Péče o tělo Zdravé tipy

Zažívání pod lupou: Zjistěte, jak se správně vyprazdňovat a jak trávit

Trávení a vyprazdňování je běžný jev, který lidé provádí snad od počátku. Ne u všech však probíhá proces vyprazdňování správně a hlavně pravidelně. Jsou mezi námi tací, kteří s tím mají velké problémy. Lidé jsou rozdílní, každý potřebuje něco jiného a to se týká i samotného vyprazdňování. Vzhled a frekvence stolice může mnohé poodhalit, například to, co se děje v lidském těle.

Co je správné?

Říká se, že ideální je vyprázdnit se dvakrát denně. K tomu, aby vše probíhalo, jak má, je třeba dodržovat základy zdravé strany, pít dostatek tekutin, pohybovat se, nestresovat se a samozřejmě také pravidelně návštěvovat lékaře. Objeví-li se příznaky jako černá stolice, zácpa, hlen či krev ve stolici, pak je dobré mít se na pozoru. Tyto příznaky totiž mohou být následkem vážné choroby. Jestliže se tyto příznaky nelepší a pozorujete je už nějakou chvíli, pak je nejlepší na nic nečekat a lékaře navštívit.

Mladí a jejich problémy se zažíváním

Mladí lidé mají se zažíváním také své problémy. Na vině je tomu nejčastěji jejich strava. Objevují se problémy s nadýmáním, s tvrdou stolicí či průjem. To však nejsou obvykle nemoci, ale jen funkční poruchy. Právě průjem se často objevuje v důsledku stresu, nervozity, obav či strachu. Jakmile toto všechno zmizí, vy se nestresujete a ničeho neobáváte, příznaky se uklidní. Jestliže však trpíte průjmem i nadále, pak je dobré navštívit lékaře.

Příčiny průjmu mohou být různé, kromě stresu, který jsme uvedli výše, to může být například infekce, bakterie v těle, zánět, parazit, funkční poruchy či nádorové onemocnění. Je zarážející, jak vysoké je číslo lidí, kteří měli či mají problémy se stolicí a s vyprazdňováním.

Jak pomoci?

Tato pomoc je pro mladší populaci, obvykle dívky v pubertě, které se po dobu 7 – 10 dní nemohou vyprázdnit. Na vině tomu často stojí jejich nesprávná strava. Běžně se zácpa objevuje u lidí, kteří nepřijímají do těla dostatek tekutin a neškrobových rostlinných vláken (celozrnné pečivo, ovoce, zelenina, luštěniny). Stačí se vyhnout smaženým jídlům a zpracovaným potravinám. Rovněž se doporučuje mít se na pozoru před kravským mlékem.

Naopak, co se doporučuje zvýšit, je příjem zeleniny, například špenátu, zelí, dýně, ovoce, zejména švestek a to čerstvých i sušených. Dále do své stravy zařaďte oves, kukuřici, len či ječmen. Jestliže máte problémy naopak s průjmy, pak je nutno do těla navrátit ztracené tekutiny a elektrolyty. Průjmy pomůže zmírnit čaj z meduňky, máty, šalvěje či heřmánku. Doporučuje se také zázvor, který umí uklidnit podrážděná střeva, mírní křeče a bolesti, které se u průjmu mohou objevovat.

Zdravá střeva = zdravý imunitní systém

Objeví-li se u vás akutní průjem, pak se doporučuje pít po dobu jednoho dne jen čaj. Nesmíte být delší dobu o hladu, jelikož je střevní sliznice náchylná k atrofii, což je regresivní změna, která postihuje normálně vyvinutý orgán či tkáň. V podstatě při atrofii dochází k úbytku živé tkáně. Po jednom dni, kdy pijete jen čaj, si můžete dopřát suché tousty, tyčinky, rýži, strouhané jablko a kuřecí či krůtí maso, které je vařené.

Striktně se vyhněte mléku a dbejte na to, aby ve vašem jídle nebyla vláknina, dokud se váš zdravotní strav nejlepší. Pročištění tlustého střeva je tím nejlepším startem pro detoxikaci celého vašeho těla. Ideální je zařadit do svého jídelníčku lněné semínko, to ostatně poslouží, i když trpíte zácpou. Když do svého těla přijímáte pravidelně probiotika z fermentovaných mléčných výrobků, ve střevech se vyrovnává střevní mikroflóra.

A to je důležité pro imunitní systém, jelikož se prakticky 60% buněk imunitního systému nachází právě ve střevech. Probiotika mají samozřejmě i jiné funkce, pomáhají snižovat nadýmání a lehce vás tak zbaví problémů s trávením. Skvělý je také hořčík, který snižuje riziko rakoviny tlustého střeva. Kde takový hořčík najít? Například v listové zelenině (špenát), v obilovinách, mléku, masu (rybí, kuřecí či krůtí) a ořeších.

anatomy-160524_960_720

Podporujte trávení

Jedna sklenka vína při jídle je dobrá, avšak je proto, aby jídlo lépe chutnalo. S trávením to nemá nic společného. Jestliže chcete svému žaludku či střevům pomoci v trávení, pak můžete po jídle vyrazit na procházku. Tím trávení podpoříte, jelikož podle výzkumu je procházka po večeři nejlepším způsobem, jak co nejrychleji vyprázdnit svůj žaludek. Pohyby žaludeční stěny, které se uskutečňují za chůze, totiž mají pravděpodobně vliv přímo na buňky v žaludku.

Přemýšlíte nad tím, co jíst, abyste správně a lépe trávili? Přinášíme 7 potravin, které jsou pro správné trávení vhodné.

  1. Saláty

Zeleninové saláty a vaše trávení jsou vlastně nejlepší přátelé. Zelenina je na vlákninu velmi bohatá, což je pro trávení jen dobře. Budete se cítit skvěle, když si dáte zelný salát před spaním.

  1. Zelený čaj

Zelený čaj má obecně na lidské tělo velký vliv. Kromě všech možných pozitivních účinků také podporuje trávení. V zeleném čaji najdeme také kofein, který pomáhá správně stimulovat náš metabolismus.

  1. Jogurt

Jogurty obecně obsahují L. acidophilus. Jde o bakterii, která reguluje funkci vašeho trávicího systému. Pro lidské tělo, a zejména pak pro trávení, je prospěšné zařadíte-li do svého jídelníčku jeden bílý jogurt denně.

  1. Ovoce

Jablka, ať už pečená, syrová, vařená, všechna vaše trávení zlepšují a pomáhají mu. Samozřejmě pomáhá také jiné ovoce, například jahody, ananas, meruňky, sušené švestky, borůvky a podobně. Pro očistu těla je skvělý citrón. Dopřejte si jednu polévkovou lžíci citrónové šťávy na lačný žaludek denně a skvěle se očistíte.

  1. Koření

Zázvor, skořice, kmín i pepř, to jsou velmi silné ingredience, které nejenže chuť jídla zintenzivní, ale také pomáhají organismus stimulovat pro samostatné očištění.

  1. Zelenina

Mrkev, špenát, česnek, cibule, rajčata. V našem jídelníčku by se měly vyskytovat denně, jelikož jsou velmi prospěšné pro váš trávicí systém.

  1. Celozrnné výrobky

Zrna jako například pohanka, hnědá rýže, lněná semínka a další jsou skvělým pomocníkem pro stimulaci trávení.

Bristolovo měřítko pro analýzu stolice

Vždy svému tělu naslouchejte, často vám dává signály, že se v něm něco děje a že není něco v pořádku. Pro stolici existuje Bristolovo měřítko. To pomáhá stolici analyzovat. V tomto měřítku britští lékaři dokázali roztřídit sedm druhů stolice.

Typ 1

Stolice s pevnými kousky, strava je chudá na vlákninu. Znamená to, že ve střevech je stolice příliš dlouho. Doporučuje se zvýšit příjem vlákniny, ta pomáhá zlepšovat trávení.

Typ 2

Stolice je objemná a hrudkovitá, naznačuje zácpu či dehydrataci organismu. Ve vaší stravě je důležitá rovnováha rostlinných vláken. Zvyšte svou fyzickou aktivitu a také přísun tekutin, nejlépe čistou vodu.

Typ 3

Objemná stolice s prasklinkami na povrchu se považuje za běžnou. Je to zcela v pořádku a zdravé. Můžete však ještě zvýšit příjem tekutin a tím se prasklinky odstraní.

Typ 4

Měkká, tenká a kalibrovaná stolice je považována za ideální. Lékaři také říkají, že ideální je vyprázdnit se jednou až dvakrát za den. A jaká by měla stolice být? Právě této střední konzistence.

Typ 5

Stolice s měkkými kousky je považována za lehký průjem a může být příznakem střevního onemocnění. Někdy to však může být následek očištění tlustého střeva či důsledek zdravé výživy.

Typ 6

Stolice měkká s nerovnými hranami může být známkou průjmu. Často také naznačuje, že je čas na změnu životního stylu.

Typ 7

Vodnatá stolice napovídá, že ve střevech nezůstala moc dlouho. Přes trávicí systém to šlo moc rychle.

Zanechte komentář