitě to poznáte i na své váze.

Zaměřte se na svačiny

Mnoho lidí chybuje při výběru vhodné svačiny. Dávají přednost čokoládovým tyčinkám, sladkým jogurtovým nápojům nebo nevhodně zpracovanému musli. Pokud nebudete mít tyto pochoutky po ruce, ani si je nebudete moci dát. Proto je v obchodě nekupujte a do regálů s cukrovinkami ani nechoďte. Namísto toho dejte přednost bílému jogurtu, kousku ovoce nebo zeleniny či celozrnnému pečivu se šunkou a sýrem.

Dostatečně spěte

Je vědecky dokázáno, že lidé, kteří zanedbávají svůj spánkový režim častěji propadají záchvatovému přejídání nebo častěji sáhnou po sladkém. Je to proto, že tělo je vyčerpané a chce získat z cukrů energii. Ta ho však uspokojí jen na krátko a za chvíli budete znovu hladoví. Raději si dopřejte alespoň 7-8 hodin spánku a den začněte vydatnou snídaní, která obsahuje dostatek bílkovin i vlákniny.

Přestaňte sladit čaj i kávu

Zapomeňte na lžičku cukru do každého čaje i kávy. Je to zcela zbytečný zvyk, který si často neseme z domu, ale přitom nám vážně ohrožuje zdraví. Nemusíte se bát, že byste si na jinou chuť nezvykli, je to skutečně jen otázka vůle. Zpočátku s tím možná budete bojovat, ale garantujeme, že po měsíci si na cukr ani nevzpomenete.

O autorovi

Jana H.

Jana H.

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři.

Psaní článků a předkladům se věnuji přibližně 7 let a stále hledám nové cesty, jak se v této profesi zdokonalovat. Ve volném čase objevuji nová místa po světe, trávím čas v přírodě a s přáteli a snažím se udržovat v dobré kondici. Občas si sice neodpustím sladký zákusek, ale baví mě experimentovat v kuchyni a hledat způsoby, jak nahrazovat rafinované cukry a nezdravé tuky za kvalitní přírodní suroviny.