Jídlo a stravování

Je sushi skutečně zdravé nebo se tak jenom tváří?

Sushi už dnes zná snad každý, i když ne každý jej možná jedl. Některé odrazuje syrová ryba, jiní prostě neradi experimentují a dávají přednost klasické české kuchyni. Faktem ale je, že sushi je velmi oblíbené a proslulé takřka všude po světě a Japonci na tento pokrm mohou být právem hrdí. I v dnešní době si jej řada lidí s chutí dá klidně i na slavnostní oběd, nebo si sushi připravují sami doma. Syrová ryba ve spojení s rýžovým octem, řasou a sojovou omáčkou sice není pro každého, ale mnozí nedají na tyto chutné rolky dopustit. Jenže jak si sushi stojí za situace, kdy o něm chceme uvažovat jako o zdravém jídle? Obstojí?

Může být sushi zdraví prospěšné?

Samotná příprava sushi sice není úplně snadná, ale suroviny, které se používají, jsou velmi základní. Mezi klasické ingredience patří rýže, mořská řasa, losos, tuňák, avokádo, zázvor, zelenina, sójová omáčka nebo třeba wasabi. Všechny tyto suroviny působí více méně zdravě, ale jak je to ve skutečnosti? Výhodou určitě je, že se jedná o průmyslově nezpracované potraviny, které si zachovávají vysoký podíl mikroživin a zdraví prospěšných látek.

Které prospěšné látky je možné v sushi najít?

  • Vitamín D. Najdeme jej v syrové rybě, zejména pak v lososovi nebo tuňákovi. Je zcela nepostradatelným vitamínem, kterého máme ve stravě poměrně velký nedostatek.
  • Omega-3 mastné kyseliny se řadí mezi další velmi důležité látky, které se hojně vyskytují v tučných mořských rybách.
  • Zdravé tuky, které se pyšní vysokým obsahem mono-nenasycených mastných kyselin, dodává v sushi zejména avokádo. Vedle obsažené vlákniny může mít avokádo pozitivní vliv také na kardiovaskulární zdraví.
  • Wasabi je považováno za velmi dobrého bojovníka s bakteriemi a viry. Takže pokud jste si na porci sushi rolky dali pořádnou porci této pálivé pochoutky, možná vaše tělo zvládne lépe bojovat s různými patogeny.

Sushi tedy obsahuje skutečně pestrou paletu živin, která našemu tělu udělá dobře. Co je možné menší nevýhoda je nedostatek bílkovin. Z toho důvodu rolky vyrobené bez ryby nebo tofu nesplňují kritérium vyváženého jídla, protože absentující bílkoviny jsou poměrně zásadní problém. Z toho důvodu je lepší volit sushi s rybou, případně sushi doplnit o tzv. nigiri sushi, které obsahuje vyšší podíl bílkovin. 

Jak se dá sushi snadno pokazit?

Jak jsme si ukázali, sushi může aspirovat na to, aby bylo zdravým a výživným jídlem. Přesto se dá snadno pokazit. Jak se to může stát?

Příliš mnoho soli v sójové omáčce

Fermentovaná sója je sama o sobě zdraví prospěšná, ale je potřeba dávat si pozor na to, že klasické sojové omáčky obsahují skutečně extrémně hodně soli. V 50 ml sójové omáčky lze najít asi 2700 mg sodíku, což je samo o sobě víc, než bychom měli zkonzumovat za jeden den. Proto je vhodné s omáčkou během konzumace sushi spíše šetřit.

Nekvalitní syrové maso může způsobit potíže

Losos obsahuje mnoho prospěšných látek, ale to platí jen tehdy, pokud je čerstvý a byl také správně skladován. V opačném případě se může proměnit ve zdroj zdraví škodlivých bakterií. Ryby na sushi proto pečlivě vybírejte a sushi si dávejte jen v dobrých a vyhlášených restauracích.

Pozor na přejídání na running sushi

Pokud si sushi dopřáváte v restauracích, které nabízí running sushi, dejte si pozor, aby se váš gastronomický zážitek neproměnil spíše v nezřízené přejídání. Pak už se jen stěží můžeme bavit o tom, že je takové jídlo pro naše zdraví vhodné.

ZDROJ: https://www.menshealth.com/nutrition/a38388449/is-sushi-healthy/
ZDROJ obrázku: Autor/ka fotografie: Valeria Boltneva: https://www.pexels.com/cs-cz/foto/jidlo-rozostreni-bokeh-cerstvy-1148086/

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku a na celém webu Vitalitis.cz psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Jana H.

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři.

Podobné články

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button