Návod Tipy čtenářů

Střevní potíže na cestách? Nic neobvyklého. Naučte se je efektivně řešit

Jana Horká
Napsáno Jana Horká

Blíží se doba dovolených, výletů a návštěv do zahraničí. Ale možná vám radost kazí jedna nepříjemná věc. Vyhlídka na to, že vás opět čeká minimálně několik dní nepohodlí, zácpy, bolestí břicha nebo průjmů. Střevní potíže při cestování nejsou ničím výjimečných a mohou potkat každého z nás. Jak to udělat, aby vám nezkazily zaslouženou dovolenou?

Střevní potíže vznikají v důsledku mnoha faktorů. Jsou to jak věci psychického charakteru jako je stres, těšení, shon nebo napětí, tak i změna stravy a vody, jiný režim a další. Není to nic neobvyklého nebo trapného. Bojuje s tím velké množství lidí, takže se nemusíte bát, že jste v tom sami. Zejména tyto 4 body představují největší problém:

  • Stres z cestování.
  • Změna typu vody nebo dehydratace.
  • Dlouhé lety nebo přejezdy.
  • Nedostatek spánku a změna režimu.

Mnoho lidí stresuje také to, že na cestách není často k dispozici toaleta, a proto omezují příjem vody i potravin, což celou situaci ještě zhoršuje. Někdo také bojuje s tím, že se na cizí toaletě nedokáže dostatečně uvolnit, aby se mohl vyprázdnit.

Veřejné toalety

První potíž, kterou je dobré překonat, je obava z používáním veřejných toalet. Ano, chápeme to. Veřejné toalety nikdy asi nebudou vaše oblíbené místo, ale občas to jinak nejde. Zkuste provést několik opatření, která vám použití toalety usnadní a vy tak budete moci být ve větším klidu a pohodě.

  • Na prkénko nikdy nesedejte nebo použijte ochranné plastové sedátko.
  • Nenechte se vystresovat frontou. Dejte si na čas a buďte v klidu.
  • Pečlivě si umyjte ruce po použití toalety. Raději použijte i dezinfekční gel.
  • Noste si vlastní toaletní papír. Ten, který je k dispozici, může být znečištěný.

Podpořte dobré bakterie

Za správné fungování vylučování jsou zodpovědné mimo jiné i dobré bakterie v našich střevech. Ideální je tedy ještě před odjezdem podpořit jejich činnost, aby vám pomohly problémy překonat.

Do své stravy tedy zahrňte probiotika jako je jogurt nebo kysané mléčné výrobky. Vyhněte se konzumaci potraviny náročných na trávení jako je například velké množství červeného masa apod.

Choďte

I během cestování se snažte pravidelně protáhnout. Prospěje to nejen vašemu zažívání, ale i krevnímu oběhu a zabráníte otoku nohou nebo jiným potížím. Kdykoliv máte byť i jen pár minut, zkuste se projít nebo proběhnout, protáhněte si svaly a rozpruďte krevní oběh krátkou pohybovou aktivitou.

Pijte

Abyste zabránili zácpě, je důležité hodně pít. Vyhnete se tak dehydrataci a problémům, které následují jako je například bolest hlavy.

Všichni víme, že když jsme na cestách, snažíme se příjem vody spíše omezovat, abychom nemuseli často na záchod. Je to ale největší chyba, kterou děláme. Je o mnoho lepší jít klidně několikrát za let na toaletu a snést pár nepříjemných pohledů vaše spolusedícího než trpět dehydratací.

Musíte si také uvědomit, že vlastně všechny dopravní prostředky jsou klimatizované a klimatizace velice vysušuje. Musíte tedy spíše pít více než obvykle. Při příští cestě se na to soustřeďte a uvidíte, že se vám bude cestovat o dost lépe.

Nezapomeňte na lékárničku

I když jindy je možná lepší se snažit lékům vyhnout a vyřešit své potíže přírodní cestou, na dovolené platí jiná pravidla. Většinou jedete jen na několik dní a nemůžete si dovolit čekat, až se vaše tělo umoudří samo.

Proto si s sebou vezměte vybavenou lékárničku s osvědčenými a ozkoušenými léky a v případě potřeby se nebojte si léky vzít. Je to lepší než strávit dva dny drahé dovolené upoutaní na lůžko. A po návratu domu zase léky ukliďte a snažte se tělo detoxikovat.

O autorovi

Jana Horká

Jana Horká

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři.

Psaní článků a předkladům se věnuji přibližně 7 let a stále hledám nové cesty, jak se v této profesi zdokonalovat. Ve volném čase objevuji nová místa po světe, trávím čas v přírodě a s přáteli a snažím se udržovat v dobré kondici. Občas si sice neodpustím sladký zákusek, ale baví mě experimentovat v kuchyni a hledat způsoby, jak nahrazovat rafinované cukry a nezdravé tuky za kvalitní přírodní suroviny.