Jídlo a stravování Péče o tělo

Co se stane s lidským tělem při konzumaci dvou vajec každý den?

Vejce natvrdo, naměkko, na hniličku, volské oko, vejce Benedikt, zastřené vejce, ztracené vejce a spousta dalších receptů. Vajíčko je dnes možno připravit na opravdu spoustu způsobů. Můžete si jej dát ke snídani, svačině, obědu i večeři. Může být součástí zeleninových salátů, pomazánek, hlavních jídel i jednohubek.

Je vejce zdravé nebo není?

Existuje spousta článků, že vejce obsahují vysoké procento cholesterolu a tím pádem není pro lidské zdraví úplně vhodné. Některé zase naopak říkají, že vejce má spoustu prospěšných látek a výhod pro lidské tělo a je nutno tedy vejce zařadit do své každodenní stravy. Jak to tedy je a kde je pravda?

Podle nedávného výzkumu je optimální denní dávka 2 – 3 vejce denně. Můžete je konzumovat opravdu kdekoliv, v pomazánce, v zeleninovém salátu a podobně. Disponuje spoustou skvělých výhod, které působí na lidské zdraví. Přinášíme devět výhod, které pravidelná konzumace vajec bude na vaše tělo mít.

Cholin chrání lidský mozek

Vejce jsou skvělým zdrojem cholinu, což je základní živina, která podporuje vývoj mozku a podporuje také paměťovou funkci. Jde vlastně o předchůdce neurotransmiteru zvaného acetylcholin. Pro mozek je důležité, aby těhotné ženy užívaly doplňky cholinu. Zabrání se tak rozvojovým abnormalitám v děloze. V současné době zhruba 90% Američanů trpí nedostatkem cholinu. A co to má za vliv? Lidé jsou náchylnější na poškození svalů, nealkoholické ztukovatění jater a podobně. Konzumace dvou vajec denně poskytuje dostatek cholinu pro lidské tělo i mozek.

Lutein posiluje zrak

Vejce obsahují lutein a zeaxantin, vitamíny karotenoidů, které jsou důležité pro lidský zrak. Společně snižují riziko vzniku makulární degenerace, která je způsobená věkem a může přerůst ve vyšším věku ve slepotu. Karotenoidy chrání oči před poškozením slunečního světla, zlepšují noční vidění, snižují riziko vzniku katarakty až o 50%.

Vápník se vstřebává s pomocí vitamínu D

Vejce obsahují vápník i vitamín D. Látky, které lidské tělo potřebuje k upevnění a udržení kostí, zejména pro zajištění správné hustoty kostí. Vitamín D skutečně zvyšuje schopnost lidského těla absorbovat vápník. Je také nezbytný pro srážlivost krve, nervové signály a svalové kontrakce.

Komplex vitamínu B podporuje zdravou pokožku, vlasy a játra

Vlasy a pleť jsou posilovány především díky vitamínu B12, biotinu a stravitelným výživným bílkovinách kromě toho jsou toxiny v játrech odstraněny pomocí fosfolipidů, které jsou obsaženy ve slepičím vejci.

Snižuje riziko kardiovaskulárních onemocnění

Existují tři teorie o cholesterolu, které zná snad každý. Vysoký cholesterol je špatná věc, existují dva druhy cholesterolu, dobrý a špatný a vejce obsahují spoustu cholesterolu. Lékaři se však obecně nejvíc zabývají poměrem dobrého cholesterolu (HDL) ke špatnému cholesterolu (LDL). Jedno velké vejce obsahuje 212 mg cholesterolu, ale to neznamená, že vejce zvyšuje LDL cholesterol v krvi. Tělo cholesterol produkuje neustále a v konečném důsledku tak vejce může zlepšit cholesterol. Zdá se, že vejce zvyšují HDL cholesterol při zvyšování LDL částic. Organické vejce také obsahuje vysoké množství omega-3 mastných kyselin, které mohou snížit hladinu triglyceridů v krvi. Zvýšené hladiny triglyceridů mohou také vyvolat vyšší riziko kardiovaskulárních problémů, takže pokud konzumujete 2 – 3 organických vajec, snížíte riziko vzniku zdravotních problémů.

Pomáhají při hubnutí

Vejce obsahují málo kalorií a jsou ideální než většina potravin bohatých na bílkoviny. Časopis American College of Nutrition a the International Journal of Obesity provedli studie, které dospěli k závěru, že konzumace vejce během snídaně může snížit příjem jídla, které budete konzumovat celý den. Vejce má také vliv při hubnutí, vede ke snížení obvodu pasu a snížení tělesného tuku.

Snižuje se riziko rakoviny

Cholin, který je důležitý pro mozek může také v lidském těle pomáhat snižovat riziko rakoviny. Podle výsledků studie, která se prováděla u žen v dospívání a jejich denní výživa obsahovala vejce, se riziko rakoviny prsu snížilo asi o 18%. Vejce je bohaté na aminokyseliny, vitamíny a minerály, spojují nadbytek ženského hormonu estrogenu v lidském těle. Zvyšuje hladiny estrogenu se zvýšeným rizikem rakoviny prsu.

Pomáhá při plánování těhotenství

Vitamíny B jsou jednou z důležitých složek při tvorbě pohlavních hormonů. Vitamín B9. Známý jako kyselina listová, je základem pro ženy, které plánují otěhotnět. To pomáhá vytvářet červené krvinky a neurální trubice plodu. Zabraňuje dalším infekcím, čímž se snižuje riziko mentální retardace dítěte. Jedno slepičí vejce denně poskytuje 7,0 mcg tohoto vitamínu.

Zpomaluje proces stárnutí

Podle studie Charité, zdravotního střediska v Berlíně, konzumace ekologických vajec z volného výběhu může pomoci proti rakovině kůže a zpomaluje celý proces stárnutí. Výzkumní pracovníci profesor Jürgen Lademann a Dr. Karoline Hesterberg dokázali, že vejce slepic, které žijí volně, jsou extrémně bohatá na přírodní žluté barvivo, které je bohaté na karotenoidy. A ty zpomalují proces stárnutí. Lidské tělo neprodukuje karotenoidy samo o sobě, takže je musíme do těla doplnit za pomoci jídla. Hrají důležitou roli při odstraňování volných radikálů a jiných látek.

Zdroj

O autorovi

Profilový obrázek

Zuzana Žáková