CvičeníNemoci a komplikacePéče o tělo

Dnešní muži mají stále méně testosteronu. Takto jej můžete přirozeně zvýšit

Testosteron – mužský pohlavní hormon, který asi známe úplně všichni. Byť se jedná o zdánlivě jen nepatrnou věc, ve skutečnosti u mužů ovlivňuje mnoho na první pohled viditených věcí – třeba vzhled, chování, sebedůvěru či libido. Někdy je tento hormon spojován hlavně s agresí, soutěživostí a chlapáctvím, ale je důležité pamatovat i na to, že se tento hormon stejně nenahraditelně podílí také na zdraví srdce nebo reprodukci. Proto je o to více alarmující, že v posledních dekádách pozorujeme neustále se snižující hladinu tohoto hormonů u mužů. Zjistěte, jak jeho hladinu můžete ve svém těle přirozeně navýšit.

Nízká hladina testosteronu s sebou nese řadu obtíží

  • Zvýšení rizika obezity a diabetu 
  • Zvýšení rizika kardiovaskulárních onemocnění
  • Zhoršení udržení či nabírání svalstva
  • Méně asertivní a sebevědomé chování
  • Výkyvy nálad, úzkostné stavy či deprese

Zjistěte, jak na tom jste

Pokud netušíte, jak si stojíte, je rozhodně dobrým nápadem nechat si udělat laboratorní testy. Při zkoumání výsledku je však třeba pozorovat více parametrů, než by se mohlo zdát. Prvním číslem, které je třeba sledovat, je hladina celkového testosteronu. Ta by se podle doporučení měla nacházet v poměrně širokém rozmezí cca 10–34 mmol/l. I přesto, že vaše hodnota bude poměrně dobrá, někde v daném rozmezí, nemusí to znamenat, že je u vás vše v pořádku.

Je totiž nutné mít i trochu hlubší vědomosti o tom, co vám laboratorní výsledky vlastně říkají. Kromě tohoto základního ukazatele, je potřeba si všímat také hladiny volného testosteronu, testosteronu vázaného na transportní protein albumin a testosteronu vázaného na SHBG

Volný testosteron představuje pouze 2 % celkového testosteronu a je schopný biologického účinku. Zbytek tvoří testosteron vázaný na transportní proteiny albumin a SHBG. Důležité je vědět, že testosteron vázaný na albumin je také schopný biologického účinku, zatímco testosteron vázaný na SHBG nikoliv. Přitom ale s věkem množství testosteronu vázaného na SHBG roste. Stále tedy můžete mít poměrně vysokou hladinu testosteronu, ale využitelná je z něj pouze menší část, takže i tak se můžete potýkat s následky nedostatečného působení tohoto hormonu.

Zvyšte hladinu testosteronu – přirozeně

Dostatek testosteronu vám pomůže cítit se lépe, být plni energie, snížit výkyvy svých nálad a nalézt také chuť do sportu i sexuálního života. Zkuste tyto praktické tipy, které vám pomohou hladinu mírně zvýšit.

Spánek musí hrát prim

Spánek je pro naše tělo naprosto nezbytný. Během něj se provádí důkladná údržba celého organismu. Pro muže je to také období, kdy se z velké části tvoří testosteron. Z toho důvodu je i krátká spánková deprivace pro muže skutečně problém. Vyhýbat se spánku a tvářit se jako hrdina tedy nedává vůbec smysl.

Posilujte s těžšími váhami

Silově zaměřený trénink je osvědčenou metodou pro zvýšení hladiny testosteronu především v krátkodobém horizontu. Pokud se tedy chcete obrazně řečeno „napumpovat energií“ a dodat si i trochu sebevědomí, nebojte si na váhy naložit maličko víc než běžně. Samozřejmě není rozumné to se cvičením přehánět – každý trénink by měl mít nějakou strukturu, plán a cíl.

Zkuste sprinty a intervalový trénink

Vysoce intenzivní intervalový trénink a sprinty vedou k rychlejšímu a efektivnějšímu spalování tuků a nabírání kondice. K tomu všemu ale dokážou podpořit také produkci testosteronu. Naopak dlouhé vytrvalostní aktivity mohou mít na hladinu testosteronu spíše negativní vliv. Zkuste do svého tréninku zařadit třeba různé běžecké intervaly, krátké sprinty nebo rychlou jízdu na rotopedu.

Do stravy zahrňte zdravé tuky

Dostatečný příjem tuků je dáván do souvislosti s vyšší hladinou testosteronu v krvi. Důvod je ten, že nasycené mastné kyseliny jsou doménou především živočišných tuků, které jsou přirozeně zdrojem cholesterolu.  Cholesterol je přitom výchozí látkou pro tvorbu testosteronu.

Pozitivní efekt na tvorbu tohoto hormonu mají také sacharidy. Ty je dobré konzumovat především po sportovním výkonu, kdy nám zajistí vyšší vyplavování hormonu zvaného serotonin (hormon štěstí je vyplavovaný například po výborných špagetách), který se následně přemění na jiný hormon melatonin, jež nám snadněji pomůže usnout a relaxovat.

Zkuste bylinky

Některým bylinkám jsou přisuzovány účinky zvyšující tvorbu testosteronu. Které to jsou? Patří k nim například Maca, Ashwagandha nebo pískavice řecké seno. Tyto byliny mají prokazatelný pozitivní efekt na zvýšení hladiny testosteronu i libida. Proto je využívají od pradávna nejen domorodé kultury, ale prospět mohou i vám.

Omezte stres

To se snadno řekne, ale hůř udělá, to víme všichni. Nicméně nelze popřít to, že vysoká míra stresu může narušit naši výkonnost, spánek, regeneraci, ale také tělesnou kompozici a hormonální prostředí. Stresový hormon kortizol je v podstatě opakem k hormonu testosteronu. Vysoká míra stresové zátěže může také zhoršit naši schopnost kontroly a rozhodování. Nelze říct, co zrovna vám od stresu pomůže – někdy stačí drobná změna, jindy je třeba zcela změnit zaměstnání atd. Je to však klíčové nejen pro vaše mužské zdraví.

Pozor na toxické látky

Mnohé látky, které mohou narušit tvorbu hormonů, se nacházejí v plastech či produktech osobní hygieny (BPA, ftaláty, parabeny). Vyhýbat bychom se jim měli nejen proto, že škodí přírodě, ale také našemu zdraví. Snažme se minimalizovat to, jak často se dostáváme s plasty do styku a vybírejte takové produkty, které jsou bez parabenů a ftalátů, jelikož tyto látky mohou narušit tvorbu našich pohlavních hormonů.

Zdroj náhledového obrázku: Depositphotos

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku a na celém webu Vitalitis.cz psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Jana H.

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři. Psaní článků a předkladům se věnuji přibližně 7 let a stále hledám nové cesty, jak se v této profesi zdokonalovat. Ve volném čase objevuji nová místa po světe, trávím čas v přírodě a s přáteli a snažím se udržovat v dobré kondici. Občas si sice neodpustím sladký zákusek, ale baví mě experimentovat v kuchyni a hledat způsoby, jak nahrazovat rafinované cukry a nezdravé tuky za kvalitní přírodní suroviny.

Podobné články

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button