Ostatní

Sůl – kde všude se může vyskytovat?

Sůl je nad zlato, bez soli to nejde. Jde o chemickou sloučeninu, která se v přírodě vyskytuje v podobě halitu známém také jako sůl kamenná. Je velmi důležitá pro potravinářský průmysl, využívá se pro běžnou úpravu potravin, zejména pak k jeho dochucení. Také se využívá při konzervaci masa, kdy se nasolí. Sůl se nachází snad v každé domácnosti. Víte, kde všude může být?

Bez soli to nejde

A je to pravda, nemyslíte? Určitě se vám už někdy stalo, že jste zapomněli osolit brambory, maso nebo třeba vodu na těstoviny. Ač jste se to snažili zachránit na talíři, není to už ono. Bez soli nemá jídlo takřka žádnou chuť, je plané. Kromě různého koření, které může pomoci oživit chuť masa a jiných potravin, je to právě sůl, kterou v domácnosti používáte hojně, možná je i nejpoužívanějším kořením. Sůl je v kuchyni důležitá, nicméně když budete solit opravdu hodně, může to mít neblahý vliv na vaše zdraví.

Kuchyňská nebo jedlá sůl má chemickou sloučeninu NaCl, tedy chlorid sodný. Obsahuje přibližně 40% sodíku a 60% chloridu. V dnešní době existuje na trhu několik podob soli, od jemného prášku až k hrubším krystalkům. Kromě klasické kuchyňské soli můžete využít také například růžovou sůl nebo tolik oblíbenou himálajskou sůl. Přemýšleli jste někdy nad tím, kde všude se ve vaší stravě může objevovat sůl? V jakých potravinách? Přeci jen, když je soli moc, může to způsobovat nepříjemné zdravotní problémy.

Co udělá nadměrná konzumace soli s vaším tělem?

  • Zadržuje tekutiny v těle
  • Zvyšuje krevní tlak
  • Zvyšuje se riziko mrtvice
  • Zatíží se ledviny
  • Zvýší se chuť na slaná jídla
  • Zvyšuje riziko kardiovaskulárních nemocí

Překvapivé zdroje soli

Chléb

Podle Centra pro kontrolu a prevenci nemocí (Centers for Disease Control and Prevention) je chléb a rohlíky nejdůležitějším zdrojem sodíku v USA. Průměrná porce chleba obsahuje asi 100 – 200 mg.

Studené maso

Dokonce i maso, které vypadá jako zdravé (například kuřecí nebo krůtí) může obsahovat velké množství soli. Toto maso najdete především v sendvičích. Proč? Sodík se do těchto výrobků přidává hned z několika důvodů. Je to konzervační činidlo, takže maso déle vydrží, pomáhá také zvýšit a zlepšit chuť, pomáhá také udržovat barvu masa. Omezte raději tyto výrobky, preferujte nízký obsah sodíku.

Pizza

Kdo by nemiloval pizzu?! Je to jídlo, které někteří pravidelně konzumují. Můžete si na ní objednat, cokoliv chcete, zamilujete si jí. Nicméně obsahuje mnoho soli. Pro zajímavost, jeden plátek může obsahovat 875 mg sodíku, v závislosti na tom, co se na těstu objevuje.

Drůbež

Hladiny sodíku v kuřecích, krůtích a dalších drůbežích produktech, které jsou zpracovány nebo baleny ve skladu jsou vysoké. Mnoho zpracovaných výrobků obsahuje roztok, který udržuje maso vlhké a jemné během vaření, což zlepšuje jeho chuť. Jde například o předsmažené nugetky nebo jiné takto zpracované maso. Zde jsou hladiny sodíku opravdu vysoké.

Polévky

Nemáme na mysli ty polévky, které si uvaříte doma, ale ty, které jsou konzervované. Pro vás je to ušetření času, nemusíte vařit, ale z hlediska sodíku to není nic moc. Jedna plechovka polévky může mít spoustu sodíku – až 1920 mg na jednu plechovku. V takovém případě je opravdu důležité číst štítky na plechovkách a vybírat si jen ty, které jsou organické nebo ty, které mají nižší obsah soli. Samozřejmě, nejlepší je, když si polévku uvaříte sami.

Sendviče

Chleby, rohlíky, studené řezy, sýry, koření. To jsou všechno potraviny, které obsahují sodík. Když je dáte dohromady, přidáte k nim misku polévky, krutony či dresink, získáte opravdu velkou spoustu sodíku a to pouze v jednom jediném jídle. Kde je snídaně a večeře? Je opravdu důležité myslet na příjem sodíku a potraviny, které jej obsahují hodně.

O autorovi

Profilový obrázek

Zuzana Žáková