Jídlo a stravování Zdravé tipy

4 živiny, které podporují zdraví mozku

Profilový obrázek
Napsáno redakce

Snažíte se pro svou paměť a mozek dělat co možná nejvíc věcí? Denně sledujete televizi, zábavné i naučné pořady, soutěže, luštíte křížovky, osmisměrky, hádanky. Často soutěžíte s přáteli, pořádáte různé kvízy, zkrátka děláte všechno pro to, aby byl váš mozek v neustále činnosti, aby byl zdravý a vitální. K tomu ostatně může pomoci i to, co máte na talíři.

Důležité živiny pro mozek

Mozek je velmi komplikovaný orgán, který slouží jako organizační a řídící centrum nervové soustavy. Pomáhá základním funkcím jako například trávení, dýchání nebo srdečnímu tepu. Téměř všechna kognitivní činnost těla bývá soustředěna do mozkové kůry, šedé hmoty na povrchu koncového mozku. Mysl je jednou z posledních záhad, kterou se moderní neurobiologie zabývá.

Odborníci doporučují pravidelný trénink a mozku a především paměti, díky tomu budete vitální i ve vyšším věku. Dále doporučují nepodceňovat výživu. Odborníci na výživu také radí, že je důležité myslet na to, co jíte a jaké živiny konzumujete. Hledejte ty správné potraviny, které obsahují živiny, které jsou důležité pro kognitivní funkci a pro váš mozek. Snažte se konzumovat tyto čtyři, které podporují funkci mozku a udržují jej zdravý. Jaké živiny to jsou?

Omega-3 mastné kyseliny

EPA a DHA omega-3 jsou živiny, které hrají klíčovou roli ve zdraví mozku. Neurony v mozku, které jsou bohaté na DHA zpracovávají a vysílají elektrické a chemické signály, ty umožňují tělu normálně fungovat. Nízká hladina DHA může bránit tomu, aby mozek fungovat co nejlépe. Tělo účinně EPA a DHA nevyrábí samostatně, tyto živiny je nutno přijímat z potravin. Co tedy konzumovat? Ideálně tučné ryby (losos, sardinky a podobně), potraviny a nápoje, které jsou obohacené o EPA a DHA. Můžete také konzumovat doplněk stravy s omega-3.

Cholin

Cholin poskytuje spojení mezi mozkem a svaly, pomáhá podporovat paměť. Je zvláště důležitý pro vizuální paměť (zapamatujete si při první jízdě trasu, nemusíte používat GPS). Nejlepším zdrojem pro cholin jsou játra, vejce, růžičková kapusta nebo pšeničné klíčky. Ne všechny potraviny jsou však dobré, mnozí se prostě nedonutí je do svého jídelníčku zařadit. Vyzkoušejte proto doplňky stravy, které obsahují denní doporučenou dávku 500 miligramů cholinu.

Vitamín E

Vitamín E je antioxidant, který napomáhá chránit buňky v lidském těle před poškozením volnými radikály. Výzkumy také naznačují určitý vztah mezi vitamínem E a Alzheimerovou chorobou, může tedy zpomalovat průběh onemocnění. Potraviny bohaté na vitamín E zahrnují například ořechy, semínka, tmavá listová zeleniny, celozrnné potraviny, olivový olej a podobně.

Flavonoidy

Flavonoidy jsou jiný typ antioxidantu, také jsou prospěšné pro mozek. Studie prokázaly zlepšení kognitivní funkce a průtok krve do mozku. Poskytuje protizánětlivé vlastnosti, které jsou vhodné pro paměť. Ideální na flavonoidy je čokoláda, čaj, červené víno, hroznová šťáva, borůvky, maliny, rajčata, černé fazole. Flavonoidy jsou ve spoustě potravinách, takže je lepší získat je tímto stylem než skrz doplňky stravy.

Zdroj

O autorovi

Profilový obrázek

redakce