Jídlo a stravováníNávodPéče o těloZdravé tipy

Nejdůležitější vitamíny pro děti. Základ tvoří vápník a vitamin D

Každý, kdo má děti, chce, aby byly zdravé, šťastné a aby dobře prospívaly. Zdravá strava a dostatek vitamínů a minerálů je to, co k tomu může přispět nejvíce. V dnešní době je nabídka potravin široká a někdy je těžké se v ní zorientovat a vědět, co je pro děti vhodné a co ne. Výzkumy totiž ukazují, že většina dětí dnes přijímá nadměrné množství cukru, soli i tuků. To pak vede k rozvoji mnoha chorob, mezi nimi například k obezitě nebo cukrovce.

Výživové požadavky dětí jsou hodně odlišné od dospělých. Potřebují jiné množství tuků. sacharidů, bílkovin i vitamínů a minerálů. Rozhodně tedy neplatí, že to, co je dobré pro vás, je automaticky dobré i pro vaše dítě. Škoda je, že mnoho rodičů se o vhodné stravě neporadí s pediatrem nebo výživovým poradcem a dětem dávají, co sami v mládí jedli. To ale vždy nemusí reflektovat jejich skutečno potřebu. Zjistěte, jaké vitamíny a minerály děti nejvíce potřebují a jak jim je dodat.

Vápník

Všichni asi tušíme, že vápník je pro děti naprosto nezbytný. Je totiž odpovědný za zdravý vývoj kostí a zubů a v období růstu plní zcela nenahraditelnou roli. Typickými zdroji vápníku jsou mléčné výrobky, ale vápník najdete i jinde. Můžete jej dětem dodávat i ve formě listové zeleniny, luštěnin nebo rybího masa.

Vitamin D

O úloze vápníku se mluví často, ale málokdo už ví, že aby vápník dobře plnil svou funkci, potřebuje na pomoc i vitamin D. Ten je také odpovědný za správnou funkci imunitní soustavy a nervového systému. Vitamin D získáte z vajec, hub, cereálií nebo mandlového mléka. Právě proto, že děti často tyto potraviny odmítají, může lehce dojít k nedostatku vitamínu D. Proto na jeho pravidelný přísun klaďte důraz a vyhnete se problémům.

Vláknina

Vláknina není důležitá jen pro děti, ale každodenně bychom ji měli konzumovat i my, dospělí. Zajišťuje totiž správné trávení a vyrovnanou funkci střev. Skvělým zdrojem vlákniny je téměř jakékoliv ovoce nebo zelenina. Dopřejte dětem dostatek jablek, brokolice, banánů, pomerančů, mrkví atd. Vláknina je také v cereáliích. Ale vybírejte jen takové, které neobsahují přidaný cukr.

Vitamin B

Vitamíny skupiny B, zvláště pak vitamín B12, je zcela nezbytný pro zdravý vývoj dítěte. Zajišťuje správnou funkci metabolismu, nervového systému, imunitního systému a také zdravé srdce. Vitamín B12 najdete zejména v živočišných produktech jako je maso, ryby, vejce nebo mléčné produkty.

Železo

Železo je nezbytné pro zajišťování přenosu kyslíku v krvi. Díky tomu pak má vaše dítě dostatek energie na sport i na učení. Nedostatek železa může způsobit vážné zdravotní problémy, a proto není radno jej podceňovat. Běžně se projeví například nadměrnou bledostí nebo zimomřivostí. Železo najdete mimo jiné v tofu, kešu oříšcích, cereáliích, luštěninách a listové zelenině.

Jak naučit děti jíst zdravě?

Většina rodičů bojuje s tím, že jejich děti odmítají zdravou stravu. V tomto ohledu by ale vaše úsilí nikdy nemělo polevit, a i když se děti vzpírají, ke zdravé stravě je vytrvale vést. Nejlépe toho dosáhnete vlastním příkladem. Je jasné, že pokud vy sami jíte smažené, tučné a sladké, pak vaše děti budou vyžadovat to samé. Zdravá strava by měla být vaším životním stylem, ne něčím, co se musí, ale obtěžuje vás to.

Děti motivujte ke zdravým alternativám oblíbených pochutin. Namísto tučné smetanové zmrzliny jim dejte čerstvý ovocný sorbet, namísto kupovaných cukrovinek raději připravte domácí moučník a rafinovaný cukr nahraďte medem nebo stévií. Cesta vždycky existuje, jde jen o to chtít ji najít.

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku a na celém webu Vitalitis.cz psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Jana H.

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři. Psaní článků a předkladům se věnuji přibližně 7 let a stále hledám nové cesty, jak se v této profesi zdokonalovat. Ve volném čase objevuji nová místa po světe, trávím čas v přírodě a s přáteli a snažím se udržovat v dobré kondici. Občas si sice neodpustím sladký zákusek, ale baví mě experimentovat v kuchyni a hledat způsoby, jak nahrazovat rafinované cukry a nezdravé tuky za kvalitní přírodní suroviny.

Podobné články

Back to top button