Jídlo a stravování Návod Péče o tělo

Příznaky, které ukazují na vysokou hladinu cukru v krvi

Cukr je přítomen v našem životě zcela běžně. Sacharidy jsou dostupné v pečivu nebo například v těstovinách. Bílý rafinovaný cukr se tak může nacházet v čokoládách, dezertech, moučnících, zmrzlině a mnoha dalších pochutinách. Je nutno udržovat správnou hladinu cukru v krvi. Bude-li vysoká, může to mít vliv nejen na celkovou hmotnost, ale také na lidské zdraví.

Vysoká hladina cukru v krvi je problém

Vysoká hladina cukru v krvi automaticky neznamená, že musíte mít cukrovku. Toho se obává mnoho lidí. Ve skutečnosti je to však jen jeden z mnoha příznaků diabetu. Kdokoliv může mít problémy s vysokou hladinou cukru v krvi, nejen ti, co pravidelně konzumují sladké koblihy nebo čokoládu.

Stačí konzumovat potraviny, které mají vysoký obsah cukrů. Skutečnou hrozbou pro vás a pro vaše zdraví je, když je hladina cukru v krvi vysoká po dlouhou dobu. Není dobré brát tento problém na lehkou váhu. Pokud se u vás objeví vysoká hladina cukru v krvi, pak na nic nečekejte a ihned jednejte. Můžete zabránit mnoha zdravotním komplikacím a problémům.

Jak poznat vysokou hladinu cukru v krvi?

Existuje spousta způsobů, jak poznat, že se ve vašem těle něco děje, že je něco jinak, než by mělo. Vysoká hladina cukru v krvi není „žádná sranda“, začnete se o své tělo zajímat i vy. Přinášíme nejběžnějších příznaků, které mohou poukazovat na vysokou hladinu cukru v krvi. Jaké to jsou?

  • Pocit neuhasitelné žízně během celého dne
  • Problémy s nervy
  • Neustále se opakující infekce
  • Pomalé hojení řezných i jiných ran
  • Impotence u mužů
  • Trvalé sucho v ústech
  • Častá potřeba močení a to povětšinou v noci
  • Pravidelné pocity únavy
  • Neschopnost soustředit se
  • Pocity neustálého a nevysvětlitelného hladu
  • Suchá kůže
  • Svědivost pokožky
  • Přírůstek na váze
  • Ukládání tuku v oblasti břicha
  • Rozmazané vidění
  • Problémy se žaludkem

Pomoc, trpím těmito symptomy!

Poznáváte se v těchto symptomech a začínáte panikařit? Nemusíte se bát. A to dokonce i ve chvíli, kdy se prokáže, že máte vysokou hladinu cukru v krvi. Neznamená to nutně, že se z vás stanou cukrovkáři, i když jde o jeden z příznaků. Můžete se zaměřit na svou stravu a na to, co jíte. Snížíte tak tuto vysokou hladinu a můžete udržovat své tělo zdravější. Jak na to? Přinášíme návod, jak snížit vysokou hladinu cukru v krvi pomocí potravin!

Potraviny s glykemickým indexem (GI)

Glykemický index (GI) je bezrozměrná veličina, která udává rychlost využití glukózy tělem z určité potraviny. Jinak řečeno řadí sacharidy na základě rychlosti přeměny na glukózu v lidském těle. Tím se určuje tvorba a uvolnění inzulínu ze slinivky do krve. Stupnice je od 0 do 100.

Čím vyšší číslo se u jednotlivých potravin objevuje, tím větší hladinu cukru v krvi můžete mít. Platí to oběma směry. Čím je číslo nižší, tím je potravina zdravější. Je tedy jasné, že když se budete soustředit na potraviny, které mají nízký glykemický index, chybu určitě neuděláte.

Jak poznat, které číslo je vysoké a které nízké? Vysoký glykemický index je považován od 70 nahoru. Některé potraviny, které konzumujete pravidelně, však mají vysoký glykemický index, tedy číslo nad 70. Jde například o bílý chléb, rýžové koláče, popcorn, kukuřičné vločky, koblihy, těstoviny a podobně.

Potraviny s moderním glykemickým indexem

Dále tu máme potraviny, které patří do skupiny s moderním glykemickým indexem. Jde o potraviny, které jsou v pořádku a můžete je konzumovat, ale s rozumem a v přiměřené míře. Glykemický index se pohybuje od 55 do 69. Jde například o hnědou rýži, ovesné vločky, celozrnné pečivo, surový med, pita chléb nebo o bílou rýži.

A nakonec tady přichází skupina potravin, které mají nízký glykemický index. Jde o potraviny, které je ideální konzumovat pravidelně. Jejich GI se pohybují od 0 do 54. Patří zde například žlutá cibule, humus, vejce, brokolice, grapefruity, vlašské ořechy, máslo, jablka, třešně, kešu, fazole, rajčatová šťáva, pomeranče, mrkev, hrozny, hrášek, banány, divoké ryby a mnoho dalších.

Začněte přemýšlet nad svým jídelníčkem a zařaďte do něj potraviny, které mají nízký glykemický index. Vyřaďte z jídelníčku potraviny, které mají vysoké GI, cukry, sladké pokrmy a podobně. Uvidíte, že pravidelná a dlouhodobá konzumace těch správných potravin vrátí hladinu cukru v krvi do normálu. A vy se tak budete cítit lépe.

Zdroj

O autorovi

Profilový obrázek

Zuzana Žáková