Tiskové zprávy

Jak si sestavit zdravý jídelníček

Zdravý jídelníček vám umožní přijímat optimální množství energie. Obsahuje potřebné makroživiny, mezi něž patří sacharidy, bílkoviny a tuky. Tyto látky potřebuje naše tělo pro to, aby správně fungovalo a měly by být obsažené v každém denním jídle. Velmi důležitý je také pravidelný stravovací režim.

Sestavujeme si vhodný jídelníček

Jídelníček by měl být připravován z potravin, které jsou dostupné. Měl by sestávat ze třech jídel hlavních a dvou svačin rovnoměrně rozložených zhruba po třech hodinách. Měl by obsahovat co nejpestřejší potraviny a zapomínat bychom neměli ani na pitný režim.

  • Snídaně – Ne každý si na pořádnou snídani udělá čas a to je první chyba ve správném stravování. Co zařadit do snídaně? Především celozrnné obiloviny (pečivo, cereálie, obilné kaše). Dále pak potraviny s obsahem bílkovin (mléčné výrobky, vejce, libová šunka), kvalitní druhy tuků, ovoce či zeleninu a nápoje.
  • Oběd a večeře – Mezi zdroje bílkovin v tomto případě patří libové maso, luštěniny, sýry, vejce či tofu. Jako přílohu můžete zvolit brambory, rýži, těstoviny či kuskus. Nezapomínejte ani na ovoce či zeleninu a nápoje. Jako tuk využijte rostlinné oleje (olivový, řepkový).
  • Svačina – Je důležitá proto, abychom neměli hlad mezi hlavními jídly a nekonzumovali tak jídla nevhodná. Jako svačina může posloužit ovoce dopoledne a zelenina odpoledne, müsli nebo celozrnné pečivo, mléčné výrobky a opět zařadíme tekutiny.

Tipy na závěr

  • Omezte sladkosti, slazené nápoje a tuky, které jsou obsažené v uzeninách, smetaně nebo tučných mléčných výrobcích.
  • Najděte recepty na jídla s vyváženým obsahem živin.
  • Menší porce jsou někdy více a to především pro naše zdraví.
  • Večeři zařaďte 3-4 hodiny před tím, než jdete spát.
  • Nezapomínejte na potraviny, které obsahují vlákninu – zeleninu, ovoce nebo luštěniny.
  • Změna jídelníčku nezmění vaši osobnost, ale naopak podpoří vaše zdraví.

O autorovi

Profilový obrázek

Zuzana Žáková