Jídlo a stravování Péče o tělo

Vyzkoušejte přírodní sladila, která uspokojí váš mlsný jazýček

Jana H.
Napsáno Jana H.

Téměř všichni máme rádi sladké. Někdo více, jiný méně, ale kdo by si zvlášť v létě rád nedopřál sladkou zmrzlinu nebo dortík při odpolední odpočinkové kávě na dovolené. Jenže všichni také víme, že cukr není zrovna zdravý. Dokonce se dá říci, že je až nebezpečný, a to zvlášť pro děti, které sami nedokáží přísun cukru zodpovědně regulovat a snadno si na něm mohou utvořit závislost. Nadbytek cukru může snadno způsobit:

  • přírůstek na váze
  • otylost až obezitu
  • vysoký krevní tlak
  • vysoký krevní cukr, který může vyústit v cukrovku

Podle Světové zdravotnické organizace dnes většina lidí konzumuje nadbytek cukru, a to i tehdy, pokud nejí příliš sladkých jídel. Problém je v tom, že skrytý cukr je v řadě pokrmů, kde bychom jej nečekali.

Je jasné, že zcela se vzdát sladkého je velmi těžké, nebo až nemožné. To ale po vás nikdo nechce. Jde jen o to nahradit cukr zdravějšími variantami, které náš organismus tolik nezatěžují a jsou lépe stravitelné i využitelné. Vyzkoušejte některé z nich a uvidíte, že se budete cítit líp.

Stévie

Velice populárním sladidlem se v poslední době stala stévie. Má nula kalorií a přirozeně sladkou chuť, která dokáže bez potíží nahradit cukr. Stévie je navíc zcela přírodní produkt, jedná se o rostlinné sladilo, které je chutné, ale i zdravé. Proč je stévie lepší než cukr?

  • Je vhodná i pro děti.
  • Neničí zubní sklovinu.
  • Nezvyšuje glykemický index.

Můžete jí zcela nahradit veškerý cukr, který používáte – do jídel, dezertů i nápojů. A nikdo nepozná na chuti rozdíl.

Med

Med je nejběžnějším sladidlem mimo cukr. A je pro to dobrý důvod. Nejen že je mimořádně chutný, ale má i řadu zdravotních účinků, které rozhodně nejsou k zahození. Je plný vitamínů, bílkovin, výživných látek a antioxidantů. Lze jej také využít jako přírodní antibiotikum bez vedlejších účinků.

Navíc jedna lžička medu má jen 20 kalorií, což je stále poměrně dobré skóre. Můžete jej použít jak do dezertů, tak i k oslazení nápojů. Vždy je pouze nutné jej dobře rozmíchat, protože má hustší konzistenci.

Kokosový cukr

Také známý jako palmový cukr. Je zcela přírodní a vyrábí se z kokosových palem. Tyto palmy produkují sladkou tekutinu, z níž se zpracováním získává přírodní sladidlo.

Není v našich končinách stále tak běžný, ale v obchodech se zdravou výživou jej seženete.

Šťáva z cukrové třtiny

Tento slaďoučký nápoj je velmi zdravý i přesto, že je sladký. Má přirozené čistící schopnosti a tělu dodává i řadu vitamínů a minerálů. Honí-li vás mlsná, nebojte se dopřát si sklenici tohoto chutného nápoje.

  • Je velmi osvěžující.
  • Zlepšuje stav pleti.
  • Čistí organismus zevnitř.
  • Má léčivé a protizánětlivé vlastnosti.

Javorový sirup

Kanaďané nás obdařili velmi užitečným vynálezem v podobě javorového sirupu. Má příjemnou medovo-ořechovou chuť a obsahuje i množství prospěšných látek. Oblíbený je i pro svůj nízký obsah sacharózy. Javorový sirup je dobře odolný vůči teplu, takže jej můžete snadno použít do všech receptů, které vyžadují tepelné zpracování. Ochutí ovesné kaše, moučníky, kávu i čaj a výborně se snoubí třeba se skořicí nebo kardamonem.

Datle

Datle jsou mimořádně oblíbenou svačinkou sportovců, jelikož obsahují velké množství draslíku, mědi, vápníku a železa. Pozitivně ovlivňují i kvalitu vlasů a nehtů a dodávají tělu zdravou energii. Jsou přirozeně velmi sladké a často se dají použít jako sladký základ do různých těst. Můžete je také jíst jen tak jako zdravou svačinu nebo doplněk snídaně. Hodí se třeba na cesty, protože se snadno skladují a obsahují velkou zásobu chuti a energie.

Datle jsou také běžnou součástí veganských raw tyčinek, které jsou velmi oblíbené pro svou výživovou hodnotu, která ale nic nebere na výtečné chuti. Můžete si je dokonce vyrobit i sami doma a ušetřit na obalech i na ceně za kupované produkty.

O autorovi

Jana H.

Jana H.

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři.

Psaní článků a předkladům se věnuji přibližně 7 let a stále hledám nové cesty, jak se v této profesi zdokonalovat. Ve volném čase objevuji nová místa po světe, trávím čas v přírodě a s přáteli a snažím se udržovat v dobré kondici. Občas si sice neodpustím sladký zákusek, ale baví mě experimentovat v kuchyni a hledat způsoby, jak nahrazovat rafinované cukry a nezdravé tuky za kvalitní přírodní suroviny.