Jídlo a stravování Péče o tělo

Dieta – jednoduché triky, které pomohou potlačit přejídání

břicho

Řekneme-li slovo dieta, pak spousta lidí ví, o co se jedná. Nejenže to slovo zná, ale s dietou mají své dobré či špatné zkušenosti. Ruku na srdce, kdo z nás už někdy nedržel nějakou tu dietu nebo se nesnažil kontrolovat svůj jídelníček? Ať už to opravdu potřebujete nebo máte jen pocit, že máte kilogramy navíc. Existuje spousta diet, od těch, které skutečně mohou pomoci, přes ty, které s sebou přináší neoblíbený jo-jo efekt, až po ty, které jsou opravdu šílené a až zdraví nebezpečné.

Není dieta jako dieta

Zdravý životní styl se v podstatě dá považovat také za dietu. Konzumujete ovoce, zeleninu, pravidelně jíte menší porce, snažíte se myslet na zdravé potraviny, vynecháváte tučné, smažené a další potraviny. Do toho zařazují sport, pohybové aktivity a k tomu také nezapomínají na pitný režim. Není to asi dieta v pravém slova smyslu, spíš jde o změnu životního stylu. Co se vám vybaví pod slovem dieta?

Dieta se povětšinou drží od – do, obvykle vás v mnoha věcech omezuje. Často je dieta hodně omezující. Znáte například mléčnou dietu? Nebo proslulé tukožroutské polévky? Či například dietu, kdy nejíte vůbec žádné přílohy, ale pouze maso a zeleninu? Existují také keto diety, kdy sacharidy snižujete na úplné minimum. To všechno jsou diety, při kterých můžete zhubnout, ale budete-li automaticky jíst tak, jak jste zvyklí, pak se mohou kilogramy navíc vracet pěkně zpátky. A to nechce snad nikdo. Máte pocit, že se přejídáte? Vyzkoušejte pár dietních triků, které vám pomohou zastavit nadměrnou konzumaci jídla. Jak na to?

Pište si záznamy o jídle

Během dne toho přeci moc nesníte, ráno snídani, v poledne oběd a večer si dáte večeři. Mezitím si sem tam něco zobnete. A právě ono „zobání“ je zrádné. Když si budete pečlivě zapisovat, co během celého dne sníte, na konci se budete divit, jak se to do vás vejde. Můžete si tak jednoduše vést záznamy o tom, jak, co a kolik toho jíte. „Tuto fintu mi poradila kamarádka. První tři dny jsem nestačila zírat. Mezi hlavními jídly jsem si tu dala hrst gumových bonbonů, tu půlku jablka, tu jsem si večer párkrát sáhla do misky s brambůrky, v autě snědla čokoládovou tyčinky…“ popisuje Jana, která dala na kamarádčinu radu.

Mějte přehled o tucích a kaloriích

Přehled o tucích a kaloriích určitě není od věci. Když kupujete sýry, salámy a další potraviny, vzadu najdete štítky, kde je o tucích přehled. Je dobré vědět, co jsou takzvané dobré tuky a špatné tuky. Těm špatným se pokud možno vyhněte. Každé jídlo má kalorickou hodnotu, vy vsaďte na ta jídla, která mají nízkou kalorickou hodnotu. Pomoci vám k tomu mohou různé kalorické tabulky, do kterých zapisujete, co jste během dne snědli a ony vám počítají, kolik to má kalorií.

Jaký používáte talíř?

Možná si říkáte, že tahle otázka je trochu „mimo mísu“, ale má svůj důvod. Když sáhnete po velkém talíři, máte touhu jej zaplnit. Nabíráte jídlo „podle oka“ a tím pádem si naložíte víc, než obvykle. A samozřejmě to i sníte. Takový malý trik – používejte menší talíř a ideálně bílý.

Nezapomínejte na snídani

Bez ní to prostě nejde. Spousta lidí bohužel dnes stále zanedbává snídani a pak se nemohou divit, že se objevuje přejídání. Základem úspěšného hubnutí a zdravého životního stylu je zdravá snídaně. Někdy se dokonce uvádí, že snídaně tvoří až 20% celkové energie. Zapřemýšlejte, když jste se nasnídali, měli jste posléze pocity hladu a sklony k přejídání? Pravděpodobně ne. Připravte si sacharidy (pečivo nebo cereálie, ovesná kaše), bílkoviny (sýry, salámy, pomazánky) a svou porci zeleniny. Na snídani si udělejte čas, raději si přivstaňte. Tento krok se vám v mnohém vyplatí.

Važte se, ale jen jednou týdně!

Většina lidí se váží jednou týdně a tak je to v pořádku. Pak jsou zde ti, kteří se váží různě, nepravidelně a výsledky se proto mohou různit. Nejlepší je, když se vážíte jednou týdně, ve stejný den a také ve stejnou hodinu. Tak zaznamenáte nejlepší výsledky, uvidíte pokles na váze a tím pádem budete mít sílu a motivaci pokračovat ve zdravém stravování a hubnutí.

Povzbuzujte se!

Tak, jako fotbalové týmy mají roztleskávačky, potřebujete i vy občas povzbudit. Pokud nemáte nikoho blízkého aktuálně po ruce, zvládnete to sami. Věřte si. Motivujte se. Stoupněte si před zrcadlo a řekněte si „chci být zdravější“ „chci se lépe hýbat“ „chci si obléknout svou oblíbenou košili“. Motivací je spousta, stačí si najít tu svou. Vidíte na týdenním vážení úbytky? Odměňte se! Kupte si oblíbený lak na nehty, dejte si vanu se skleničkou vinného střiku nebo si kupte novou knihu.

Překonejte krize

Občas se během hubnutí objeví. Nečekané, nepozvané. Krize. V případě hubnutí to bude nechuť jít cvičit, nechuť vstávat a jít si udělat zdravou snídani. Budete mít chutě. Na čokoládu, smažené řízky, nezdravé hranolky a podobně. Když se objeví, je třeba proti nim bojovat! Jděte se projít, zapněte si hudbu, dejte si sluchátka do uší a zatancujte si v pokoji. Prostě to ovládněte. Stojí to sebezapření, to bezesporu, ale když to vydržíte, budete se cítit lépe, silnější a další překonávání krize bude snadnější.

Cheet day neboli odměna

Odměnit se je důležité, pokud jste opravdový dříči, vidíte výsledky. Dejte si jeden den v týdnu nebo třeba v měsíci takzvaný cheet day, tedy volný den. Neznamená to, že ten den budete do sebe ládovat nezdravé potraviny, ale třeba odpoledne, ke kávičce si dejte ovocný dortík, skleněný sorbet nebo kousek hořké čokolády. Máte chuť na řízek? Pak si dejte s klidem i ten! Důležité je, že si cheet day nebudete vyčítat, dáte si jídlo s rozumem (jeden či dva řízky namísto čtyř, trochu bramborového salátu namísto kopy a podobně). Další den se normálně vrátíte ke svému jídelníčku a budete se těšit na další volné dny.

Zdroj

error: Content is protected !!