Jídlo a stravování Návod Ostatní Rady čtenářů Tipy čtenářů Tipy od babičky Zdravé tipy

Jídlo, které prospívá vašim zubům? Opravdu existuje

Jana H.
Napsáno Jana H.

Mysleli jste si, že zdraví vašeho chrupu ovlivňuje pouze správná dentální hygiena, pravidelné návštěvy u zubaře a regulace příjmu nezdravým potravin? Omyl! Ani ten nejlepší mezizubní kartáček nebo ústní voda neodkáží o váš chrup pečovat tak, jako správně zvolené jídlo.

Naše zuby byly přeci vytvořeny proto, aby kousaly. Nedává tedy smysl, aby jim jejich základní povinnost nějak škodila. Jen musíme umět vybírat vhodné potraviny, díky kterým si udržíme zuby v dobré kondici po dluhou dobu.

Zjistěte, jaké potraviny byste ještě dnes měli zařadit do svého jídelníčku, abyste si zajistili zdravý a zářivý úsměv na dlouhou dobu.

Mléčné výrobky

Mléčné produkty jsou plné vápníku, a proto jsou těmi nejlepšími potravinami pro zdraví našich kostí i zubů. Udržovat v těle dostatek vápníků je naprosto nezbytné, a to nejen v dětství. I v dospělosti je nutné vápník neustále doplňovat, protože tělo o něj neustále přichází. Dostatek tohoto minerálu vám zajistí pevný chrup, minimum kazů a snižuje pravděpodobnost výskytu onemocnění dásní. Dopřejte si každý den sklenici mléka nebo kelímek jogurtu a pečujte o své zuby zatímco jíte.

Listová zelenina

Možná nepatří k těm nejpopulárnějším druhům zeleniny, ale každopádně patří k těm nejzdravějším. Listová zelenina má minimum kalorií a maximum vitamínů a dalších živin. Obsahuje nejen vápník, ale i kyselinu listovou a vitamín B, který pomáhá zajišťovat zdraví dásní. Dopřejte si každý den salát, ve kterém bude hrát prim listová zelenina. Uvidíte, že to prospěje nejen vašemu chrupu.

Mandle

Mandle patří mezi nejzdravější ořechy vůbec. Jejich vysoká kalorická hodnota je bohatě vyvážena řadou živin, vitamínů a minerálů, které vašemu tělu poskytnou vše, co je třeba. Mandle dokážou zlepšovat psychickou pohodu a zabránit nemocem kardiovaskulárního systému. Udržují v limitu také krevní cukr a cholesterol. V neposlední řadě pak pozitivně působí i na zdraví ústní dutiny. Dopřejte si denně alespoň hrst mandlí a nechte se překvapit jejich skvělými účinky.

Jablka

Máte rádi toto svěží a křupavé ovoce? To je dobře, prospěte nejen svému chrupu, ale i dalším částem vašeho těla. Obsahují mnoho vody i vlákniny a pozitivně stimulují dásně. Jablka jsou také díky své tvrdosti dobrým tréninkem pro zuby již od dětství. Pomohu třeba i tehdy, když se dětem prořezávají dospělé zoubky.

Celer

Možná nepatří mezi nejoblíbenější druhy zeleniny a řada lidí na něj trpí alergií, ale zubům opravdu prospívá. Během jídla je totiž schopen na sebe nabalovat plak a bakterie ze zubů, takže po konzumaci celeru jsou vaše ústa, jakoby jste si je právě vyčistili. To zní docela dobře, že? Minimálně je to dobrý tip na situace, kdy si zapomenete kartáček nebo není po ruce pitná voda.

Zázvor

Odvede skvělou práci, pokud bojujete se zápachem z úst. Dokáže jej perfektně odstranit a zabránit další tvorbě bakterií, které zápach způsobují. Podobě fungují i čerstvé lístky máty nebo eukalyptu. Je tedy jen na vás, co si zvolíte. Zázvor totiž kvůli své ostré chuti nemusí vyhovovat všem. Pokud čerstvý zázvor nejste schopni pozřít, dopřejte si alespoň zázvorový čaj, udělá podobnou službu a navíc vás ochrání před nachlazením.

Co dělat dál?

Ptáte se jak dále prospět zdraví svého chrupu? Ano, jídlo samozřejmě nestačí. Ke krásným bílým a zdravým zubům vede dlouhá cesta, ale může jich dosáhnout skutečně každý. Nezáleží na genetice, ale spíše na vašem úsilí a odhodlanosti. Pro zdraví zubů je důležité řídit se následujícím:

  • pravidelně navštěvujte svého zubního lékaře, alespoň dvakrát ročně
  • kartáček a pasta nestačí, zapojte i zubní niť a mezizubní kartáček
  • s pastou to nepřehánějte, velikost jako hrášek bohatě stačí
  • zapomeňte na sladké jídlo a nápoje
  • používejte extra měkký zubní kartáček
  • jezte a pijte vlažné jídlo a nápoje

O autorovi

Jana H.

Jana H.

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři.

Psaní článků a předkladům se věnuji přibližně 7 let a stále hledám nové cesty, jak se v této profesi zdokonalovat. Ve volném čase objevuji nová místa po světe, trávím čas v přírodě a s přáteli a snažím se udržovat v dobré kondici. Občas si sice neodpustím sladký zákusek, ale baví mě experimentovat v kuchyni a hledat způsoby, jak nahrazovat rafinované cukry a nezdravé tuky za kvalitní přírodní suroviny.