Detoxikace Péče o tělo

Když kašel už není banalita. Kuřácký kašel značí poškození plic

Jana H.
Napsáno Jana H.

Kuřácký kašel je nepříjemný doprovodný jev, který se dřív nebo později objeví u většiny dlouhodobých kuřáků. Může dokonce i nadále přetrvávat u lidí, kteří se rozhodli s kouřením skoncovat a už nějaký ten pátek nekouří. Jak rozpoznáte jeho projevy a jak jej léčit?

Jak kuřácký kašel vlastně vzniká? Je dobré si představit, že sliznice průdušnice je vystlána speciálními buňkami, které jsou opatřeny řasinkami. Ty transportují hlen a cizí částice směrem ven z těla. Jenže cigaretový kouř obsahuje látky a toxiny, které tuto jemnou sliznici poškozují, hlen se v dýchacích cestách hromadí společně s dalšími nečistotami a vy máte nucení ke kašli. To se objevuje zejména po ránu, ale pokročilí kuřáci často musí pokašlávat během celého dne.

Chronická bronchitida

Velkým nebezpečím je i to, že tento kašel často může přerůst až v chronickou bronchitidu (zánět průdušek). Jedná se o vážnější poškození dýchacích cest, kdy může docházet k zužování průdušek a obtížím s dýcháním. Chronickou bronchitidou trpí až 90 % všech kuřáků.

Léčba

Chronickou bronchitidou trpíte tehdy, pokud jsou vaše problémy s kašlem prakticky neustálé. Typický je kolísavý průběh onemocnění, kdy v některé dny kašlete méně, jindy více, někdy produkujete více/méně hlenu apod. Jediný efektivní způsob léčby je nasnadě – zabránit styku se znečišťujícími a dráždivými látkami. V případě kuřáků to tedy jednoznačně znamená přestat kouřit.

Včasná návštěva lékaře je u chronické bronchitidy klíčová. Jedinci s chronickou bronchitidou jsou náchylnější k častým infekcím dýchacích cest, zejména k zánětu plic. Je nutné všechny potíže pečlivě přeléčit a dodržovat doporučení lékaře.

Prevence

První a základní bod prevence je nekouřit. A pokud už začnete, pak také urychleně zase skončit. Kromě bronchitidy si ušetříte riziko dalších plicních onemocnění, včetně rakoviny, což je rozhodně dobrý důvod.

Dále jen vhodné omezovat pohyb ve znečištěném prostředí. Vdechování znečištěného vzduchu vystavuje plíce účinkům toxinů podobně jako kouření. Žijete-li tedy ve velkém městě, je na místě přemýšlet nad tím, kde se denně pohybujete, případně doma používat i čističku vzduchu a další pomůcky. Pozor si dejte také na pasivní kouření – vdechování cigaretového kouře od jiných lidí, kteří okolo vás kouří. Není žádná ostuda odsednout si, nebo je požádat, aby cigaretu uhasili.

Pomůže i zdravá strava. Mezi rizikové živiny v našem jídelníčku patří tzv. nasycené tuky, sůl a cukr. Snažte se omezit konzumaci potravin, které tyto složky obsahují, a dopřávejte si pravidelně zeleninu i ovoce. Zdánlivé drobnosti totiž mohou mít významný přínos, včetně prevence vzniku plicních chorob.

Neméně významný je i pravidelný pohyb, který je důležitý nejen pro udržení dobré kondice a prevence onemocnění srdce a plic, ale pomáhá i napravovat škody, které vznikají kouřením. Během fyzické aktivity mají svaly zvýšenou potřebu kyslíku, která je zajištěna zvýšenou frekvencí srdeční činnosti a dýchání. Plicní epitel se více prokrvuje a má tedy lepší šanci na obnovu než u plic pacientů, kteří se nehýbou.

Jak utišit kašel

  • Hodně pijte. Dostatečná hydratace pomáhá ředit hleny, které se pak na průduškách neusazují a tolik nedráždí.
  • Kloktejte teplou vodu ráno a večer. Pomůže dopřát okamžité uvolnění a pohodový začátek i konec dne.
  • Pijte teplý čaj s medem, který zklidňuje podráždění a napomáhá regeneraci.
  • Cumlejte bonbóny proti kašli.
  • Procvičujte své plíce pravidelnými dechovými cvičeními.
  • Pořiďte si zvlhčovač vzduchu.
  • Zaměřte se na zdravý životní styl se vším, čeho se týká a co vyžaduje.

A především, konečně zahoďte poslední cigaretu. Přestat nemusí být lehké, ale do téhle kaše jste se dostali sami, tak se z ní také sami musíte dostat ven. S trochou vůli a podpory od blízkých to půjde. Zvládli to mnozí před vámi, tak proč ne vy?

O autorovi

Jana H.

Jana H.

Zajímám se o sport, cestování a zdravý životní styl. Baví mě zjišťovat novinky ze světa alternativních metod ve zdravotnictví i kosmetickém průmyslu a ráda se o tyto tipy dělím i s dalšími čtenáři.

Psaní článků a předkladům se věnuji přibližně 7 let a stále hledám nové cesty, jak se v této profesi zdokonalovat. Ve volném čase objevuji nová místa po světe, trávím čas v přírodě a s přáteli a snažím se udržovat v dobré kondici. Občas si sice neodpustím sladký zákusek, ale baví mě experimentovat v kuchyni a hledat způsoby, jak nahrazovat rafinované cukry a nezdravé tuky za kvalitní přírodní suroviny.