Jídlo a stravováníNemoci a komplikace

Je závislost na jídle skutečná? Zjistěte, co o tom říkají odborníci

Většina lidí pravděpodobně někdy zažila touhu po jídle, ale co když se z obyčejné touhy po čase stane závislost, které se těžko odolává? Je to vůbec možné? Vysoce zpracovaná a rychlá jídla mohou obsahovat přísady, kvůli kterým je spotřebitelé chtějí jíst znovu a znovu. Ale znamená to, že jsou tyto potraviny skutečně návykové?

Toto téma je kontroverzní a někteří se domnívají, že termín „závislost“ by měl být vyhrazen pro otázky zneužívání návykových látek. Navíc výzkum psychologie závislosti na jídle ještě není dostatečný a názory odborníků na toto téma se různí. Přesto se odborníci shodují alespoň na jedné věci: Pokud máte problémy s jídlem, měli byste vyhledat pomoc a zbytečně s tím neotálet.

Definice závislosti na jídle

Předně je potřeba říct, že na tomto termínu se odborná veřejnost neshoduje. Používají se různé výrazy k popsání téhož, ale stále platí, že jednotná definice doposud nebyla ustálena. Závislost na jídle není nejlepší termín, protože termín závislost obvykle chápeme ve velmi úzkém a vymezeném pojetí.

Přesto mnoho odborníků říká, že pokud se nemůžete zastavit v tom, abyste něco nejedli, přejídáte se, nebo dokonce máte abstinenční příznaky, například je vám nevolno nebo máte nerovnováhu krevního cukru, jedná se prostě o závislost, kterou je třeba řešit – a to ideálně s profesionály.

Rozdíl mezi drogovou závislostí a závislostí na jídle

Součástí kontroverze kolem termínu „závislost na jídle“ je to, že lidé mají pocit, že to zlehčuje význam drogové závislosti. Výzkum z roku 2020 navíc zjistil pouze mírné podobnosti mezi prožitými zkušenostmi lidí s návykovým stravovacím chováním a těmi, kteří splňují kritéria pro zneužívání typických návykových látek. Toto téma tak nadále vyžaduje diskuzi a ustálení pojmů tak, aby se jednotlivcům mohlo dostat dostatečné a správně cílené léčby.

Výzkum závislosti na jídle

Zatímco vhodnost termínu je sporná, stále je častým tématem vědeckých výzkumů a prací. Systémová revize z roku 2018 potvrdila závislost na potravinách jako platný diagnostický termín, zejména pokud se týká potravin s vysokým obsahem přidaných sladidel a rafinovaných přísad. Kromě toho studie zaznamenala několik symptomů charakteristických pro závislost na jídle. Patří mezi ně:

  • neurologické změny
  • častý relaps
  • nadváha až obezita
  • zažívací potíže
  • společenské zatížení

Ukázalo se také, že právě složení jídla má velký vliv na pravděpodobnost vzniku závislosti. To, z čeho se jídlo skládá, tedy může do značné míry ovlivnit šanci, že takovému jídlu propadneme až nezdravým způsobem.

Závislost na jídle a mozek

Ve snaze zjistit, zda je závislost na jídle tím správným termínem, se někteří vědci věnovali také zkoumání našeho mozku a vlivu, jaký na něj konzumace jídla má. U některých lidí se může stát, že konzumace vysokého množství zpracovaného, vysoce ochuceného jídla, vyvolává stejné změny v mozku, jaké se projevují také při získání odměny nebo při konzumaci drog. Podněty v mozku pak stimulují aktivitu neurotransmiterů, jako je dopamin a endorfiny.

Jaké jídlo vyvolává závislost?

Platí, že vysoce zpracované a sladké potraviny v nás mohou vyvolávat silnější touhu po dalších podobných potravinách. Určitou roli mohou hrát složky potravin, protože některé se zdají být návykovější než jiné. Některé výzkumy naznačují, že rafinované sacharidy a tuky patří mezi složky, které mohou vyvolat návykové stravovací návyky.

Dále se uvádí, že tučná, sladká a slaná jídla mají potenciál stát se snadněji návykovými, protože v našem mozku aktivují větší pocit spokojenosti. Existuje hned několik společných vlastností zpracovaných potravin, které zvyšují jejich šanci stát se návykovými: koncentrovaná dávka, rychlá vstřebatelnost, přídavek tuků, rafinované sacharidy a glykemická zátěž.

Jak překonat nutkavé stravovací návyky

I když se lidé mohou přít, zda je “závislost na jídle” správný termín, jednotlivci mohou bojovat se špatnými stravovacími návyky, které chtějí změnit. Odborníci tvrdí, že překonání nutkavých stravovacích návyků bude u každého vypadat jinak, ale může zahrnovat:

  • léčba na míru, která se nesoustředí na hubnutí a sílu vůle
  • identifikaci spouštěcích potravin
  • výživové poradenství
  • vhodnou medikaci

Je třeba odlišit léčbu závislosti na jídle od léčby obezity. Až příliš často se obezita považuje za osobní selhání a vyvolává negativní konotace. Navíc platí, že zdaleka ne všichni závislí na jídle jsou obézní. Při léčbě je proto potřeba zohlednit řadu faktorů:

  • biologické, psychologické a sociální faktory
  • kulturní faktory, které formovaly hodnocení jídla a těla
  • rozvoj dovedností v oblasti sebepřijetí a emoční regulace

Místo úplného vyřazení problematických potravin mohou pacienti ve spolupráci s poskytovateli, jako jsou terapeuti a výživoví poradci, vypracovat vhodný stravovací plán, který je vyvážený a poskytuje dostatek živin tak, aby se zabránilo nekontrolovanému přejídání.

Co si z toho tedy odnést? Bez ohledu na nějaké oficiální definice, dá se brát za prokázané, že některá jídla skutečně mohou vyvolávat určité symptomy závislostí. Proto se vyplatí konzumovat je ve střídmé míře a svůj základní jídelníček stavět kolem plnohodnotných potravin, které jsou minimálně zpracované. Tak se dá závislosti úspěšně vyhnout.

ZDROJ: https://www.healthline.com/nutrition/are-processed-foods-addictive
ZDROJ obrázku: Autor/ka fotografie: Igor Ovsyannykov: https://www.pexels.com/cs-cz/foto/chleba-jidlo-restaurace-stul-205961/

Zdroj náhledového obrázku: Depositphotos

Prohlašujeme, že autoři ani provozovatel webu nepřebírají zodpovědnost za případné újmy způsobené využíváním léčebných metod v tomto článku. Ačkoliv jsou recepty, rady nebo léčebné metody v tomto článku a na celém webu Vitalitis.cz psány s nejlepším svědomím autora textu, jejich použití je na vlastní nebezpečí a mělo by probíhat výhradně po konzultaci s vaším lékařem.

Štítky

Jana H.

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři.

Podobné články

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button