Jídlo a stravování

Které potraviny není vhodné konzumovat před spaním 1. část

Profilový obrázek
Napsáno redakce

Spí se vám špatně? Máte sklony k přibírání na váze, ale poctivě cvičíte a jídelníček obohacujete zeleninou a ovocem?

Co jíst před spaním

Namísto odpočinku a celkové regenerace vaše tělo zpracovává potraviny, které jste před spaním snědli. To celé může vést k nárůstu kilogramů a špatnému spánku. Jestliže konzumujete nevhodné potraviny a ještě ke všemu jsou plné soli (hranolky, brambůrky a podobně) může to mít vliv na otoky nebo zvýšení krevního tlaku.

O hubnutí a následném tloustnutí se toho už napovídalo mnoho, je spousta diet, které jsou více či méně drastické k tělu, objevuje se nechvalně známý jo-jo efekt a spousta dalšího. Mimo jiné se objevuje často informace, že po páté nebo šesté hodině odpolední se nesmí večeřet, pokud chcete nějaký ten kilogram zhubnout. Co je na této hodině tak určujícího? A je to vůbec možné dodržet?

Najíst se před spaním?

Lidé také řeší to, jestli mají večeřet nebo ne. Nejprve se pojďme podívat na onu sedmnáctou hodinu. Jdete-li spát brzo, třeba okolo té osmé hodiny večerní, pak je taková osmnáctá hodina pro poslední jídlo vhodná. Chodíte-li spát později, například v deset nebo jedenáct, pak si mezitím ještě dopřejte nějakou tu svačinku. Večeřet je dobré zhruba tři až čtyři hodiny před spaním.

Zase to neznamená, že když jdete spát o půlnoci, že budete plnohodnotně večeřet v devět. Večeři si můžete naplánovat například na osmnáctou hodinu a poté si dát třeba kousek mrkve, zeleninový talíř nebo bílý jogurt. Některá jídla bývají během dne dobře stravitelná, ovšem jakmile si jej dáte večer, kdy tělo pracuje jinak než v poledne, mohou způsobovat problém, kterému je nutno předcházet. Jakému jídlu se před spaním vyhnout?

Silně kořeněná jídla

Koření může povzbuzovat trávení, ale je k tomu důležitá větší spolupráce lidského těla. A to se večer připravuje spíš na klidový režim, než na nějakou větší aktivitu. Před spánkem proto vynechejte ostrou čínu, pikantní maso či další kořeněná jídla. Trávení se tímto může narušit a postarat se o bezesnou noc.

Luštěniny obecně

A nejvíce fazole. Luštěniny se obecně doporučují, obsahují spoustu vlákniny, která je pro tělo důležitá. Nicméně je náročná na zpracování. Během dne si tak s tímto krokem tělo mnohem lépe poradí, než když sníte talíř čočky nebo fazolí večer.

Slané tyčinky nebo brambůrky

Tyto potraviny jsou noční můrou, nejenže obsahují spoustu kalorií a nezdravých tuků, ale také solí a různých éček. Obecně jde o pochutiny, které se ideálně nekonzumují vůbec nebo jen ve výjimečných případech. Právě vlivem těchto potravin se zvyšuje hmotnost a tukové zásoby, sůl způsobuje nepříjemné otoky a celkově se zhoršuje spánek.

Káva

Kofein je stimulantem, který dodává energii, nakopne tělo a celkově jej stimuluje k dalšímu výkonu. A před spaním tohle není úplně žádoucí. Chcete-li se dobře vyspat, pak si poslední kávu dejte odpoledne. Máte-li vůbec problémy s usínáním, poslední šálek kávy by pro vás měl být v dopoledních hodinách.

Voda

Ano, také voda není úplně ideální před spaním. Pitný režim je důležitý a denně je dobré vypít nejméně litr a půl neochucené a neperlivé vody. Během dne je v práci shon a stres? Nestíháte se najíst, natož se napít? Pak to určitě nedohánějte večer, hlavně ne před spánkem, kdy ledviny, zhruba po osmnácté hodině, odpočívají. V takovém případě není dobré je zatěžovat velkým množstvím vody.

Hořká čokoláda

Namísto mléčné čokolády si dáte tu hořkou, ale zase je to špatně? Hořká čokoláda je vhodná dopoledne nebo odpoledne, v přiměřeném množství, ale rozhodně ne večer a ještě k tomu před spaním. Obsahuje tuky, bílý cukr a spoustu energie. Když jí nespálíte, ukládá se v těle jako tuk, což přispívá k nárůstu hmotnosti.

O autorovi

Profilový obrázek

redakce