Jídlo a stravování Ostatní Péče o tělo Přírodní léčba Zdravé tipy

Potraviny bohaté na draslík, které by měly být součástí vašeho jídelníčku

Draslík je naprosto nezbytný minerál, který ovlivňuje řadu životně důležitých funkcí našeho organismu. Moc se o něm ale nemluví, a tak většina lidí ani netuší, zdá jí dostatek potravin bohatých na draslík a zda náhodou netrpí jeho nedostatkem. Ten se totiž neprojevuje nijak dramaticky a řada lidí vůbec neví, že by se jich tento problém mohl týkat.

Proč potřebujeme draslík?

Draslík se stará o normální fungování mnoha důležitých procesů v těle.

  • Zabezpečuje zdraví nervové soustavy. Tím napomáhá i správnému fungování vašich emocí a řešení problémů, včetně zvládání stresu.
  • Pomáhá udržovat krevní tlak v normě. Pokud trpíte vysokým tlakem, pravidelný přísun draslíku může udělat divy.
  • Působí jako prevence infarktu a mozkové příhody. Udržuje naše srdce i mozek ve výborné kondici, tak aby nedocházelo k těmto život ohrožujícím situacím.
  • Pomáhá zlepšovat funkci ledvin a močových cest. Pokud často trpíte na záněty močových cest, může být nedostatek draslíku příčinnou.
  • Pomáhá správně zpracovávat přijaté bílkoviny a použít je jako stavební kámen pro kosti a svaly. Napomáhá také správnému využití přijatého vápníku.

Jak poznám, že nemám dost draslíku?

Symptomy draslíkové nedostatečnosti se mohou lehce zaměnit za jiný problém. Je potřeba své tělo a jeho reakce bedlivě sledovat, abyste správně rozpoznali, co se vám vaše tělo snaží říct.

  • Únava, slabost, nedostatek energie.
  • Bolesti svalů a kloubů.
  • Přetrvávající zácpa.
  • Dýchací obtíže.

Jak vidíte jsou to příznaky velice obecné a těžko se určuje, zda se jedná právě o nedostatek draslíku. V každém případě je dobré při výskytu těchto obtíží zkusit zvýšit svůj každodenní přísun tohoto minerálu a dost možná brzy pocítíte pozitivní změnu.

Které potraviny jsou bohaté na draslík?

Sladké brambory

Neboli tzv. batáty jsou výborným zdrojem tohoto důležitého minerálu. Mimo draslík obsahují jiné významné živiny mezi než patří třeba antioxidanty a vitamíny skupiny C a A. Batáty můžete konzumovat na řadu způsobů. Skvěle se hodí jako příloha k masu, můžete je zapékat, udělat z nich kaši, použít je na studeno do salátů. Jsou také velmi nízkokalorické a bohaté na vlákninu která pomáhá s trávením.

Kokosové mléko

Pravidelná konzumace kokosového mléka vám zajistí nejen přísun draslíku, ale také pomáhá bojovat s cukrovkou a je skvělou alternativou pro ty, kteří nemohou nebo nechtějí konzumovat kravské mléko. Kokosové mléko je také výborným zdrojem energie a pomáhá udržovat hydrataci například při sportu nebo jiných zátěžových činnostech.

Pomeranče

Citrusy jsou nejen zdrojem vitamínu C, ale i draslíku. Kromě toho podpoří vaši imunitu a ochrání vás před vyčerpaností a únavou. Můžete jíst pomeranče čerstvé a nebo si čas od času dopřát sklenici džusu. Obojí pomůže zvýšit vaši úroveň na draslíku na zdravé a doporučené hodnoty.

Špenát

Zelená listová zelenina je nesmírně zdravá. Pokud můžete, jezte ji tak často, jak jen to bude možné. Jedna porce špenátu obsahuje až 540 mg draslíku, což je opravdu pořádná dávka. Dále obsahuje vápník, hořčík, zinek, železo a vitamín A. Téměř vše, co vaše tělo každodenně potřebuje ke správnému fungování. Pomůže vám také snížit krevní tlak a bojovat s cukrovkou. Špenát je nejlepší jíst čerstvý jako součást salátů anebo vařený společně s bramborem a vejcem.

Mléčné produkty

Zejména zakysané mléčné produkty jsou pro naše zdraví velmi důležité. Řada lidí v dnešní době trpí intolerancí na laktózu, a proto se mléku a výrobkům z něj vyhýbá, ale pokud to není váš případ, rozhodně byste na mléčné výrobky neměli zanevřít. Kromě draslíku vám také dodají tolik potřebný vápník a probiotika. Konzumujte především plnotučné výrobky, ty jsou pro vaše zdraví při vyvážené stravě nejlepší.

error: Content is protected !!